Lidské oko

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Anatomie lidského oka ZŠ Komenského.
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Oko Kateřina Lasáková, V.A.
MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY
Optické vlastnosti oka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
OKO.
ŽLUTÁ SKVRNA.
Fy_095_Optika_Lidské oko
OKO Marcela Hanáková.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Oko.
Zrak Úkon vidění.
Smyslové vnímání OKO.
Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Zuzana Gocníková Filip Hutečka Hana Koláčková Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (fyzikální část)
Z očí do očí Lucie Olivíková Kateřina Palkovská Martin Palkovský Kateřina Škvárová.
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
Projekt „Z očí do očí“, 2012 Dominik Nop, Matěj Tomešek, Filip Šefčík, Lubomír Pala.
Zuzana Gocníková, Filip Hutečka, Hana Koláčková, Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (biologická část č. 1)
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Lidské oko Optické čočky Název školy
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Lidské oko Vendula Fryščoková 7. A

Oko všeobecně - Je párový, zrakový a nejpohyblivější orgán, - většinou modrá, hnědá a zelená barva, - můžou být i vícebarevné (heterochromie), - přijímáme jím asi 80% informací.

Stavba lidského oka

- Z hlediska fyziky jsou nejdůležitější: 1. Rohovka - vyklenutý tvar, zakřivuje světelné paprsky, 2. Duhovka - tvar kruhového terčíku s otvorem (zornicí) uprostřed, - omezuje množství světla vstupujícího do oka, 3. Čočka - láme paprsky tak, aby se vytvořil ostrý obraz na sítnici. 4. Sítnice - vrstva, která obsahuje buňky citlivé na světlo (tyčinky) a barvy (čípky).

Mechanismus vidění

-Struktura lidského oka se plně přizpůsobuje potřebě zaostřit paprsek světla na sítnici. Všechny části oka, přes které paprsek světla prochází, jsou průhledné, aby co nejvíce zabraňovaly rozptylu dopadajícího světla. Rohovka a čočka pomáhají paprsek světla spojit a zaostřit na zadní stěnu oka – sítnici. Toto světlo pak způsobuje chemické přeměny ve světločivných buňkách (tyčinky a čípky), které vysílají nervové impulsy zrakovým nervem do mozku. Světlo vstoupí přes rohovku, do oblasti vyplněné komorovou vodou a dopadá na čočku skrz panenku. Ta se pomocí svalů roztahuje a zužuje, čímž reguluje množství procházejícího světla. Pomocí svalů je také regulována čočka, která zaostřuje paprsky, aby se sbíhaly přesně na sítnici, kde vytvářejí převrácený obraz. Celá zbývající oblast oka je vyplněna sklivcem, který udržuje v oku stálý tlak a tím i tvar.

Reflexy oka - Zornicový = rozšiřování a zúžování zornic vlivem světla a vzdáleností předmětu, - Rohovkový = samovolné sevření víček při mechanickém podráždění rohovky.

Ostré vidění - Zorné pole 130° vertikálně a 160°– 164° horizontálně, - ostře pouze 2%, - velká periferní citlivost, schopnost rychle přeostřit, - při periferním zaznamenání nebezpečí rychlé přeostření, - oko nerozliší čisté barvy od těch složených, př.žlutá - čistá ze spektra bílého světla/smíchána z červené a zelené.

Barvoslepost - Porucha barevného vidění oka, - dělí se buď podle závažnosti nebo druhu: = podle závažnosti na částečnou a úplnou, = podle druhu na protanopii, deuteranopii a tritanopii. Protanopie Tritanopie Deuteranopie

Šedý zákal - Nemoc, kdy se člověku zakalí čočka, - vidí jakoby přes špinavé nebo pomalu zamrzající sklo, - celosvětově zodpovědný za 48% slepoty v dospělosti, - to je přibližně 18 miliónů lidí.

Zelený zákal (glaukom) - Nemoc, kdy je poškozený oční nerv, - ze začátku je pro pacienta bezpříznaková a proto také velmi zákeřná, - když se rozvine, nejprve nepostřehnutelné výpadky zorného pole, později zřetelné poruchy periferního vidění - v této fázi se ale nedá zpět navrátit původní zrak.

Krátkozrakost - Sbíhání paprsků světla před sítnicí. Dalekozrakost - Sbíhání paprsků světla za sítnicí.

Děkuji za vaši pozornost Nějaké dotazy???