Zapište si za uši: UCHO v českém znakovém jazyce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řeč, jazyk, mluva.
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Polidšti ovoce a zeleninu … Určitě už jste si někdy všimli, že některé ovoce či zelenina připomínají lidské orgány. Zkusme tedy najít několik takových.
Ulitoolympiáda 2013 Konference: Znakové jazyky. Pracovala skupinka: JménoJménoJméno Jméno ? ? ? ? Jana Ratajská Dita Němečková Kateřina Náprstková Nazar.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
Neverbální komunikace
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Nervová soustava- receptory
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Název školy:Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:Mgr. Dagmar Sachsová Název:VY_32_INOVACE_170 _NAŠE_TĚLO Téma:Vnitřní orgány Číslo projektu:
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM17.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
KmKII 3 M. Hádková. Člověk ve světě a v jazyce Hranice mého jazyka jsou hranice mého světa. L. Wittgenstein.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Alternativní a augmentativní komunikace
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Teorie motivace Adéla Furiková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Krása Jen skrze Krásu si člověk hledá cestu ke Svobodě.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PRIMÁTI OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Problematika tlumočení znakového jazyka Radka Horáková, podzim 2006.
VARIANTNÍ PROSTŘEDKY PŘI ÚPRAVĚ PUBLICISTICKÝCH TEXTŮ NA MATERIÁLU MF DNES Mgr. Barbora Albrechtová Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Mentální reprezentace
Smyslové ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_13_Smyslové ústrojí sluchu.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Stereotyp slyšícího člověka v českém znakovém jazyce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Znaky života člověka Průběh lidského života
STATIKA TĚLES Název školy
Mimoverbální komunikace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Studuj na… Studuj na ISŠ Na Karmeli, Mladá boleslav
PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek
Čím zaléváte bazalku na parapetu?
ČLOVĚK LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_II-C-06.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
Volba budoucího povolání
Prezentace – výklad učiva
LIDSKÝ ORGANISMUS STAVBA TĚLA.
Psychické procesy - vnímání
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_34_ČLOVĚK - ČÁSTI TĚLA
Somatologie zkoumá vlastnosti nejdokonalejšího a nejsložitějšího organismu, lidské bytosti zahrnuje mnoho vědních oborů.
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_NAŠE TĚLO
Vlastnosti těles a látek
Témata kognitivní psychologie
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

Zapište si za uši: UCHO v českém znakovém jazyce Dny kulturní lingvistiky 2019 Hana Buchtelová (hanka.buchtelova@gmail.com) Markéta Šestáková (market.sestakova@gmail.com) Adéla Švábová (adelasvabova4@gmail.com)

Teorie pojmových profilů lublinská škola význam centrální pojem kognitivní lingvistiky varianta/aspekt významu = pojmový profil

Somatismy pojmenování částí lidského těla pojmové profily somatismu

Pojmové profily somatismů především na příkladu pojmu UCHO VZHLED/MANIFESTACE - vlastnosti dané části těla, které lze vnímat smysly subprofil VNĚJŠÍ VZHLED ucho jehly – stejný oblý tvar, otvor subprofil PROŽÍVÁNÍ zaléhá mi v uších – vnitřní pocit LOKALIZACE - umístění daného orgánu na těle, orientace v prostoru subprofil VYSOKO (být zamilován) až po uši – uši jsou vysoko, jsou tedy použity jako míra / vyjádření, že je něčeho hodně subprofil PO STRANÁCH prolézt s odřenýma ušima – na těsno (uši jsou po stranách hlavy a také blízko k hlavě)

Pojmové profily somatismů FUNKCE - funkce dané části těla slyšet něco na vlastní uši GESTO gesta v pravém slova smyslu škrábat se za uchem fyziologické a emocionální stavy mít srdce až v krku

ČJ x ČZJ ČJ – analýza frazémů, derivátů, sekundárních významů… ČZJ – analýza znaků artikulovaných na daném místě

Pojem UCHO v ČZJ 41 znaků artikulovaných na uchu nebo v jeho těsné blízkosti v jednom znaku se může prolínat více profilů k rozdělení je možné přistupovat z různých úhlů pohledu a se zohledněním různých aspektů snažily jsme se vycházet z formy a motivace znaků, ale skutečná motivace často není známá

Pojem UCHO v ČZJ profil MANIFESTACE subprofil UCHO – znaky odkazující na ucho, jeho část, nebo specifický vzhled UCHO – index ELF – specifická podoba

