Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6) Pavel Seknička
Obsah: Pojem „monopol“ Jak monopoly vznikají Druhy monopolů Příjmy monopolu Veřejná politika vůči monopolům Cenová diskriminace
Monopol Monopol je firma, která je jediným prodávajícím daného výrobku a když její výrobek nemá blízké substituty. Hlavní příčinou vzniku monopolu jsou překážky vstupu na trh, monopol zůstává jediným prodávajícím daného statku na trhu, protože ostatní firmy nemohou na trh vstoupit a soutěžit s ním.
Jak monopoly vznikají? Příčinou vzniku dlouhodobě existujících monopolů jsou bariery (překážky) vstupu do odvětví (na trh), které způsobují, že jiné firmy nemohou vstoupit na trh. Tři typy barier (překážek) vstupu: Monopolní zdroje (vstupy) a na jejich základě bude mít monopolista (jediná firma) mnohonásobně větší sílu jež jakákoliv jednotlivá firma v dokonalé konkurenci, jelikož vlastní důležitý zdroj (vstup); Monopoly vytvořené vládou, vláda dává jediné firmě právo vyrábět daný statek (např. licence, státní povolení, patenty, copyrighty apod.) Přirozený monopol, vzniká v odvětví, kde jedna firma může uspokojit celou tržní poptávku při nižších nákladech, než by to dokázalo několik firem.
Druhy monopolů Ekonomický monopol, vzniklý z koncentrace výroby a kapitálu; Přírodní monopol; Administrativní monopol; Přirozený monopol.
Příjmy monopolu Efekt z rozsahu výroby Cenový efekt
Veřejná politika vůči monopolům Snaha zavést více konkurence do monopolizovaných odvětví; Regulace chování monopolů; Přeměnou některých soukromých monopolů na veřejné podniky; Nožným nicneděláním, tj. nečinností.
Cenová diskriminace Cenová diskriminace je obchodní praxe prodeje identického zboží různým zákazníkům za různé ceny.
Použitá literatura Mankiw, N. G.: Zásady ekonomie. Praha: Grada Publishing, 1999, kap. 15, str. 311 – 340.