Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_02_PR_VZNIK A VÝVIN NOVÉHO JEDINCE.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
TĚHOTENSTVÍ Porod. ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Navazuje na látku :pohlavní soustava.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_09_01_plánované rodičovství Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Edita Macků Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_04.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA.
Znáš kraj, ve kterém žiješ? VY_32_Inovace_15KR-7
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číselné množiny - přehled
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VY_32_INOVACE_
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Název školy: Základní škola Netvořice
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kritéria dělitelnosti
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Reprodukční zdraví ANTIKONCEPCE A PARTNERSTVÍ Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Duben 2013

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-2-6-VKZ-17 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Výchova ke zdraví Téma Antikoncepce a partnerství Ročník 1 Datum tvorby 4. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou antikoncepce. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.

ANTIKONCEPCE A PARTNERSTVÍ Výchova ke zdraví ANTIKONCEPCE A PARTNERSTVÍ Obr.1

ANTIKONCEPCE Antikoncepce (kontracepce) je každá metoda, která má za cíl zabránit splynutí pohlavních buněk muže – spermií (gameta) a ženy – vajíček (oocytů).

PEARL INDEX K hodnocení spolehlivosti je nejčastěji užíván tzv. Pearl index, který říká, ke kolika nežádoucím otěhotněním došlo u sta žen používajících daný typ antikoncepce po dobu jednoho roku. Čím je tedy Pearl index nižší, tím je metoda spolehlivější. Jestli tedy ze sta žen při používání antikoncepce během jednoho roku otěhotní jen jedna je Pearl index 1,0. Naopak třeba PI 0,2 znamená, že z 1000 sledovaných žen jen dvě ženy otěhotněly během jednoho roku a nebo, že z 500 sledovaných žen jich 10 otěhotnělo během deseti let.

DĚLENÍ ANTIKONCEPCE vratné – tedy ty, kdy po ukončení jejich užívání se vrací plodnost nevratné – ty, které definitivně ukončují plodnost, zastoupené pouze sterilizací Nebo dle uživatele na: Mužské ženské

DĚLENÍ PODLE MECHANISMU ÚČINKU Přirozené přírodní metody Úplná pohlavní zdrženlivost (sexuální abstinence) Přerušovaná soulož (koitus interruptus) Metoda neplodných dnů Kojení Chemická antikoncepce Lokální chemická antikoncepce (spermicidy) Bariérové metody Prezervativy (kondomy) Nitroděložní tělíska Hormonální antikoncepce Čistě gestagenní antikoncepce Kombinovaná (estrogengestagenní) antikoncepce

I. PŘIROZENÉ METODY Tzv. přirozené metody jsou zatíženy vysokými nároky na techniku provedení i sebekontrolu a díky tomu většinou i nízkou účinností. Úplná pohlavní zdrženlivost (sexuální abstinence) Přerušovaná soulož (koitus interruptus) Metoda neplodných dnů Kojení

METODA NEPLODNÝCH DNŮ Žena je z 28 denního cyklu plodná jen asi 5 dní. Vychází se z předpokladu, že vajíčko má schopnost být oplodněno 48 hodin a spermie přežije v těle cca 3 dny. Neplodné období je před a po menstruaci. Plodné období je cca 2 dny před a po ovulaci, která nastává 14 den menstruačního cyklu. Pro přesnější určení neplodných dní se doporučuje využívat další sledování fyziologických změn v těle: měření bazální teploty metoda Billingsových (hlenová metoda) stanovení hormonálních hladin

II. CHEMICKÁ ANTIKONCEPCE Má vyšší účinnost než přirozené metody. Jedné se o aplikaci látek, které hubí sperimie (spermicidy). Vyskytují se ve formě pěny, krému, želé, tablet aj. Dochází k destrukci buněčné membrány na povrchu spermie.

III. BARIÉROVÉ METODY Jsou určeny pro: jedince ve vysokém riziku pohlavních infekcí , pro ženy, které nechtějí nebo nemohou užívat hormonální antikoncepci, či ženy s nízkou frekvencí styku. Kondomy nesmí být používány současně s látkami obsahujícími tuky, které zvyšují jejich prostupnost.

DĚLENÍ BARIÉROVÝCH METOD PRO MUŽE – kondom (obr.2) PRO ŽENY: Femidom (obr. 3) Cervikální klobouček - se nasazuje přímo na hrdlo děložní. Vaginální pesar (obr.4) Pesary jsou latexové kruhové membrány s pevnějším okrajem, které se vkládají do pochvy tak, aby překrývaly hrdlo děložní. Jejich velikost musí určit lékař. Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4

IV. NITRODĚLOŽNÍ TĚLÍSKA Obr. 5 Nitroděložní tělísko (IUD) procházelo vývojem tvaru a použitého materiálu. U nás od spirály z inertního plastu (DANA) k tělískům s mědí ve tvaru T. Nitroděložní tělíska brání spermiím, aby se dostaly k vajíčku.  Měď, která je v tělísku působí toxicky na spermie a tím je účinek výraznější.

