Vztahy organismů a prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BIOMY ZEMĚ VEGETAČNÍ PÁSY ZEMĚ
Advertisements

Vztahy organismů a prostředí
Vztahy organismů a prostředí
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Východní Evropa. Rusko Bělorusko Ukrajina Moldavsko Estonsko Lotyšsko Litva Moskva Minsk Kyjev Kišiněv Tallinn Riga Vilnius.
Tropický deštný prales je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Tento biom nalezneme zejména v rovníkových oblastech Země. Nejrozsáhlejší.
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
1) Tropický pás: a) tropický deštný les b) savana c) poušť a polopoušť 2) Subtropický pás: a) tvrdolistý les 3) Mírný pás: a) step b) listnatý a smíšený.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
VY_52_INOVACE_03/2/33_ZEMĚPIS Severní Evropa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladan Chlumský ŠABLONA: III/2 – Inovace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_Z_3E_KOV_07_PODNEBI.
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
Věcné autority v roce 2016
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Lesy mírného pásu.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Podnebné pásy – tropický pás
Savci biomů světa 8. ročník.
1. Popiš co vidíš a odhadni teplotu na obrázku?
VY_32_INOVACE_16_PŘV_LES
Změny skupenství látky
Vytápění Tepelné ztráty
Lesy a jejich vliv na srážkoodtokové parametry
Vlastnosti zvuku - test z teorie
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
VY_32_INOVACE_ Rostlinstvo a živočišstvo Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Fyzika Účinek síly na těleso otáčené kolem pevné osy. Páka.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Biomy.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Přírodní krajiny - test
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_113_PR4 Předmět: Přírodověda.
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
Zeměpis – živé a neživé složky krajiny
Rozbor některých konkrétních ekosystémů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
1. ÚVOD DO STUDIA EKOLOGIE
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
8. Základní ekologické pojmy, organismus a prostředí
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Pedosféra = půdní obal země.
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
Život ekosystému (E. Kušniarová)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_18.
VY_32_INOVACE_ZE6-15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
5. b Podnebí a vegetace Evropy.
Biosféra = živý obal Země
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Abiotický faktor voda.
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_25_TROPICKÝ PODNEBNÝ PÁS TÉMA:TROPICKÝ.
Podmínky života v přírodě
Opakování pojmů z ekologie
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Vztahy organismů a prostředí Úvod do biologie 1.r. Př 1/0/0 Vztahy organismů a prostředí Doc. RNDr. B. Rychnovský, CSc. Kat. biologie PDF MU

Život – otevřený systém. Soustavná mnohačetná výměna s okolím (informační, energetická ↔ látková) – podstata a nezbytnost Organizmus – kromě vztahu k biotickým faktorům (fyzikální a chemické) interakce biotické: a) mezi příslušníky téhož druhu b) vztahy k organizmům ve stejném prostoru (rozdílnost pojetí – v maximu celá planeta)

Každý organismus – autonomní celek na určité úrovni – jako takový realizuje pouze některé. Přitom každý za stejných podmínek ne vždy stejné. Které? Za jakých okolností? V jakém rozsahu a intenzitě? Za jakou cenu, jaké náklady? Ekologie Poznatky o struktuře vztahů uvnitř přírody (mezi organismy) o faktorech (mezi organismy a prostředím) Další definice ekologie

Na základě výše zmíněných vztahů preference určitých, tedy i prostorových, tj. proč žijí právě zde (jinde) Biogeografie Úzce odráží faktory ekologické i evoluční

Ekologie – samostatný předmět studia Učitelství přírodopisu pro 2. stupeň ZŠ Základní pojmy – viz Environmentální vzdělávání SZ7BP_BiEV Rozšiřující pojmy – viz Základní ekologicko-environmentální slovníček pro Úvod do Bi Cíl: sjednocení úrovně znalostí, posílit ekologický přístup – chápání souvislostí na základě ekologických vztahů s využitím v dalších předmětech

Koloběhy látek - makrobiogenů - vody

Základní typy prostředí – biocykly Mořský Sladkovodní Suchozemský Biochory (horizontální stratifikace) vodní mořské: litorál, pelagiál, batyál, sladkovodní : tekoucí a stojaté vody suchozemský: arboreál (les) eremiál (suché teplé bezlesí) oreotundrál (studené bezlesí – oreál – vysokohorské tundrál – subarktické) V nich biomy, čili ekosystémové typy Zonální biomy (zonobiomy) odpovídají makroklimatu. Azonální biomy - vlivy zvláštností Pedobiomy – podle zvláštností půdy Orobiomy – ovlivněné nadmořskou výškou

Pás tropických deštných lesů Pás tropických poloopadavých a opadavých lwsů Pás savan Pás pouští a polopouští Pás tvrdolistých lesů Pás lesů s vlhkým mezotermním klimatem Pás opadavých listnatých lesů Pás stepí Pás boreálních jehličnatých lesů (tajga) Pás tundry

Azonální orobiomy střední Evropy Azonální orobiomy Země

Změny zemského povrchu – teorie kontinentálního driftu Wegener – zač. 20. stol.)

Biogeografické oblasti Země

Biogeografie ČR