Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Advertisements

Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Tvorba jednoduchých pogramů I.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Systémy moderních elektroinstalací.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Mikropočítač Časovače a čítače.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Vnitřní paměti.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Spuštění programu (10).
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Způsoby zápisu algoritmů
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Hardware číslicové techniky
Teoretické pojmy z výpočetní techniky
Programování a simulace CNC strojů I.
Algoritmizace - opakování
Algoritmizace - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
jednočipových počítačů II
SOFTWARE OSOBNÍHO POČÍTAČE
Inf Ovládání operačního systému
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Orbis pictus 21. století Mikropočítač
Řadič Orbis pictus 21. století
Uložení dat v PC -Binární (dvojkový) systém-
Programovací jazyky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Zlomky Složené zlomky..
Poměr v základním tvaru.
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Kvadratické nerovnice
jednočipových počítačů I
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Stavební fakulta ČVUT, B407
Číslicové měřící přístroje
Jak postupovat při měření?
Hardware číslicové techniky
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Programování mikrokontrolerů PIC 16F84A
Osnova: 1) co je to photoshop. K čemu slouží, jaké má výhody
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Aritmetické operace s binárními čísly
Poměr v základním tvaru.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Transkript prezentace:

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 Anglicky v odborných předmětech "Support of teaching technical subjects in English“ Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III.ročník, Mikrořadiče Vypracoval: Vlastimil Vlček Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

V jakém jazyce programovat mikrořadiče? Začínáme programovat? V jakém jazyce programovat mikrořadiče? Assembler – nejnižší úroveň programování. Výhody - nejúspornější kód, absolutní kontrola nad HW i SW. Nevýhody – pracnější tvorba programu, nutnost vytváření vlastních knihoven podprogramů. Vyšší programovací jazyky (C, C++ ...) Výhody – přehlednější, úspornější a tím i rychlejší zápis programu, využívání standardních knihoven funkcí. Nevýhody – obsáhlejší finální kód, obtížná kontrola nad HW, většinou nutná investice do kvalitního překladače.

Ukázka zápisu v assembleru Zkusme sečíst dvojkově dvě jednoduchá čísla: 20 + 10 = 30: 20 desítkově = 10100 dvojkově 10 desítkové = 01010 dvojkově 30 desítkově = 11110 dvojkově Zápis programu, sčítajícího tato čísla v assembleru: MOVLW b'00010100' ;b = binární vyjádření čísla ADDLW b'00001010' Nebo také: MOVLW .20 ;.20 desítkové vyjádření čísla ADDLW .10 Assembler popisuje každou instrukci zkratkou, vycházející z anglického popisu významu jednotlivých instrukcí. Tak např. výše uvedená instrukce: MOVLW má původ ve slově Move (přenos) a přenáší datovou konstantu L do registru W ADDLW je od slova Add (sečíst) a opravdu sečte konstantu L s obsahem registru W Výsledek je uložen v registru W.

Ukázka téhož zápisu ve vyšším jazyce B = 30 C = A + B Print C Srovnání obou způsobů zápisu Vyšší programovací jazyk: Nemusíme znát vnitřní strukturu procesoru, pro který je program určen. Jednodušší, rychlejší a srozumitelnější zápis, avšak za cenu většího výsledného souboru, zabírajícího větší paměťový prostor. Assembler: Složitější a pomalejší působ zápisu, musíme přesně znát vnitřní strukturu procesoru a místo uložení dat. Výsledný soubor je však menší (při správném naprogramování nejmenší možný). Pokud chceme, můžeme mít absolutní kontrolu nad chováním programu.

Zásady pro psaní zdrojového textu v assembleru Jedná se o prostý textový soubor. Nesmí obsahovat žádné jiné než textové znaky a znak tabelátoru. Je možno použít libovolný textový editor, pokud dodržíme výše uvedené podmínky. Je nutno dodržovat předepsaný formát zápisu (daný použitým překladačem). Doporučuje se využívat specializované textové editory, vestavěné do vývojových systémů (dokáží do značné míry „uhlídat“ správnost zápisu).

Doporučený formát zápisu (Microchip - MPASM)

Překlad zdrojového textu programu MPASM je překladač z assembleru do strojového kódu pro mikrořadiče firmy Microchip. Je integrován do vývojového prostředí MPLAB IDE, dá se však použít i jako samostatná aplikace.

Zdrojový text programu před překladem #include <p16f883.inc> RAM EQU 0x20 CITAC_1 EQU RAM+1 CITAC_2 EQU RAM+2 GOTO START INIT NOP BANKSEL ANSEL CLRF ANSEL CLRF ANSELH BANKSEL TRISA MOVLW .0 MOVWF TRISC BANKSEL PORTC MOVLW b'11111111' ; zhasnuti vsech LED na portu C MOVWF PORTC RETURN CEKEJ MOVLW D'100' MOVWF CITAC_1 ;vnejsi smycka CEKEJ_A MOVLW D'255' MOVWF CITAC_2 ;vnitrni smycka CEKEJ_B DECFSZ CITAC_2,f ;odecet citace vnitrni smycky, test na nulu GOTO CEKEJ_B ;neni nulovy- zpet DECFSZ CITAC_1,f ;odecet citace vnejsi smycky, test na nulu GOTO CEKEJ_A ;neni nulovy - zpet return ;obe smycky vynulovany - navrat START CALL INIT ;inicializace mikroradice START1 BCF STATUS,C ;vynulovani bitu carry START3 RLF PORTC CALL CEKEJ GOTO START3 END

Tentýž program po překladu do strojového kódu :020000040000FA :10000000182800008316031788018901831603133B :100010000030870083120313FF308700080064302C :10002000A100FF30A200A20B1328A10B1128080089 :0A00300001200310870D0F201A288D :00000001FF Teprve po vytvoření tohoto strojového kódu je možno program uložit do paměti mikrořadiče, spustit jej, popřípadě použít ladicí prostředky (simulace, emulace, krokování atd.). S původním zdrojovým textovým souborem přímo pracovat nelze! Při práci s ICD2 a vývojovým prostředím MPLAB IDE máme možnost volby, zda použít softwarovou simulaci nebo debugging na čipu obvodu. Oba způsoby mají své výhody a nevýhody a záleží na momentální situaci, který z nich využijeme.

Shrnutí učiva Jaké jsou výhody vyššího programovacího jazyka a kdy je naopak vhodnější použít assembler? K čemu potřebujeme překladač? V jakém formátu je přeložený zdrojový text?

Shrnutí učiva Z jakých důvodů se pro zápis zdrojového textu programu doporučuje používat specializované textové editory? Jaké jsou hlavní zásady při psaní zdrojového textu programu? Proč je nutno dodržovat doporučený formát zápisu zdrojového textu programu?

Použitá literatura Datasheet Microchip PIC16F882/883/884/886/887 DS41291E (http://www.microchip.com) Microchip.com: Getting Started with PICmicro MCUs Microchip.com: MPLAB IDE User’s Guide Microchip.com: Quick Guide to Microchip Development Tools