VI. HORMONÁLNÍ ANTIKONCEPCE Vyskytuje se ve formě pilulky, náplasti a antikoncepčního vaginálního kroužku. Lze ji rozdělit na: antikoncepci čistě gestagenní obsahující pouze gestagen, kombinovanou estrogengestagenní. Kombinovaná antikoncepce obsahuje dva hormony, estrogen (ženský pohlavní hormon) a progestin (hormon žlutého tělíska).

VÝHODY HORMONÁLNÍ ANTIKONCEPCE Vysoká spolehlivost. Upravuje menstruační cyklus (pravidelnost, bezbolestnost aj.) Ochrana před rakovinou dělohy, vaječníku, tlustého střeva a konečníku a nádory (prsa a dělohy) Nižší výskyt cyst vaječníku. Nižší výskyt endometriózy. Nižší riziko zánětů dělohy, vejcovodů, pánevní pobřišnice. Snižuje výskyt akné. (http://www.antikoncepce.cz/antikoncepce/pilulka/pro-a-proti/)

NEVÝHODY HORMONÁLNÍ ANTIKONCEPCE Nutnost pravidelnéhé a bezchybné užívání. Může se objevit nevolnost nebo citlivost prsů. Může se objevit tzv. krvácení z průniku, slabé krvácení „mimo cyklus“. Účinek je ovlivněn užíváním léků (antiepileptika, antibiotika), střevními infekcemi, zvracením apod. Je nevhodná pro kuřačky. Pilulka může zhoršit nebo vzácně i vyvolat migrénu. Nehodí se pro ženy s některými nemocemi(např. karcinom prsu, závažné poruchy metabolismu cholesterolu, závažné chronické nemoci jater, závažný prolaps dvojcípé chlopně aj.). Pilulka mírně zvyšuje riziko hluboké žilní trombózy a tromboembolie. (http://www.antikoncepce.cz/antikoncepce/pilulka/pro-a-proti/)

KONTROLNÍ OTÁZKY Co je to Pearl Intex? Jak se dělí antikoncepce? Jaké jsou výhody a nevýhody hormonální antikoncepce? Co patří mezi přirozené antikoncepční metody? Jak funguje chemická antikoncepce? Kdy jsou tzv. plodné dny? Jaký je mechanismus účinku nitroděložního tělíska?

LITERATURA BARTÁK, A.: Antikoncepce. Grada 2006 Fait, T.: Antikoncepce. Maxdorf Jessenius, Praha 2008 ČEVELA, R., ČELEDOVÁ, L., DOLANSKÝ, H. Výchova ke zdraví pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada, 2009, 10 s. ISBN 97880-247-2860-5 JANIŠ, K.; TÄUBNER, V.: Didaktika sexuální výchovy. Gaudeamus, Hradec Králové 1999 KOLEKTIV AUTORŮ: Sexuální výchova. Kniha netradičních metod výuky. Trizonia, Praha TÄUBNER, V.; JANIŠ, K.: Na pomoc studentům a učitelům v sexuální výchově. Gaudeamus, Hradec Králové 1998 UZEL, R.; KOVÁŘ, P.: Antikoncepční otazníky - o antikoncepci převážně vážně. 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

INTERNETOVÉ ZDROJE Obr. I: Ceridwen. Plaquettes de pilule.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit. 2013-04-18]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Plaquettes_de_pilule.jpg Obr. II: Subn. Kondom gruen.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2013-04-22]. Dostupné pod licencí GFDL z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kondom_gruen.jpg Obr. III: Préservatif féminin sans anneau interne.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit. 2013-04-25]. Dostupné z pod licenci Creative Commons: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pr%C3%A9servatif_f%C3%A9minin_sans_anneau_interne .jpg Obr. IV: Ceridwen. Cape cervicale.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit. 2013-04-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cape_cervicale.jpg Obr.V: Hic et nunc. Mirena IntraUterine System.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2008 [cit. 2013-04-18]. Dostupné pod licencí Public Domain z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mirena_IntraUterine_System.jpg Antikoncepce. In: [online]. Praha, 2012 [cit. 2013-04-25]. Dostupné z: http://www.antikoncepce.cz/antikoncepce/pilulka/pro-a-proti/

Děkuji za pozornost  ematejkova@szs-jaselska.cz