Nabídka vzdělávacích lekcí pro školy Městská knihovna beroun
Dobrý den, níže nabízíme přehled nejčastěji pořádaných vzdělávacích lekcí pro děti předškolního věku a žáky základních a středních škol se zaměřením na knihy, četbu a literaturu. Během našich pořadů se žáci seznámí s knihovnou a jejími službami, stejně tak s knihou a způsobem vyhledávání informací. Na základě úzké spolupráce se školou a vzájemné předchozí dohody jsme schopni vypracovat besedu i na jiné téma.
Mateřské školy
První návštěva v knihovně Pohádky pro nejmenší co, jak a proč v knihovně jak se správně chováme ke knížkám proč je tak důležité číst jaké knížky si můžeme v knihovně půjčit a prolistovat volná četba Pohádky pro nejmenší povídání o pohádkách předčítání povídání o zvířátkách
Základní školy
První návštěva v knihovně co, jak a proč v knihovně jak se správně chováme ke knížkám proč je tak důležité číst jaké knížky si můžeme v knihovně půjčit a prolistovat volná četba pro všechny ročníky beseda je vedena stejným způsobem jako u MŠ, vždy s ohledem na věk dětí, které přijdou do knihovny poprvé
Pohádky jak pohádky vznikaly pohádkové básničkové hádanky pohádkové předměty a kouzla rozdíl mezi klasickou a moderní pohádkou práce s pohádkovými knihami na základě domluvy samostatná i skupinová práce s textem volná četba 1. a 2. třída
Poezie se zaměřením na Františka Hrubína co je poezie co je verš a rým hry na pátrání po rýmech a na ozvěnu František Hrubín a Špalíček pohádek přebásněné pohádky samostatná recitace a práce ve skupině 1. a 2. třída
Čtyřlístek a další komiksy co je komiks komiks a klasická literatura povídání o českém kultovním komiksu Čtyřlístek: přátelství, parta, vzájemná pomoc, ten umí to a ten zas tohle, tolerance, slušné chování lidské charaktery práce s textem ve skupině, doplňovačka, kvíz 2. a 3. třída
Zvířata a zvířecí hrdina v literatuře rozdíl mezi naučnou literaturou a beletrií v praktických ukázkách básničkové hádanky domácí mazlíčci, jak se chováme ke zvířátkům práce s knihou s tematikou zvířecího hrdiny podle věku dětí 2. až 4. třída
Příběhy o dětech dětský hrdina v literatuře ukázky knih, kde jsou hlavními hrdiny děti rodinné vztahy, vztahy mezi rodiči a dětmi, sourozenci, dětmi a prarodiči práce s knihou: Petra Dvořáková – Julie mezi slovy Ivona Březinová – Útěk Kryšpína N. skupinová práce s knihou: Klára Smolíková – Na hradě Bradě 3. a 4. třída
Astrid Lindgrenová stručně o životě Astrid Lindgrenové průřez literární tvorbou práce s knihou: Děti z Bullerbynu, Pipi Dlouhá Punčocha 3. a 4. třída
Detektivní příběhy pro děti co je to detektivka typy detektivních příběhů pro děti kdy je kniha dobrodružná a kdy se jedná o detektivku? historická detektivka doporučené knihy - ukázky skupinová práce s textem 4. a 5. třída
Sci-fi a fantasy co dělá z knihy „fantasy“ a co je sci-fi? fantazie, snění, příběhy, vlastní tvorba fantasy tvorové literatura „meče a magie“ průřez fantasy a sci-fi tvorbou, tipy na samostatnou četbu práce s knihou: G. R. R. Martin – Ledový drak 4. a 5. třída
Jaroslav Foglar a Hoši od Bobří řeky stručně o životě Jaroslava Foglara průřez literární tvorbou pojmy: modrý život, lov Bobříků, ježek v kleci práce s knihou: Hoši od Bobří řeky skupinové i samostatné úkoly se čtenými ukázkami 5. třída
Ilustrátoři dětských knih Co je ilustrace, ilustrátor Seznámení s nejznámějšími ilustrátory dětských knih: J. Lada, H. Zmatlíková, R. Pilař, O. Sekora, J. Trnka, Z. Miler Práce s knihami a ilustracemi 3. – 4. třída
Advent vysvětlení pojmu advent v literatuře vánoční tradice seznámení s knížkami s vánoční tematikou společné čtení vánočního příběhu knížka pod stromeček pro všechny ročníky
Historie v literatuře Svatá Ludmila a její vztah k regionu (4. - 5.ročník) Leonardo da Vinci a jeho doba (4. - 5.ročník) Kniha Ivony Březinové Ďasík a Ďáblík (3. ročník) 3. – 5. ročník
Pověsti Co je pověst, vznik pověstí Staré pověsti české Regionální pověsti Staré řecké báje a pověsti 3. – 5. ročník
Regionální autoři Podle výběru: Jiří Kahoun František Nepil 2. – 5. ročník
Naučná literatura Encyklopedie Vysvětlení pojmů naučná literatura – encyklopedie Rozdíl mezi naučnou literaturou a beletrií Jednotlivá odborná témata Práce s knihami 4. – 5. ročník
Čarodějnice Povídání o čarodějnicích (Morana, odchod zimy/pohádková bytost) Ukázky knížek, úryvky (R. Dahl – Čarodějnice) Práce s textem (nedokončená pohádka) 3. – 4. ročník
Současná světová literatura pro mládež Literatura pro teenagery nejsou jen upíři a romantika Trocha historie Young adult nakladatelství Světoví autoři Seznámení s novými a zajímavými tituly Současná světová literatura pro mládež 6. – 9. ročník
Střední školy
Informatika seznámení se službami knihovny způsoby vyhledávání v knihovním fondu zdroje zdigitalizovaných knih české klasické literatury pro všechny ročníky
Vývoj písma a knihy seznámení s historickými druhy písma způsoby zaznamenávání formáty písemných pramenů vznik knihy vynález knihtisku pro všechny ročníky
Informace k lekcím časová náročnost lekce je přibližně 1 vyučovací hodina – vždy podle dohody s pedagogem pracujeme vždy s jednou školní třídou děti si nenosí do knihovny žádné pomůcky vzdělávací lekce jsou zdarma na knihovnickou lekci je nutné se předem objednat
Kontakty Oddělení pro děti Oddělení pro dospělé čtenáře Mgr. Jitka Šímová – 311 621 947 Oddělení pro dospělé čtenáře Alena Zajícová – 311 621 947 Pobočka Sídliště Lucie Anýžová, DiS. – 311 622 782