MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Houby.
Advertisements

Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Charakteristika hub  Tvoří samostatnou říši – přechod mezi rostlinnou a živočišnou říší  Mají odlišný způsob života, výživy, rozmnožování  Ve srovnání.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
HOUBY Stopkovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_04_Les_houby Téma: Ekosystémy.
HOUBY Vřeckovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
HOUBY (Fungi). CHARAKTERISTIKA HUB EUKARYOTICKÉ ORGANISMY ZNAKY SPOLEČNÉ S ROSTLINAMI (nepohyblivost, tvorba vitamínů) ZNAKY SPOLEČNÉ S ŽIVOČICHY (heterotrofie,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Houby, VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
LIŠEJNÍKY ( LATINSKY LICHEN). CHARAKTERISTIKA LIŠEJNÍKU -Složené organismy, které podle systému řadíme do říše hub -- mají velmi rozmanitý vzhled a velikost,
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 06_Základní poznatky o houbách
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
VY_32_INOVACE_20_PŘV_HOUBY NAŠICH LESŮ
2. Houby vyšší z podhoubí vyrůstá plodnice – klobouk + třeň
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_PRVOUKA
Řasy Jsou starobylé nižší rostliny Žijí ve vodě, ve vlhku
Základní škola, Hradec Králové
VY_32_INOVACE_5/12_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
H O U B Y JEDLÉ HOUBY JEDOVATÉ HOUBY
Houby – Fungi 4 Houby stopkovýtrusné.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Poznávačka řasy až opaskovci.
ROSTLINY, ČÁSTI TĚLA - TEST
Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E – Př4 – potravní vazby
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lišejníky - Lichenes.
Lišejníky.
Houby s plodnicemi. AUTOR: Eliška Jurčicová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_04_Houby
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Přírodní vědy DUM 23 HOUBY - TEST
Společenstva lesů Houby
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
HOUBY (opakování) VY_32_INOVACE_06-47 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VŘECKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_06_23.
PLÍSNĚ Jan Svatopluk PRESL (19.st.).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
Poznáváme houby.
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
VYŠŠÍ HOUBY a) Houby lupenaté Liška obecná jedlá.
Příprava na písemku Obrázky 1.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
Vypracovala: Mgr. Zdeňka Hucková
Cizopasné houby Klára Dominová 3.A.
Lišejníky - podvojné organizmy
Živá příroda Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Poznávačka houby Michal Dáňa ZŠ Holýšov.
MNOHOBUNĚČNÉ HOUBY HOUBY NIŽŠÍ.
VY_52_INOVACE_26_Jednobuněčné organizmy- rostliny- učební text
3. Houby Houby – mají buňky bez chlorofylu
1. 1.
LIŠEJNÍKY tundra.
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
výživa rostlin autotrofie heterotrofie saprofytismus parazitismus
Transkript prezentace:

MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky

MNOHOBUNĚČNÉ ŘASY

Zelená řasa šroubatka

Řasa žabí vlas

Ruduchy

Hnědé řasy

Říše HOUBY MNOHOBUNĚČNÉ HOUBY

Penicillium - štětičkovec Plísně na potravině Penicillium - štětičkovec

K výrobě sýrů antibiotik Štětičkovec

Plíseň hlavičková

zralé výtrusnice podhoubí Kropidlovec černavý

Muchomůrka zelená Hřib smrkový

Muchomůrka tygrovaná Holubinka nazelenalá

Pečárka polní = žampión Muchomůrka červená Pečárka polní = žampión

Suchohřib žlutomasý Hřib satan

Muchomůrka růžovka Hřib žlučový

Křemenáč osikový Kozák březový

Hřib dubový Klouzek sličný

Ryzec pravý Bedla vysoká

Liška obecná Hřib borový

LIŠEJNÍKY

Průřez lišejníkem řasy nebo sinice houbová vlákna příchytná část (houba) houbová vlákna řasy nebo sinice Průřez lišejníkem

Mapovník zeměpisný

Dutohlávka sobí

Terčovka bublinatá

Provazovka

MNOHOBUNĚČNÉ ORGANISMY Mnohobuněčné organismy – tělo z velkého počtu buněk  skupiny buněk tvoří pletiva u rostlin nebo tkáně u živočichů, které se specializují na určitou činnost, např. pletivo listu – fotosyntéza, tkáň svalová – pohyb.  

ŘASY chloroplasty výživa pomocí fotosyntézy žijí ve vodě - sladkovodní i mořské zelené, např. šroubatka, červené, hnědé HOUBY tělo tvoří podhoubí (spleť vláken) rozmnožují se výtrusy A) bez plodnice; např. plísně Využití: k výrobě antibiotik (penicilin - štětičkovec) v potravinářství (sýry) některé vylučují škodlivé látky  POTRAVINY NAPADENÉ PLÍSNÍ NEJÍME! B) s plodnicí jedlé (hřib, žampion) jedovaté (muchomůrka zelená) LIŠEJNÍKY v soužití = v symbióze houba + zelená řasa nebo sinice často první organismy na stanovištích některé – tzv. indikátory čistoty ovzduší, např. provazovka

Závěr: Jak se liší jednobuněčné a mnohobuněčné organismy. Vysvětli pojmy tkáň a pletivo. Popiš mnohobuněčné řasy. Popiš lišejníky. Popiš stavbu těla houby. Jak dělíme mnohobuněčné houby? Jaké je využití hub člověkem? Čím mohou být houby nebezpečné?