České národní obrození
Počátky utváření novodobého národa myšlenky osvícenství jako životního postoje a filozofického směru ideje Velké francouzské revoluce povzbudila národy mnoha evropských zemí k prosazení svých požadavků a zájmů nevole vůči postupné germanizaci společnosti
periodizace 1. fáze (1775 - 1805) defenzivní Cíl: zabránit poněmčení, oživit českou řeč a literaturu, působit na co nejširší vrstvy národa – tzv. generace Dobrovského 2. fáze (1805 – 1830) ofenzivní Cíl: snaha co nejvíce uplatnit český jazyk, vyrovnání se jiným evropským jazykům, zejména němčině, v této fázi vznikají jazyková a historická díla – tzv. generace Jungmannova 3. fáze (1830 – 1848) vyvrcholení obrozenec. snah období vítězství národního obrození, které se stalo již celonárodním hnutím. Tzv. generace Palackého
1. fáze NO bránění jazyka vůči germanizaci počátky českého divadla, básnictví a žurnalistiky hledání vlastenectví stavění se na odpor josefínským centralizačním snahám
Významné osobnosti jazykověda: Josef Dobrovský vydavatelství: Václav Matěj Kramerius divadlo: Václav Thám Karel Ignác Thám Prokop Šedivý autoři české poezie: Antonín Jaroslav Puchmajer, Šebastián Hněvkovský Vojtěch a Jan Nejedlý
první české noviny nutnost šíření vlasteneckých myšlenek mezi široké vrstvy obyvatelstva včetně venkova Václav Matěj Kramerius Krameriovy c. k. vlastenecké noviny – první, česky psané noviny u nás vydavatelství - Česká expedice
divadlo velký význam pro šíření českého jazyka mělo divadlo v Praze se hrály činohry i zpěvohry, ale pouze v němčině, u oper převládala italština 1783 otevřeno Nosticovo národní divadlo (později Stavovské) 1786 –1789 divadlo Bouda Loutkové divadlo (zakladatel Matěj Kopecký)
2. fáze NO období vlastenecké agitace kladen důraz na zlepšení všeobecného vzdělání lidových vrstev prostředkem vedle škol bylo vydávání knih a divadlo
významné osobnosti divadlo: věda: jazykověda: literatura, historie: Josef Kajetán Tyl Václav Kliment Klicpera, Matěj Kopecký věda: Jan Svatopluk Presl Jan Evangelista Purkyně jazykověda: Josef Jungmann (vůdčí osobnost 2. fáze NO) literatura, historie: František Palacký Pavel Josef Šafařík Jan Kollár František Ladislav Čelakovský
rukopisy absence starobylé epické poezie 1817, 1818 - nález dvou údajně středověkých rukopisů líčící nejstarší minulost českého národa podle místa nálezu Rukopis královédvorský Rukopis zelenohorský ve skutečnosti to byly podvrhy autoři Václav Hanka a básník Josef Linda podvrženými básněmi chtěli vzbudit obdiv k české středověké literatuře a dějinám
muzea zájem o historii zakládání prvních muzeí v našich zemích shromažďování sbírek starožitných předmětů 1814 Slezské muzeum v Opavě 1817 Moravské zemské muzeum v Brně 1818 Národního muzeum v Praze
divadlo Stavovské divadlo - české činohry, zpěvohry i opery česká představení určena především pro nižší a méně vzdělané vrstvy obyvatelstva (živnostníci, řemeslníci a služebnictvo) nejvýznamnějším dramatikem této doby byl Josef Kajetán Tyl (Fidlovačka, lyrická píseň Kde domov můj)
vzdělávání Od 1774 zavedena povinná školní docházka pro děti od 6 – 12 let obecní (triviální) školy vyučovací jazyky - čeština a němčina vyšší školy - gymnázia a reálné školy vyučovalo se pouze německy na přelomu 18. a 19. století dvě vysoké školy Praha Olomouc
3. fáze NO období vítězství národního obrození NO celonárodním hnutím. Tzv. generace Palackého. 3 fáze: spjatost s Národním obrozením počátky realismu (Božena Němcová) romantismus (Karel Hynek Mácha) Jako konec národního obrození bývá uváděn rok 1848, kdy došlo v Evropě k revoluci, která se nevyhnula ani českým zemím
Co ovlivnilo vznik Národního obrození v českých zemích? Jakým způsobem docházelo k šíření obrozeneckých myšlenek? Jak dlouho Národní obrození trvalo? Jmenuj některé významné představitele Národního obrození.