Studie proveditelnosti nové trasy Praha – Beroun / Hořovice Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Studie proveditelnosti nové trasy Praha – Beroun / Hořovice Ing. Mgr. Radek Čech, Ph.D. ředitel odboru strategie Praha, 4. října 2018
Praha – Beroun / Hořovice stávající stopa Zbývající projekty k dokončení modernizace III. TŽK v úseku Praha – Plzeň: Optimalizace trati Beroun (včetně) – Králův Dvůr: v realizaci, předpokládané dokončení stavby 06/2019. Praha hl. n. – Beroun (zbývá 7 staveb v ose stávající trati v projektové přípravě, uvedená data realizace jsou pouze orientační): Praha hl. n. (mimo) – Vyšehrad (včetně), DÚR, (2022–2025), Rekonstrukce železničních mostů pod Vyšehradem, DÚR, (2022–2025), Rekonstrukce žst. Praha-Smíchov, DÚR, (2022–2025), Praha-Smíchov (mimo) – Praha-Radotín (včetně), DSP, (2019–2021), Praha-Radotín (mimo) – odb. Berounka (mimo), DÚR, (2020–2026), odb. Berounka (včetně) – Karlštejn (včetně), DÚR, (2022–2027), Karlštejn (mimo) – Beroun (mimo), DÚR, (2021–2024).
Praha – Beroun / Hořovice důvody k zadání SP nové trasy (1) Podmínka ze schvalovacího procesu Studie proveditelnosti pro trať Praha-Smíchov – Plzeň (08/2010) => schválená varianta III.TŽK je považována za 1. fázi a nelze ji považovat za optimální; souběžně s další přípravou staveb 1. fáze (ve staré trati), měla být dále prověřena proveditelnost 2. fáze, tzn. nové trasy v původních 7 variantách; následovala Územně technická studie Nová trasa Praha – Beroun/Hořovice (06/2014), která zúžila vějíř koridorů nové trasy na tři (C, B, F) k prověření v SP.
Praha – Beroun / Hořovice důvody k zadání SP nové trasy (2) Praha – Beroun po optimalizaci: nebude dosaženo dopravně-technologicky dostatečné kapacity trati pokrývající požadavky objednatelů osobní dopravy a nákladních dopravců; bude stále značně limitován rozsah dopravy z titulu přípustné hlukové zátěže; není dosažitelná systémová jízdní doba vrstvy vlaků Ex Praha hl. n. – Plzeň hl. n. 60 min bez užití jednotek s nuceným naklápěním skříně; v úseku Beroun – Hořovice: nesouhlas s aktuálním povrchově vedeným koridorem VRT (územní rezerva v ZÚR) ze strany měst Beroun a Králův Dvůr s požadavkem na návrat k předchozí tunelové trase; v roce 2017 zadána „Studie proveditelnosti pro trať Praha-Smíchov – Plzeň, doplnění 2017 (nová trasa Praha – Beroun/Hořovice)“: primárně směřuje k dořešení konvenční infrastruktury v úseku Praha – Beroun.
Nová trasa Praha – Beroun / Hořovice posuzované varianty (1) Za variantu bez projektu je považován očekávaný stav staré trati po optimalizaci Nové projektové varianty: soubor variant C = s dlouhým tunelem Praha-Smíchov – Beroun, soubor variant B = s kratším tunelem Černošice – Beroun, soubor variant F = s tunely do 5 km délky v úseku Praha-Radotín – Řevnice.
Nová trasa Praha – Beroun / Hořovice posuzované varianty Nová trasa každé varianty obsahuje 1. etapu (samostatně posuzovanou paralelně k celé délce nové trasy) soubor variant C v úseku Praha-Smíchov – Beroun, soubor variant B v úseku Praha-Radotín – Beroun, soubor variant F v úseku Praha-Radotín – Řevnice. Každý soubor variant obsahuje k posouzení variantu bez napojení od Prahy zpět na starou trať v Berouně / před Berounem mohou být sklonově náročnější atd., avšak bez naplnění jednoho z elementárních cílů, tzn. odklonu nákladní dopravy minimálně z úseku Praha – Řevnice, tyto podvarianty nebudou dále rozpracovávány. Úseky jsou navrhovány pro smíšenou dopravu s maximální rychlostí do 200 km/h, úsek navazující jako RS pouze pro dopravu do 350 km/h.
Nová trasa Praha – Beroun / Hořovice SWOT analýza Výhody: Nevýhody: zkrácení jízdních dob vlaků v trase Praha – Plzeň snížení hlukové zátěže v nejhustěji osídlených oblastech varianta F nejvíce krátí jízdní doby osobní dopravy i v relaci Praha – Příbram ve variantě F všechny nákladní vlaky v úseku Řevnice – Beroun vedeny po povrchu (hluková zátěž) ve variantách B a F všechny vlaky projíždí povrchově úsek Praha-Velká Chuchle – Praha-Radotín (hluková zátěž) Příležitosti: Hrozby: uvolnění kapacity staré trati pro volnější konstrukci osobní regionální dopravy (všechny spoje krátkého ramene vedeny až do Řevnic) značné investiční náklady (varianta F výrazně levnější než varianta B a zvláště varianta C) Neschválení pokračování v SRN (alespoň elektrizace) Neakceptace navýšení nákladní dopravy ze strany JASPERS (řeší se)
Nová trasa Praha – Beroun / Hořovice zaústění stávající a nové stopy v oblasti Radotína
Nová trasa Praha – Beroun / Hořovice možný sjezd z nové trati do stávající stopy v Řevnicích Řevnice
Nová trasa Praha – Beroun / Hořovice aktuální stav zpracování SP technické a dopravně-technologické řešení je v převážné části dokončeno (prezentováno v červnu 2018), probíhá zpracování částí přepravní prognózy a ekonomického hodnocení s předpokladem předběžných výsledků ekonomického hodnocení kmenových variant na přelomu září/říjen 2018, nejbližší termín dílčího plnění spočívá v odevzdání konceptu SP (10/2018), předpoklad dokončení SP 01/2019 (vč. oznámení koncepce, SEA/EIA), největší problém SP = výhledově dosažitelný a odůvodnitelný rozsah nákladní dopravy přes navazující stavby (vazba na německé projekty železniční infrastruktury). Dosud není rozhodnuto o pokračování na území SRN.
Děkuji za pozornost