filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

Alternativní teorie, kritika klasické politické ekonomie
Předmět a prameny pracovního práva
1 2. Problematika služeb A. Teoretická a metodologická východiska.
Socialismus v ekonomii
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Média: nástroj vládnoucí třídy
socialismus komunismus feminismus
Politologie jako věda Politika moc
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
VY_32_INOVACE_28-03 Antická filosofie Hérakleitos z Efesu.
Trh práce „pomyslný prostor, v němž zaměstnavatelé hledají pracovní sílu a pracující ji nabízejí ve snaze obstarat si prostředky k obživě. Vzájemný poměr.
Sociální stratifikace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Socialismus název socialismus je odvozen od slova sociální, vyjadřuje tak požadavek na sociální spravedlnost společné všem proudům socialismu jsou: a)
VY_12_INOVACE_100 Leden 2012Mgr. Regina Kokešová.
TEST 13 POLITOLOGIE Ve které zemi získaly ženy volební právo nejdříve ? A.Norsko B.Rakousko C.ČSR D.Francie.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Mikroekonomie I Formování trhu
Teorie státu - pokračování
Auguste Comte (1798 – 1857) Francie v době A. Comta (7 různých politických režimů) Otázky stability v nové (moderní) společnosti Vliv osvíceneckýcj myšlenek,
Základní test POLITOLOGIE PŘEHLED
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
POLITOLOGIE TEST 12.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Marxismus a jeho varianty
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Socialistické teorie.
Hodnoty, ideologie a sociální politika": Diskuse vybraných titulů z odborné literatury.
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Německá historická škola
Ideologie a ekonomické myšlení. Ideologie ideologie = soustava ideí, názorů a teorií Ideologie je propracovaná soustava názorů, postojů, hodnot a idejí.
Teorie rozvoje II. Vladan Hodulák.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Teorie rozdělování a její kontexty
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Teorie rozdělování a její kontexty
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_703 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Vývoj ekonomického myšlení.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Průmyslová revoluce.
C O TO JE MATERIASLIMUS ? lat. materia – látka filozofický směr podstatou všechno je hmota (bytí)
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Tomáš Garrigue Masaryk Jiřina Sedláčková, C4A
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
N ÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TÉMA: Na přelomu 19. a 20.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
„Filosofové doposud svět vysvětlovali, jde však o to – změnit ho.“
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Dějiny sociologie.
Ekonomické teorie. Klasická škola Adam Smith David Ricardo  Zákon klesajících výnosů  Teorie komparativní výhody.
Projevy marxismu, komunismu, stalinské represe - Gulagy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Ekonomika – základní pojmy.
Vývoj v jednotlivých zemích
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.
Auguste Comte (1798 – 1857) Francie v době A. Comta (7 různých politických režimů) Otázky stability v nové (moderní) společnosti Vliv osvíceneckých myšlenek,
Poklasická filozofie - Marxismus
Ekonomické teorie.
Politický extremismu a radikalismus Vendula Divišová
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Karl Heinrich Marx
Transkript prezentace:

filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe Marxismus filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe

Karel Marx (1818-1883) německý filosof a sociolog, profesí novinář po neúspěšné revoluci r. 1848 exil v Londýně, chudoba, hodně dětí, začne ho finančně podporovat Friedrich Engels, syn textilního továrníka. Hlavní díla: Kapitál I.-III. 1867, 1885, 1894 ( teorie nadhodnoty) Ekonomicko-filosofické rukopisy. 30. léta 20. století. (materialistické pojetí dějin) s B. Engelsem: Komunistický manifest Marx vychází z Hegelovy dialektiky, Feuerbachova antropologismu, francouzské sociální teorie a z anglických ekonomů. Používá Hegelovu dialektickou metodu, ale zcela mění její obsah. Marxův význam spočívá 1/ v tom, že obrátil pozornost k ekonomii, která byla dosud podceňována - teorie nadhodnoty  

K.Marx materialismus (materialistické pojetí dějin)  2/ s B. Engelsem vytvořili důsledně materialistickou filosofii - historický materialismus (materialistické pojetí dějin) Podstatou světa = materiální skutečnost, ideje jsou jen odraz v lidském vědomí Práce tvoří podstatu člověka, v procesu práce se však člověk odcizil své podstatě, svému produktu, ostatním lidem. Vše je poměřováno tržní hodnotou, což znamená, že vše (i lidská práce) se stává zbožím. Člověk je zapojen do systému zbožně-peněžních vztahů a musí se podřizovat diktátu vnějších sil. V kapitalistické společnosti, která je založena na tržních vztazích, podle Marxe dochází k tomu, že je každému, kdo pracuje za mzdu, nadhodnota jeho práce zaměstnavatelem odcizena. Proto je nutné provést revoluci, která povede k vytvoření takového systému společnosti, v němž nebude nikomu zcizována hodnota jeho práce (odstranění soukromého vlastnictví).

K. Marx, marxismus hybnou silou vývoje společnosti jsou ekonomické vztahy a  ekonomicky motivované konflikty – třídní boj Protiklady vedou k sociálním revolucím. Každý výrobní způsob (odvozený od způsobu vlastnění výrobních prostředků) v sobě obsahuje předpoklady ke svému zrušení. Je tomu tak i v kapitalismu:  Třídní společnost tvoří: a) proletáři – jsou nuceni prodávat svou pracovní sílu b) kapitalisté – kupují pracovní sílu, vlastní výrob. prostředky, přisvojují si nadhodnotu vytvořenou proletáři c) inteligence – jejich vlastnictvím jsou informace, musí se ale nechat najímat. Revolučním zrušením soukromého vlastnictví ruší proletariát odcizení - jde o dialektickou negaci buržoazní společnosti. Vývoj vede k proletářské revoluci, zrušení protikladů a vzniku beztřídní společnosti.

marxismus Marxismus je označení filosofického směru, který se hlásí k učení Karla Marxe. Rozlišujeme dva proudy: 1) Marxismus-leninismus – oficiální státní ideologie v komunistických zemích ve 20. století; marxismus proměněn na systém jednoduchých pouček a pravd, tj. dogmat. 2) Neomarxismus – nedogmatické, filosofické rozvíjení Marxova učení; zejména v západních demokraciích (Frankfurtská škola – Adorno, Habermas), ale i u nás, zejména v období politického uvolnění v 60. letech 20. století (Karel Kosík aj.)