České národní obrození

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
České národní obrození
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta.
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Autor: Mgr. Ilona Nováková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Registrační číslo projektu:
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
České země v první polovině 19. století
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
Počátky Národního obrození
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Zájem o česká divadelní představení – projev zájmu o českou kulturu.
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Národní obrození.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
České země ve 2. polovině 18. století
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
1. Fáze Národního obrození
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_07 RKZ
Národní obrození 5. ročník
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.
Národní obrození Opakování
Transkript prezentace:

České národní obrození

Počátky utváření novodobého národa myšlenky osvícenství jako životního postoje a filozofického směru ideje Velké francouzské revoluce povzbudila národy mnoha evropských zemí k prosazení svých požadavků a zájmů nevole vůči postupné germanizaci společnosti

periodizace 1. fáze (1775 - 1805) defenzivní Cíl: zabránit poněmčení, oživit českou řeč a literaturu, působit na co nejširší vrstvy národa – tzv. generace Dobrovského 2. fáze (1805 – 1830) ofenzivní Cíl: snaha co nejvíce uplatnit český jazyk, vyrovnání se jiným evropským jazykům, zejména němčině, v této fázi vznikají jazyková a historická díla – tzv. generace Jungmannova 3. fáze (1830 – 1848) vyvrcholení obrozenec. snah období vítězství národního obrození, které se stalo již celonárodním hnutím. Tzv. generace Palackého

1. fáze NO bránění jazyka vůči germanizaci počátky českého divadla, básnictví a žurnalistiky hledání vlastenectví stavění se na odpor josefínským centralizačním snahám

Významné osobnosti jazykověda: Josef Dobrovský vydavatelství: Václav Matěj Kramerius divadlo: Václav Thám Karel Ignác Thám Prokop Šedivý autoři české poezie: Antonín Jaroslav Puchmajer, Šebastián Hněvkovský Vojtěch a Jan Nejedlý

první české noviny nutnost šíření vlasteneckých myšlenek mezi široké vrstvy obyvatelstva včetně venkova Václav Matěj Kramerius Krameriovy c. k. vlastenecké noviny – první, česky psané noviny u nás vydavatelství - Česká expedice

divadlo velký význam pro šíření českého jazyka mělo divadlo v Praze se hrály činohry i zpěvohry, ale pouze v němčině, u oper převládala italština 1783 otevřeno Nosticovo národní divadlo (později Stavovské) 1786 –1789 divadlo Bouda Loutkové divadlo (zakladatel Matěj Kopecký)

2. fáze NO období vlastenecké agitace kladen důraz na zlepšení všeobecného vzdělání lidových vrstev prostředkem vedle škol bylo vydávání knih a divadlo

významné osobnosti divadlo: věda: jazykověda: literatura, historie: Josef Kajetán Tyl Václav Kliment Klicpera, Matěj Kopecký věda: Jan Svatopluk Presl Jan Evangelista Purkyně jazykověda: Josef Jungmann (vůdčí osobnost 2. fáze NO) literatura, historie: František Palacký Pavel Josef Šafařík Jan Kollár František Ladislav Čelakovský

rukopisy absence starobylé epické poezie 1817, 1818 - nález dvou údajně středověkých rukopisů líčící nejstarší minulost českého národa podle místa nálezu Rukopis královédvorský Rukopis zelenohorský ve skutečnosti to byly podvrhy autoři Václav Hanka a básník Josef Linda podvrženými básněmi chtěli vzbudit obdiv k české středověké literatuře a dějinám

muzea zájem o historii zakládání prvních muzeí v našich zemích shromažďování sbírek starožitných předmětů 1814 Slezské muzeum v Opavě 1817 Moravské zemské muzeum v Brně 1818 Národního muzeum v Praze

divadlo Stavovské divadlo - české činohry, zpěvohry i opery česká představení určena především pro nižší a méně vzdělané vrstvy obyvatelstva (živnostníci, řemeslníci a služebnictvo) nejvýznamnějším dramatikem této doby byl Josef Kajetán Tyl (Fidlovačka, lyrická píseň Kde domov můj)

vzdělávání Od 1774 zavedena povinná školní docházka pro děti od 6 – 12 let obecní (triviální) školy vyučovací jazyky - čeština a němčina vyšší školy - gymnázia a reálné školy vyučovalo se pouze německy na přelomu 18. a 19. století dvě vysoké školy Praha Olomouc

3. fáze NO období vítězství národního obrození NO celonárodním hnutím. Tzv. generace Palackého. 3 fáze: spjatost s Národním obrozením počátky realismu (Božena Němcová) romantismus (Karel Hynek Mácha) Jako konec národního obrození bývá uváděn rok 1848, kdy došlo v Evropě k revoluci, která se nevyhnula ani českým zemím

Co ovlivnilo vznik Národního obrození v českých zemích? Jakým způsobem docházelo k šíření obrozeneckých myšlenek? Jak dlouho Národní obrození trvalo? Jmenuj některé významné představitele Národního obrození.