Pojem UCHO v ČZJ profil MANIFESTACE subprofil PŘEDMĚT V BLÍZKOSTI UCHA / V UCHU - znaky vizuálně motivované podobou předmětů, které se vyskytují v blízkosti ucha či na něm, velmi početná skupina, mnoho znaků také na pomezí profilů FUNKCE a LOKALIZACE TELEFONOVAT – ruka ve tvaru SLUCHADLO - tvar sluchadla zavěšeného telefonního sluchátka za uchem

Pojem UCHO v ČZJ profil MANIFESTACE subprofil PŘEDMĚT V BLÍZKOSTI UCHA / V UCHU TŘEŠEŇ – třešně zavěšené za uchem NÁUŠNICE – tvar a umístění náušnic

Pojem UCHO v ČZJ profil FUNKCE subprofil SLUCH – dvě výrazné podskupiny SLYŠENÍ SLYŠÍCÍ – index k uchu (slyšení) AUDISMUS (= diskriminace na základě sluchového postižení) – první část znaku odkazuje na sluch (slyšící), druhá vyjadřuje diskriminaci, utlačování -> orientační metafora

Pojem UCHO v ČZJ profil FUNKCE subprofil SLUCH NESLYŠENÍ – absence či narušení funkce NESLYŠÍCÍ NESLYŠET – odkaz k uchu + záporka NE

Pojem UCHO v ČZJ profil FUNKCE subprofil SLUCH NESLYŠENÍ – absence či narušení funkce OHLUCHLÝ – znak PŘESTAT artikulovaný u uší

Pojem UCHO v ČZJ profil FUNKCE subprofil ZPRACOVÁNÍ INFORMACE – sémanticky odvozený kognitivní význam (dovídat se); znaky pracují se získáváním a pracováním s informacemi skrze sluch, ačkoliv v komunikaci v ČZJ je tomu tak skrze zrak POSLOUCHAT – přijímání informace ‚TO JSEM NEVĚDĚL‘ – index k uchu (slyšet) do ucha + naznačení, že informace k člověku nedošla

Pojem UCHO v ČZJ profil LOKALIZACE – primárně jsme sem žádné znaky nezařadily, ale potenciálně by se mohly spadat znaky z profilu MANIFESTACE, subprofilu PŘEDMĚT V BLÍZKOSTI UCHA / V UCHU, např. TŘEŠEŇ, NÁUŠNICE

Pojem UCHO v ČZJ profil GESTO – problematický profil (hranice mezi znakem a gestem nejsou jednoznačné, mnohdy je těžké určit, zda ‚to‘ má v komunikaci v ČZJ platnost znaku či gesta ZASLECHNOUT/POSLOUCHAT – gesto nebo znak?

Pojem UCHO v ČZJ znak PŘEDSUDKY jako jediný jsme nezařadily do žádného z profilů, protože sice splňuje naše kritéria (je artikulován u ucha), ale významově souvisí se zátylkem (k němuž směřuje pohyb v znaku) jako centrem podvědomí, v němž jsou předsudky uloženy – může to souviset s ekonomií pohybu (je snazší artikulovat znak u ucha než u zátylku)

Shrnutí – profily pojmu UCHO v ČZJ profil MANIFESTACE subprofil UCHO subprofil PŘEDMĚT V BLÍZKOSTI UCHA / V UCHU profil FUNKCE subprofil SLUCH (výrazné podskupiny SLYŠENÍ, NESLYŠENÍ) subprofil ZPRACOVÁNÍ INFORMACE profil LOKALIZACE profil GESTO z hlediska ZJ problematický profil, nejasná hranice znak x gesto

Vybrané zdroje BASOVNÍKOVÁ, Marie. Stereotyp slyšícího člověka v českém znakovém jazyce [online]. 2017 [cit. 2019-04-29]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/149676. Vedoucí práce Irena Vaňková. Iva Nebeská (1), Petr Karlík (2) (2017): KOGNITIVNÍ LINGVISTIKA. In: Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. URL: https://www.czechency.org/slovnik/KOGNITIVNÍ LINGVISTIKA (poslední přístup: 2. 2. 2019) REDLICH, Karel. Nos v českém znakovém jazyce ve srovnání s češtinou [online]. 2016 [cit. 2019-04-29]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/161484. Vedoucí práce Irena Vaňková. VAŇKOVÁ, Irena a Veronika ČURDOVÁ. Čelem k teorii pojmových profilů: nové možnosti slovníkového výkladu somatismů. Didaktické studie. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2014, 6(1), 66-78. ISSN 1804-1221. VAŇKOVÁ, Irena. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3. slovníky češtiny (PSJČ, SSČ, SSJČ, …)

Děkujeme za pozornost!