Digitální učební materiál Měření pulzu Mgr. Helena Čermáková květen 2013
Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-1-2-OSE-5 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Helena Čermáková Vzdělávací oblast Ošetřovatelství Tématická oblast Sledování fyziologických funkcí Téma Měření pulzu Ročník 2. obor ZA Datum tvorby 11. května 2013 Anotace Materiál slouží k prezentaci nového učiva Metodický pokyn Nová látka je proložena odkazy na již probrané učivo, zařazeny jsou také opakovací cvičení
Pulz je tlaková vlna, která je vyvolaná vypuzením krve z levé srdeční komory do aorty, odkud se šíří dalšími tepnami do celého těla Vysvětlete tyto termíny: aorta arterie kapilára vena
Popište následující obrázek Schéma lidského srdce: 1. Horní dutá žíla 2. Plicní tepna 3. Plicní žíla 4. Mitrální chlopeň 5. Aortální chlopeň 6. Levá komora 7. Pravá komora 8. Levá síň 9. Pravá síň 10. Aorta 11. Plicní chlopeň 12. Trojcípá chlopeň 13. Dolní dutá žíla
1 kontrakce = 70% objemu srdce 1 minuta = 4 - 6 litrů krve Rozlišujeme: 1 kontrakce = 70% objemu srdce 1 minuta = 4 - 6 litrů krve centrální pulz (apikální) periferní puls
Faktory ovlivňující pulz věk pohlaví fyzická námaha zvýšená tělesná teplota krvácení stres, strach, úzkost (adrenalin) léky
Místa měření pulzu každé místo pojmenujte česky a najděte na sobě a spolužákovi a.poplitea a.tibialis posterior a.dorsalis pedis a.carotis a.temporalis a.brachialis a.radialis a.femoralis
Všechny vlastnosti pulzu se hodnotí dohromady !!! Hodnocení pulzu Počet – tepová frekvence Pravidelnost Plnost – kvalita
Tepová frekvence - norma Věk Tepová frekvence 120 – 140/min. kojenec 100 – 120/min. 10 let 90 – 100/min. dospělý 60 – 80/
Odchylky od normy Tachykardie zrychlený pulz Bradykardie zpomalený pulz Asystolie ztráta pulzu (zástava)
Pravidelnost Pravidelný pulsus regularis Nepravidelný pulsus irregularis (onemocnění srdce)
Plnost – kvalita pulzu Posuzuje se podle toho, jak jej lze nahmatat. Normální pulz lze nahmatat dobře. Měkký pulz pulsus mollis (tepnu lze lehce stlačit,ale je obtížné ho nahmatat) Tvrdý pulz pulsus durus (tepnu lze těžko stlačit) Nitkovitý pulz sotva hmatný pulz (šok)
Zásady měření pulzu vždy sledujeme všechny kvality současně měříme minimálně třemi prsty, lze měřit i elektronicky (pouze frekvence) potřebujeme hodinky s vteřinovou ručičkou měříme 1 min., lze 30s u pacientů, kteří mají P pravidelný pacient musí být minimálně 30 min. v klidu poloha – vsedě, vleže na lůžku někdy se sleduje P v klidu a poté po námaze zaznamenáváme do teplotní tabulky nebo dekurzu pacienta, vždy připojíme záznam o kvalitách P, např. P – 86/min.irreg.
Splňte následující úkoly
1) Popište převodní systém srdeční Obr. 2 1 – SA uzel 2 – AV uzel 3 – Hisův svazek 4 - levé Tawarovo raménko 5 - levý přední svazek 6 - levý zadní svazek 7 - levá komora srdeční 8 - mezikomorová přepážka 9 - pravá komor srdeční 10 - pravé Tawarovo raménko
P 112´ reg. (věk 6. měsíců) P 53´durus (věk 83 let) 2) Zhodnoťte tyto záznamy (použijte latinské názvy): P 112´ reg. (věk 6. měsíců) P 53´durus (věk 83 let) P 123´mollis (věk 28 let) P 100 irreg. (věk 9 let) P 135´nitkov. (věk 10 dní) P 72´reg. (věk 12 let) P 95´irreg. (věk 17 dní)
3) Popište latinsky místa měření pulzu Obr. 3
Správné řešení úkolu č. 2 normální hodnota, P pravidelný bradykardie, tvrdý P tachykardie, měkký P normální hodnota, nepravidelný P normální hodnota, nitkovitý P bradykardie, pravidelný P bradykardie, nepravidelný P
Správné řešení úkolu č. 3 Obr. 3 a. temporalis a. carotis a. brachialis a. radialis a. femoralis a. poplitea a. tibialis posterior a. dorsalis pedis
Měření pulzu Obr. 4
Zdroje Obr. 1 MESSERWOLAND. Soubor:Diagram of the human heart (multilingual).svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 24. listopadu 2006 [cit. 2013-05-11]. Dostupné pod licencí CC-BY-SA-2.5 z : http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Diagram_of_the_human_heart_%28multilin gual%29.svg Obr. 2 J. HEUSER. Soubor:RLS 12blauLeg.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-05-11]. Dostupné pod licencí CC-BY-SA-2.5 z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:RLS_12blauLeg.png Obr. 3 SANSCULOTTE. Soubor:Grafik blutkreislauf.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-05-11]. Dostupné pod licencí CC-BY-SA-2.5 z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Grafik_blutkreislauf.jpg
Obr. 4 vlastní dílo autorky KELNAROVÁ, Jarmila a kol. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy – 2. ročník, 1.díl. Praha: Grada Publishing a.s., 2009. s. 176. ISBN 978-80-247-3105-6. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.