Karl Heinrich Marx 5.5.1818-14.3.1883.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

Alternativní teorie, kritika klasické politické ekonomie
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Média: nástroj vládnoucí třídy
socialismus komunismus feminismus
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
Sociální konstruktivismus
VILFREDO PARETO.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Osvícenství.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be.
Erich Fromm Vliv moderní společnosti na člověka
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Revoluce 1848/1849 v Evropě Jaro národů
KOMUNISMUS Michal Hess.
Socialismus název socialismus je odvozen od slova sociální, vyjadřuje tak požadavek na sociální spravedlnost společné všem proudům socialismu jsou: a)
VY_12_INOVACE_100 Leden 2012Mgr. Regina Kokešová.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
TEST 13 POLITOLOGIE Ve které zemi získaly ženy volební právo nejdříve ? A.Norsko B.Rakousko C.ČSR D.Francie.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Teorie státu - pokračování
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Revoluce
Filosofie úvod do problému....
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Marxismus a jeho varianty
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Ideologie a ekonomické myšlení. Ideologie ideologie = soustava ideí, názorů a teorií Ideologie je propracovaná soustava názorů, postojů, hodnot a idejí.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Přednáška K čemu je právní filosofie
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Tomáš Garrigue Masaryk Jiřina Sedláčková, C4A
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
N ÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TÉMA: Na přelomu 19. a 20.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
„Filosofové doposud svět vysvětlovali, jde však o to – změnit ho.“
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
LIDSKÁ DŮSTOJNOSTLIDSKÁ DŮSTOJNOST Renta Lingová | Helena Mihalovicsová | Purkyňovo gymnázium StrážniceRenta Lingová | Helena Mihalovicsová | Purkyňovo.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Projevy marxismu, komunismu, stalinské represe - Gulagy
Státověda.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Ekonomika – základní pojmy.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.
Auguste Comte (1798 – 1857) Francie v době A. Comta (7 různých politických režimů) Otázky stability v nové (moderní) společnosti Vliv osvíceneckých myšlenek,
Poklasická filozofie - Marxismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Úvod do filozofie.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE.
Základní filozofické otázky
DUM - Digitální Učební Materiál
Francouzský materialismus I
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

Karl Heinrich Marx 5.5.1818-14.3.1883

Život Narozen do původně židovské rodiny v tehdy pruském Trevíru v Porýní Gymnázium v Trevíru 1836 zásnuby s Jenny von Westphalen. Studoval práva v Bonnu, v Berlíně 1841 promoval na univerzitě v Jeně 1842 vychází v Kolíně nad Rýnem noviny Rheinische Zeitung, Marx později šéfredaktorem. Silně proti pruské politice cenzura 1842 se poprvé setkává se svým pozdějším spolupracovníkem Friedrichem Engelsem 1843 se oženil  sedm dětí, z nichž přežily tři dcery: Jenny, Laura a Eleanor

Historický materialismus Učení o vývoji společnosti člověk se jako jakožto bytost produkující materiální statky aktivně podílí na objektivním dějinném pohybu, podléhajícím v konečných důsledcích základním dialektickým zákonům Bezprostředním podnětem k vlastním historickým proměnám jednotlivých typů společností (společensko-ekonomických formací) jsou postupné změny v oblasti materiální produkce (výrobních sil), které se dostávají do rozporu s původně jim přiměřenými výrobními vztahy a vlastnickými poměry, mocensky hájenými vládnoucí třídou. Tento rozpor je řešen revolucí, v níž nová společenská třída, v jejímž zájmu je prosazení nových výrobních sil a odpovídajících vlastnických poměrů, násilím likviduje třídu vládnoucí. Tzn. vnímání třídního boje jako hybné dějinné síly. historický materialismus považuje materiální poměry za primární, ty posléze ovlivňují poměry společenské (změna materiální → změna myšlení)

Život 1845 do Bruselu, cesta do Anglie pronásledován pruskými úřady  vzdává se pruského občanství zakládá s Engelsem v Bruselu Komunistický korespondenční výbor 1847 Svaz spravedlivých (později přejmenována na Komunistický svaz)  1848 Manifest komunistické strany 1850 vyloučeni 1848 vyhoštěn z Belgie  v únoru do Paříže  v březnu do Kolína květen 1849 vyhoštěn z Pruska v Londýně vznikla Marxova hlavní ekonomická díla 1864 u zrodu První internacionály, kde až do roku 1872 zastával vedoucí pozici. První internacionála byla nadnárodní organizací socialistických stran a dělnických svazů, založena marxisty a anarchisty. Členové se aktivně zúčastnili povstání Pařížské komuny. Činnost ukončena kvůli neshodám 1876. 1881 Jenny umírá vleklá kožní choroba pochován na londýnském hřbitově Highgate

