Proudění vzduchu v atmosféře

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Rozcvička Urči typ funkce:
Exponenciální funkce Exponenciální funkcí o základu a nazýváme každou část funkce, která je dána rovnicí: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Klimatické faktory – 1. část
POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Sčítání celých čísel.
CHEMICKÉ SLOŽENÍ ATMOSFÉRY
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VÍTR.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Rostoucí, klesající, konstantní
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ATMOSFÉRA Podnebí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ATMOSFÉRA Obecná část Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
. Kvadratická funkce ° Narýsuj: -1 -1
AZ kvíz Lomené výrazy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Celá čísla Zapiš celá čísla, která jsou mezi: a) -8 a -5 d) -3 a 4
Úpravy algebraických výrazů
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Rozcvička Urči typ funkce: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
CZ 1. kolo 6.ročník KVÍZ.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PYRAMIDA Práce a energie
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
ATMOSFÉRA Podnebné pásy prima.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
PODNEBNÍ ČINITELÉ Šířková pásmovitost Výšková stupňovitost
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – atmosféra, větry autor VM:Ondřej.
VŠEOBECNÁ CIRKULACE ATMOSFÉRY
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Tlak a proudění vzduchu
Globální cirkulace atmosféry
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 3
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
KOLIK STUPŇŮ MAJÍ POLÁRNÍ KRUHY?
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
MONZUNOVÉ VĚTRY Mgr. Petr Králík.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Soutěž RISK HydrosféraAtmosféra Autorem materiálu a všech jeho částí je, není-li uvedeno jinak, Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu
Oběh vzduchu na Zemi autor: Mgr. Jana Mikešová
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Atmosféra (X. Část) Název školy
OBĚH VZDUCHU V ATMOSFÉRĚ
Všeobecná cirkulace atmosféry
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Transkript prezentace:

Proudění vzduchu v atmosféře ATMOSFÉRA Proudění vzduchu v atmosféře Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 1

