Ozubnicové dráhy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Počítačové sítě Přenosová média
Veselí nad Lužnicí – České Velenice
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Vysokorychlostní vlaková jednotka Velaro E
9. přednáška Měření ozubených kol
ZKOUŠKY BRZDY.
MECHANIKA KOLEJOVÝCH VOZIDEL
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.
Strojírenství Stavba a provoz strojů Mechanické převody (ST43_002)
Strojírenství Kontrola a měření Výroba ozubených kol a řemenic (ST48)
Brienz Rothorn Bahn AG je malá společnost, která provozuje lokální ozubnicovou dráhu u městečka Brienz na břehu jezera Brienzersee, SV od Interlakenu.
Tato prezentace byla vytvořena
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
Strojírenství Stavba a provoz strojů Brzdy ST27 Ing. Michal Jelínek.
Vodní Elektrárna.
ÚVOD DO ŽELEZNIC.
JEDNODUCHÉ STROJE.
Jednoduché stroje.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Dopravní a liniové stavby 11 Železniční infrastruktura
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Železniční doprava Základní pojmy
Střední odborná škola Otrokovice
Kanalizační potrubí svislé
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Stropní konstrukce typu BSK
Plánování a organizace veřejné dopravy
Zvýšení rychlosti nákladní kolejové dopravy
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Vaší jeřábovou dráhu uvedeme do správného směru … pojezdová kolejnice nosník MX – vodící díl MX – excentr – tlačný díl.. naším systémem pružného a stavitelného.
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Převody s ozubenými koly kuželovými a šroubovými Planetový převod
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_06.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_10.
ROZDĚLENÍ JEŘÁBŮ. ROZDĚLENÍ JEŘÁBŮ A) Podle druhu pohonu 1. elektrické jeřáby 2. jeřáby poháněné pístovým spalovacím motorem 3. jeřáby poháněné.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_11.
Rozdělení staveb Návrhové prvky. Vývoj železniční sítě Železniční síť se rozvíjela časově i místně souběžně s rozvojem industrializačního cyklu 19. a.
Seminární práce z fyziky Práce na jednoduchých strojích-kladka,páka,šroub,nakloněná rovina.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_33-08 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Změny v tabulkách traťových poměrů. Změny v tabulce č. 01 Proti původní směrnici byly z tabulky vyjmuty údaje o zábrzdné vzdálenosti a údaje o délce vlaku.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Železniční doprava Železniční trať Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Mechanické převody. Seznámení studentů se základními stavebními prvky strojů a strojního zařízení. Úvod do problematiky mechanických spojů.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Ozubené převody Autor: Ing. Bc. Petra Řezáčová
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceListová.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Hoblování, obrážení, protahování
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3-4. ročník oboru strojírenství.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_17
Prezentace 2017 – 08 Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků
Brienz Rothorn Bahn.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
POHYB DVOJKOLÍ A PODVOZKU V KOLEJOVÉM KANÁLU
LOKOMOTIVA řady 380 aneb TAURUS po česku….
Železniční doprava 19. stol.
Lanové dráhy visuté pozemní.
Transkript prezentace:

Ozubnicové dráhy

Základní charakteristika je to železnice s ozubnicovou tratí s velkým sklonem, kde k přenosu tažné síly neslouží (pouze) adheze, ale tato je přenášena prostřednictvím ozubeného kola zabírajícího do ozubeného hřebene upevněného v ose koleje první ozubnicová dráha byla postavena v USA roku 1858 a vedla na Mount Washington

Přenos tažné síly konstrukce přenosu adhezních sil je závislá na profilu tratě, tj. je-li celá železnice řešena jako ozubnicová nebo používá-li se ozubnice jen pro překonání úseků s velkým stoupáním / klesáním používá se i v případech, kdy není sklon tratě významný, ale adhezní síla přenášená dvojkolím není dostačující k přenosu tažné síly, např. Panamský průplav (tažení lodi v plavebním kanálu)

Rozdělení ozubnicových drah úplné - hnací vozidla pro dráhu, kde se používá hřeben v celé délce trati, mohou mít čistě ozubnicové pohon, potom jsou všechna dvojkolí běžná a ozubený hřeben nesmí být přerušený (např. Štrba – Štrbské Pleso) kombinované - hnací vozidla na tratích, kde se používá hřeben pouze pro překonání velkých sklonů mají pohon smíšený, takže mají hnací dvojkolí a ozubený hřeben nemusí být osazen v úsecích, kde k přenosu tažné síly postačuje adheze (např. Tanvald – Kořenov)

Výhody a nevýhody oba systémy (úplný / kombinovaný) mají své výhody i nevýhody: úplný má menší nároky na vozidla kombinovaný potom na trať (není např. třeba budovat náročné ozubnicové výhybky, ozubnice není třeba na všech kolejích a v celé délce trati)

Ozubnicové systémy (ozubnice) Locherova Abtova Riggenbachova Strubova Marshova

Locherova ozubnice pro dráhu na Pilatus vytvořil švýcarský inženýr, vynálezce a podnikatel v oboru stavby železnic Eduard Locher ozubnici se dvěma vodorovně umístěným hřebeny vozy mají 4 ozubená kola (2 hnací, 2 brzdná) tento systém zabraňuje „vypadnutí“ ozubeného kola, neboť všechny síly působí v rovině koleje systém se dále nerozšířil (ozubnice na Pilatus, od roku 1889, délka 4,3 km), zejména z důvodu nemožnosti použití klasického řešení výhybek vlaky na této trati zdolávaly stoupání až 480 ‰