Dialektický materialismus Pojednává základní filozofické otázky: vztah bytí a vědomí, otázka pohybu, problém hmoty. (idealismus – prvotní je idea x materialismus – prvotní je hmota). Marxismus chápe hmotu za prvotní: Teprve na určitém vyspělém stupni organizace hmoty může dojít ke vzniku ideje (a vědomí vůbec) – totiž lidský mozek. A tak všechno duchovno lze zredukovat (převést) na materiálno. To je původní. Odmítá agnosticismus, tvrdí, že svět je poznatelný proto, že bytí i vědomí jsou stejné substance (materie, hmota). Svět je poznatelný proto, že bytí i vědomí jsou stejné substance (materie, hmota). Proto není problém poznatelnosti světa. Otázka – protože se jedná o dějinný proces – kolik je toho už poznaného a kolik je ještě třeba poznat. Bylo by však mylné si představovat, že před námi je hotový svět a naše vědomí má jej pouze poznat v jeho neměnnosti. Naopak svět je neustálá změna, neboť člověk je ve světě jako činný subjekt. Praxe je ústředním pojmem marxismu. Svět je sice řízen přírodními zákonitostmi, ale člověk jako společenská bytost je svobodný, tudíž v rámci oněch zákonitostí je schopen realitu měnit. Pravda se nenachází hotová, ale musí se vydobývat praxí (prací). Praxe (otázka “K čemu?”) je jediným kritériem pro otázku pravdivosti. Pravdivé je to, co slouží společenskému růstu a rozvoji. Spojením bytí a vědomí (vzájemné působení hmoty na vědomí a obráceně), které jsou v podstatě tímtéž, se překonává Kantovo dělení na svět jevů a svět o sobě, protože skutečný svět v dialektickém marxismu je zde pro vědomí. (Mluví-li se o dialektice, myslí se právě na onen vztah mezi bytím a vědomím, kdy dochází k neustálému vzájemnému střetávání a působení.)

Marx, jeho myšlení a dílo Syntéza tří směru: německé klasické filosofie, francouzského utopického socialismu a anglické klasické ekonomie Postupně formulované pojetí dějin. Vychází z Hegelovy dialektiky (teze a antiteze vyúsťují v syntezi. Princip věčného konfliktu.) Základní vlastnost společenského řádu je konflikt různých společenských tříd. „Dějiny všech dosavadních společností jsou dějinami třídních bojů. — Svobodný a otrok, patricij a plebejec, baron a nevolník, cechovní mistr a tovaryš, vedli nepřetržitý boj, tu skrytý, tu otevřený, boj, který pokaždé skončil revolučním přetvořením celé společnosti nebo společným zánikem bojujících tříd.“ Poslední stupeň třídního boje je konflikt proletariátu a buržoazie  komunistická společnost.

Marx, jeho myšlení a dílo Zprvu ovlivněn Hegelem - mladohegelovci, kritika jiných filozofů K židovské otázce (1843) Ke kritice Hegelovy filozofie práva (1843-1844) Ekonomicko - filozofické rukopisy (1844) Svatá rodina (1844) Německá ideologie (1845) Teze o Feuerbachovi (1845) Bída filozofie (1847) Komunistický manifest (1848) 18.brumaire Ludvíka Bonaparta (1852) Základy kritiky politické ekonomie (1857-1857) Ke kritice politické ekonomie (1859) Kapitál (1867-1883) Kritika gothajského programu (1875)

Ekonomicko-filosofické rukopisy Zveřejněny teprve 1932 národní ekonomie předpokládá soukromé vlastnictví, nevysvětluje jej kapitola Odcizená práce - hegelovská dialektika, pojem odcizení „Tím, že dělník nepracuje pro sebe, ale pro kapitalistu, je produkt jeho práce čímsi cizím, odcizeným neboli “zvnějšněným”. z toho jsou pak odvozeny čtyři stupně odcizení, které znemožňují dělníkovi důstojný život“ 1. Odcizení od produktu vlastní práce 2. Odcizení od produkující činnosti samé (a tedy od sebe sama) 3. Odcizení od rodové podstaty člověka 4. Odcizení od druhých jednotlivců

Kapitál 4 díly (1 během Marxova života, 2 posmrtně Engels, 4. (sporný) - 1905-1910) analýza a kritika kapitalistické společnosti a zejména kapitalistického způsobu výroby a distribuce statků Díl I: Výrobní proces kapitálu (nejstudovanější) analýzy hodnoty zboží a peněžního oběhu; užitná a směnná hodnota; přeměna práce v peníze; pojem „nadpráce“, kterou si přivlastní kapitalista a pak s ní dělníka vykořisťuje; problémy přelidnění, dělba práce a strojová výroba Díl II: Proces oběhu kapitálu po fázi produkce v prvním dílu se Marx zaměřuje na různé formy oběhu kapitálu Díl III: Celkový proces kapitalistické výroby přeměna nadhodnoty v zisk, „zákon tendence míry zisku klesat“ marxismem-leninismem vykládán dogmaticky

Marxův význam Na marxistické ideologii je založen komunismus Revizionismus/reformismus marxismu (Eduard Bernstein - pracovní teorie hodnoty je pasé.), základem dnešních socialistických (sociálně-demokratických) stran Centrismus - Karl Kautsky a Frich Wolfgang Adler zakládají internacionály, jejichž spojením vzniká Socialistická dělnická internacionála (předchůdkyně dnešní Socialistické internacionály) Radikalismus - Rosa Luxemburgová a Karl Liebknecht prosazovali revoluci, zachovat demokracii, proti nacionalismu, válce, parlamentarismu alternativní radikalismus - leninismus (marxismus-leninismus-stalinismus), trockismus Antonio Gramsci, Ernesto „Che“ Guevara

Zdroje Www.wikipedia.cz Průvodce dějinami evropského myšlení Zadní schodiště filozofie (Wilhelm Weischedel) zpracovala Marie Bauerová