Co je to vítr a jak proudí? 2 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Vítr = proud vzduchu 3 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Kde je v místnosti nejteplejší vzduch? 4 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Kde je v místnosti nejteplejší vzduch? U stropu. 5 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Kde je v místnosti nejteplejší vzduch? U stropu. Kam se tedy pohybuje teplý vzduch? 6 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Kde je v místnosti nejteplejší vzduch? U stropu. Kam se tedy pohybuje teplý vzduch? Stoupá vzhůru. 7 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Kde je v místnosti nejteplejší vzduch? U stropu. Kam se tedy pohybuje teplý vzduch? Stoupá vzhůru.  Při zemi se ho mačká málo  malý tlak vzduchu    TLAKOVÁ NÍŽE (TN). 8 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Kde je v místnosti nejteplejší vzduch? U stropu. Kam se tedy pohybuje teplý vzduch? Stoupá vzhůru.  Při zemi se ho mačká málo  malý tlak vzduchu    TLAKOVÁ NÍŽE (TN). Kam se pohybuje studený vzduch? 9 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Kde je v místnosti nejteplejší vzduch? U stropu. Kam se tedy pohybuje teplý vzduch? Stoupá vzhůru.  Při zemi se ho mačká málo  malý tlak vzduchu    TLAKOVÁ NÍŽE (TN). Kam se pohybuje studený vzduch? Klesá k zemi. 10 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Kde je v místnosti nejteplejší vzduch? U stropu. Kam se tedy pohybuje teplý vzduch? Stoupá vzhůru.  Při zemi se ho mačká málo  malý tlak vzduchu    TLAKOVÁ NÍŽE (TN). Kam se pohybuje studený vzduch? Klesá k zemi.  Při zemi se ho mačká hodně  velký tlak vzduchu   TLAKOVÁ VÝŠE (TV). 11 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Představte si nafouknutou pneumatiku. Kde je větší tlak vzduchu? Uvnitř pneumatiky nebo vně? Uvnitř pneumatiky. 12 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Představte si nafouknutou pneumatiku. Kde je větší tlak vzduchu? Uvnitř pneumatiky nebo vně? Uvnitř pneumatiky. Představte si, že otevřete ventilek pneumatiky. Kterým směrem začne proudit vzduch? Ven či dovnitř? 13 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Šipkou určete správný směr větru! TV TN 14 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Šipkou určete správný směr větru! TV  TN 15 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vítr a jak proudí? Vítr = proud vzduchu Teplý vzduch stoupá  při zemi – tlaková níže Studený vzduch klesá při zemi – tlaková výše Vzduch se snaží tento rozdíl vyrovnat.  Vítr proudí vždy z tlakové výše do tlakové níže. 16 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU PRAVIDELNÉ VĚTRY Nejteplejší oblast světa = 17 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU PRAVIDELNÉ VĚTRY Nejteplejší oblast světa = ROVNÍK 18 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU PRAVIDELNÉ VĚTRY Nejteplejší oblast světa = ROVNÍK Na rovníku - tlaková níže Obrovské výstupné proudy 19 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU PRAVIDELNÉ VĚTRY Nejteplejší oblast světa = ROVNÍK Na rovníku - tlaková níže Obrovské výstupné proudy Vzduch je v 7 km odtlačován od rovníku  ANTIPASÁTY. 20 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU PRAVIDELNÉ VĚTRY Nejteplejší oblast světa = ROVNÍK Na rovníku - tlaková níže Obrovské výstupné proudy Vzduch je v 7 km odtlačován od rovníku  ANTIPASÁTY. Kolem obratníků – ochlazení  velká část vzduchu klesá k zemi u obratníků – tlaková výše. 21 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU PRAVIDELNÉ VĚTRY Nejteplejší oblast světa = ROVNÍK Na rovníku - tlaková níže Obrovské výstupné proudy Vzduch je v 7 km odtlačován od rovníku  ANTIPASÁTY. Kolem obratníků – ochlazení  velká část vzduchu klesá k zemi u obratníků – tlaková výše. Při zemi: vítr od obratníků k rovníku = PASÁTY. 22 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU PRAVIDELNÉ VĚTRY Nejteplejší oblast světa = ROVNÍK Na rovníku - tlaková níže Obrovské výstupné proudy Vzduch je v 7 km odtlačován od rovníku  ANTIPASÁTY. Kolem obratníků – ochlazení  velká část vzduchu klesá k zemi u obratníků – tlaková výše. Při zemi: vítr od obratníků k rovníku = PASÁTY. Coriolisova síla  severovýchodní pasát (s. polokoule) jihovýchodní pasát (j. polokoule) 23 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU PRAVIDELNÉ VĚTRY Část antipasátů klesá až za obratníky, při zemi stáčeny Coriolisovou silou ZÁPADNÍ VĚTRY. 24 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU PRAVIDELNÉ VĚTRY Část antipasátů klesá až za obratníky, při zemi stáčeny Coriolisovou silou ZÁPADNÍ VĚTRY. Nejchladnější oblast světa – 25 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU PRAVIDELNÉ VĚTRY Část antipasátů klesá až za obratníky, při zemi stáčeny Coriolisovou silou ZÁPADNÍ VĚTRY. Nejchladnější oblast světa – PÓLY. Obrovské sestupné proudy Na pólech - tlaková výše 26 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU PRAVIDELNÉ VĚTRY Část antipasátů klesá až za obratníky, při zemi stáčeny Coriolisovou silou ZÁPADNÍ VĚTRY. Nejchladnější oblast světa – PÓLY. Obrovské sestupné proudy Na pólech - tlaková výše Při zemi vzduch odtlačován od pólů a stáčen Coriolisivou silou VÝCHODNÍ VĚTRY. 27 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU SEZÓNNÍ VĚTRY = MONZUNY MONZUN = vítr, který mění během roku svůj směr na opačný. Příčina vzniku = nerovnoměrné zahřívání pevniny a oceánu. Projevuje se zejména v přímořských oblastech. HLAVNÍ MONZUNOVÉ OBLASTI: 28 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU SEZÓNNÍ VĚTRY = MONZUNY MONZUN = vítr, který mění během roku svůj směr na opačný. Příčina vzniku = nerovnoměrné zahřívání pevniny a oceánu. Projevuje se zejména v přímořských oblastech. HLAVNÍ MONZUNOVÉ OBLASTI: jižní Asie (Indie) jihovýchodní Asie (Thajsko) východní Asie (Japonsko, Čína) Guinejský záliv Některé roky se projeví i u nás. Kdy? V červnu (na Medarda). 29 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU SEZÓNNÍ VĚTRY = MONZUNY MONZUN = vítr, který mění během roku svůj směr na opačný. Příčina vzniku = nerovnoměrné zahřívání pevniny a oceánu. Projevuje se zejména v přímořských oblastech. Vzpomeňte si na svůj pobyt u moře. Je v létě teplejší pevnina, nebo moře? Která z těchto oblastí tedy rychleji změnila teplotu? HLAVNÍ MONZUNOVÉ OBLASTI: jižní Asie (Indie) jihovýchodní Asie (Thajsko) východní Asie (Japonsko, Čína) Guinejský záliv Některé roky se projeví i u nás. Kdy? V červnu (na Medarda). 30 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU SEZÓNNÍ VĚTRY = MONZUNY LETNÍ MONZUN Pevnina se rychleji zahřívá. Teplejší Vzduch nad ní stoupá Při zemi – tlaková níže Moře je chladnější. Vzduch nad ním klesá Při zemi – tlaková výše Vítr proudí z výše do níže. Monzun vane z oceánu nad pevninu Vlhký, přináší srážky 31 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

PLANETÁRNÍ PROUDĚNÍ VZDUCHU SEZÓNNÍ VĚTRY = MONZUNY ZIMNÍ MONZUN Pevnina se rychleji ochlazuje. Chladnější Vzduch nad ní klesá Při zemi – tlaková výše Moře je teplejší. Vzduch nad ním stoupá Při zemi – tlaková níže Vítr proudí z výše do níže. Monzun vane z pevniny nad oceán Suchý 32 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ… DĚKUJI ZA SPOLUPRÁCI A POZORNOST. Veškerý obrazový materiál: autor © Ivana Zábranská 33 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.