Abtova ozubnice je jednoduchá, dvojitá, trojitá (patent 1882) 2 nebo 3 pásy ozubených lamel tvoří ozubnici vícelamelová ozubnice má výhodu v plynulejším záběru a zjednodušení výhybek – nemusí být pohyblivé ozubnice v oblasti jazyků a pohyblivé kolejnice ve střední části (v místě jazyků se hřebeny rozejdou do různých směrů, druhý hřeben se v dostatečné vzdálenosti připojí - ve střední části se jednoduché hřebeny přimknou ke kolejnici, takže ozubené kolo překříží kolejnici tak, že záběr přejde plynule z jednoho ozubení na druhé) autorem je Carl Roman Abt, švýcarský strojní inženýr, vynálezce a podnikatel

Riggenbachova ozubnice Riggenbachovu ozubnici tvoří dva U profily, mezi které jsou namontovány jednotlivé zuby švýcarský konstruktér Niklaus Riggenbach tuto ozubnici vytvořil roku 1866, současně nezávisle použil velmi podobný systém Sylvester Marsh v Americe, kde je znám jako systém Marsh pokud má Riggenbachova a Strubova ozubnice stejný modul ozubení, je možno tyto ozubnice kombinovat; tohoto se využívá při řešení výhybek Vitznau – Staffel (pohoří Rigi ve Švýcarsku), od roku 1869, od 1871 trasa prodloužena na vrchol Rigi- Kulm (maximální stoupání 250‰ )

Strubova ozubnice je tvořena kolejnicí, v jejíž hlavě jsou vyfrézovány zuby vozidlo opatřeno háky zasahujícími pod hlavu této kolejnice a bránícími vyšplhání kola nad zuby tvůrcem je Emil Strub, švýcarský inženýr, konstruktér a vynálezce, který začínal v dílných v Farau pod vedením Niklause Riggenbacha 1896 vyhrál se svojí ozubnicí soutěž o nejlepší řešení dráhy na Jungfrau (stoupání 250‰) pokud má Riggenbachova a Strubova ozubnice stejný modul ozubení, je možné tyto ozubnice kombinovat tohoto se využívá při řešení výhybek

Marshova ozubnice vynalezl Sylvester Marsh Marshovu ozubnici tvoří dva U profily, mezi které jsou namontovány jednotlivé zuby jde o systém podobný systému, který použil švýcarský konstruktér Niklaus Riggenbach systém je použit na železnici na Mount Washington s délkou tratě 4,5 km a maximálním stoupáním 377‰ , provoz od 1869

Shrnutí provedení ozubnic Riggenbachova, Locherova, Strubova, Abtova

Výhybky a křížení (1/5) Locherova ozubnice vzhledem ke konstrukci ozubnice je technicky téměř nemožné konstruovat standardní typ výhybek jako u ostatních výhybek pro ozubnici pokud to doprava na ozubnicové trati vyžaduje, hledají se náhradní řešení, které by dovolily rozvětvení kolejového tělesa aniž by došlo ke ztrátě záběru ozubených kol do hřebenu ozubnice jedním z možných řešení je přetáčecí výhybka na trati společnosti Pilatus – Bahn ve Švýcarsku – principem funkce je to, že se otočením vymění celý kus obloukové koleje (odbočka vlevo-vpravo)

Výhybky a křížení (2/5) Abtova ozubnice (1/2) na kolejích Abtova dvouhřebenového systému v menším sklonu se užívá jednodušší typ výhybky, na níž v místě přerušení jednoho hřebenu je v záběru ozubené kolo na druhém hřebeni ve větším sklonu se používá výhybka, v níž při přestavení dochází k přesunu dílů tak, že dvojitý hřeben i kolejnice pro daný směr pokračují bez přerušení pro tyto výhybky se někdy používá označení Abtovy výhybky, které však častěji označuje výhybky pro pozemní lanové dráhy

Výhybky a křížení (3/5) Abtova ozubnice (2/2) výhybky jednoduššího provedení byly do roku 1996 i v Dolním Plubném na někdejší ozubnicové dráze Tanvald – Kořenov – Harrachov dvojité výhybky jsou například ve stanici Queralbs zubačky ve Vall de Núria ve španělských Pyrenejích pro přestavění jazyků výhybky a hřebene se používá přestavník s rozvětveným táhlem, kdy jedno táhlo ovládá jazyky kolejnic a druhé táhlo ovládá přestavení hřebenu na srdcovce

Výhybky a křížení (4/5) Riggenbachova ozubnice výhybky ve dvou provedení: s průběžným Riggenbachovým hřebenem s přerušeným hřebenem, kde je v části výhybky změněn na Strubův hřeben konstrukce tohoto typu výhybky je technicky a konstrukčně náročnější, ale technicky více zajímavá, konstrukci Riggenbachovy a Strubovy ozubnice je možno kombinovat, pokud ozubení mají stejný modul pro přestavování jazyků výhybky a hřebene se používá přestavník s rozvětveným táhlem, kdy jedno táhlo ovládá jazyky kolejnic a druhé táhlo ovládá přestavení hřebenu na srdcovce

Výhybky a křížení (5/5) Strubova ozubnice pro přestavění jazyků výhybky a hřebene se používá přestavník s rozvětveným táhlem, kdy jedno táhlo ovládá jazyky kolejnic a druhé táhlo ovládá přestavení hřebenu na srdcovce pro řešení kolejového křížení se používá otočný hřeben, uložený ve středu křížení

Tanvald – Kořenov od roku 1902 max. stoupání 57‰ použita Abtova ozubnice – dvoulamelová dnes adhezní pohon – lokomotivy ř. 743 historický snímek

Štrba – Štrbské Pleso původně od roku 1896, s rozchodem 1000 mm, délka 4,8 km s max. stoupáním 127‰, systém Riggenbach po rekonstrukci 1970 na systém Strub, použity ocelové pražce, kolejnice typu „A“, max. stoupání do 150‰.