Průmyslová revoluce v Anglii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Advertisements

Česká společnost se učí podnikat
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Průmyslová revoluce v 18. století
Život na počátku 19. století
Člověk a společnost - dějepis
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE DĚJEPIS.
Spojené Království Velké Británie a Irska
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Svět v první polovině 19 století
Průmyslová revoluce Viktorie Blahová, I.A.
Počátky britského impéria
Zpracovatelský průmysl
Významné osobnosti fyziky a chemie James Watt
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Společnost na počátku 19. století
Mezi Vídeňským kongresem a revolucí 1848
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Průmyslová revoluce.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rozvoj vědy a techniky Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR.
konec 18. století konec 18. století: české země – hospodářsky nejrozvinutější část HBM nejrozšířenější – textilnictví nejrozšířenější – textilnictví:
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR. LENKA POZDĚNOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK_6.VYNÁLEZY A VYNÁLEZCI 18. A 19. STOLETÍ TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
Průmyslová revoluce 3 Velká Británie 18. a 19.století Průmysl, obchod, doprava, ekonomie.
VY_32_INOVACE_147_Velká Británie a Irsko Šablona Identifikátor školy:
Průmyslová revoluce 5 Zemědělství, průmysl, doprava.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
Průmyslová revoluce V Anglii.
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Novověk – průmyslová revoluce
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
VĚDECKÝ A TECHNICKÝ POKROK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Opakujeme dějepis na II. stupni
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Manufaktury Začínají vznikat v polovině 18. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _8.ročník_05
MEZI REVOLUCÍ A PRVNÍ SVĚTOVOU VÁLKOU
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE.
Průmyslová revoluce.
Společnost na počátku 19. století
Železniční doprava 19. stol.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_24_19._století_století_páry_vynálezy_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Průmyslová revoluce v Anglii 1760-1830

Průmyslová revoluce - úvod

Podmínky vzniku v Anglii Nerostné bohatství – uhlí a železná ruda Izolovaná poloha – vývoz výrobků Merkantilistická politika Dostatek kapitálu díky příjmům z kolonií Dostatek pracovní síly Podnikavost spojená s kalvinistickou vírou Rozvinutá říční a námořní doprava

Počátky průmyslové revoluce Začala kolem r. 1760 v textilnictví – zpracování vlny a bavlny Technické novinky – spřádací stroje, mechanický tkalcovský stav Výhody textilní výroby? Potřeba najít nový zdroj energie pro pohon strojů (jaké dosud?)

James Watt (1736-1819) Skotský mechanik Snaha zdokonalit atmosférický parní stroj (účinnost pouze 5 %) vytvořil dvojčinný parní stroj s účinností až 15 % Založil první firmu vyrábějící parní stroje - monopol na výrobu Význam parního stroje?

Parní stroj - význam „motor průmyslové revoluce“ Odstranil závislost na vodní energii Umožnil vznik strojové tovární velkovýroby Vznik strojírenství „revoluce v dopravě“ – využití páry k pohonu dopravních prostředků

George Stephenson (1781-1848) 1814 sestrojil první parní lokomotivu 1825 postavil v Anglii první železnici světa Založil továrnu na výrobu lokomotiv – vývoz do Evropy 1829 vyhrál závod s lokomotivou Raketa – rychlost 46 km/h Po vzoru jeho železnic vznikly další v Evropě i USA Význam železnice?

George Stephenson – „Raketa“

Revoluce v dopravě

Robert Fulton (1765-1815) Američan působící v Anglii a Francii Stavěl vodní kanály Navrhl jednu z prvních ponorek Nautilus Snaha využít parní stroj v dopravě – 1807 sestrojil parník Clermont – zahájil paroplavbu na řece Hudson

Robert Fulton – parník Clermont

Průmyslová revoluce - rozvoj Nárůst těžby uhlí a železné rudy v Anglii (90 % světové produkce) Počátek koksování uhlí Výroba litiny a kvalitní oceli – využití? U nalezišť uhlí vznikají průmyslová centra – Liverpool, Birmingham, Sheffield, Manchester, Leeds ad.

Průmyslová revoluce - důsledky 1) stěhování za prací do průmyslových center – urbanizace 2) proměna struktury společnosti – úbytek rolnictva, vznik dvou nových vrstev: průmyslníci a obchodníci („kapitalisté“) dělnictvo (organizované dělnictvo – „proletariát“) 3) průmyslníci žádají svobodu podnikání a obchodu – rušení cel, mýt a cechů, rozvoj liberalismu a kapitalismu 4) pevná pracovní doba – vznik volného času 5) otřesné pracovní podmínky; práce žen a dětí - UKÁZKA 6) snaha řešit sociální dopady revoluce: stávky a rozbíjení strojů zakládání odborů – boj za práva zaměstnanců nový myšlenkový směr – utopický socialismus (Robert Owen)

Průmyslová revoluce - důsledky

Průmyslová revoluce – české země Počátky v 20. – 30. letech 19. století Zaměření – textilní, potravinářský, strojírenský a hutnický průmysl Josef Božek – zprovoznil první parní stroj u nás, sestrojil první vůz poháněný párou Josef Ressel – vynález lodního šroubu Počátky české železnice - 1825-32 stavba koněspřežky ČB – Linz (Fr. Ant. Gerstner) – viz REFERÁT Vznik podnikatelských rodin – Lannové, Hardtmuthové České země se po ztrátě Slezska stávají průmyslovým centrem habsburské monarchie

Koněspřežka ČB - Linz

Továrna (Koh-i-noor) Hardtmuth

Doporučené zdroje Ákoš Paulinyi, Průmyslová revoluce: O původu moderní techniky, Praha 2002. Milan Hlavačka, Cestování v éře dostavníků, Praha 1996. Jiří Chvojka, Město pod Černou věží, České Budějovice 2015. Dokumentární cyklus ČT - Průkopníci podnikání v českých zemích (např. díl o Vojtěchu Lannovi)