Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Omezení konkurence
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
KONKURENČNÍ STRATEGIE A VSTUP NOVÝCH FIREM Zpracovaly: L. Petráčková, E. Cézová.
Dokonalá konkurence (DK)
Trh Pavel Šuranský.
Tržní selhání. Co znamená, když se řekne tržní selhání: Institucionální selhání, které lze připsat –charakteru jistých zdrojů nebo –selhání vlády.
Teorie rozdělování a její kontexty
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
 Vytvořit vhodné a stabilní prostředí pro podnikání  Omezovat stínovou ekonomiku / nezákonné, nemorální, nezdaněné/  Řešit selhání trhu.
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Téma 5 Mikroekonomická hospodářská politika
ANTIMONOPOLNÍ PRÁVO EU A CHOVÁNÍ PODNIKŮ Seminář
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Nedokonalá konkurence
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Ekonomika elektrotechniky a telekomunikací aneb JAK VYDĚLÁVAT PENÍZE V TELEKOMUNIKAČNÍ BRANŽI ?!?
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
PRODEJNÍ CENA, SLEVA NA ZBOŽÍ PRODEJNÍ CENA - je určována tím, kolik je zákazník ochoten vydat ( jakou užitnou hodnotu přisuzuje výrobku či službě),
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Fiskální politika Pavel Seknička.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Oligopol, monopol
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Trh a tržní mechanismus TNH 1 (S-2)
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6) Pavel Seknička

Obsah: Pojem „monopol“ Jak monopoly vznikají Druhy monopolů Příjmy monopolu Veřejná politika vůči monopolům Cenová diskriminace

Monopol Monopol je firma, která je jediným prodávajícím daného výrobku a když její výrobek nemá blízké substituty. Hlavní příčinou vzniku monopolu jsou překážky vstupu na trh, monopol zůstává jediným prodávajícím daného statku na trhu, protože ostatní firmy nemohou na trh vstoupit a soutěžit s ním.

Jak monopoly vznikají? Příčinou vzniku dlouhodobě existujících monopolů jsou bariery (překážky) vstupu do odvětví (na trh), které způsobují, že jiné firmy nemohou vstoupit na trh. Tři typy barier (překážek) vstupu: Monopolní zdroje (vstupy) a na jejich základě bude mít monopolista (jediná firma) mnohonásobně větší sílu jež jakákoliv jednotlivá firma v dokonalé konkurenci, jelikož vlastní důležitý zdroj (vstup); Monopoly vytvořené vládou, vláda dává jediné firmě právo vyrábět daný statek (např. licence, státní povolení, patenty, copyrighty apod.) Přirozený monopol, vzniká v odvětví, kde jedna firma může uspokojit celou tržní poptávku při nižších nákladech, než by to dokázalo několik firem.

Druhy monopolů Ekonomický monopol, vzniklý z koncentrace výroby a kapitálu; Přírodní monopol; Administrativní monopol; Přirozený monopol.

Příjmy monopolu Efekt z rozsahu výroby Cenový efekt

Veřejná politika vůči monopolům Snaha zavést více konkurence do monopolizovaných odvětví; Regulace chování monopolů; Přeměnou některých soukromých monopolů na veřejné podniky; Nožným nicneděláním, tj. nečinností.

Cenová diskriminace Cenová diskriminace je obchodní praxe prodeje identického zboží různým zákazníkům za různé ceny.

Použitá literatura Mankiw, N. G.: Zásady ekonomie. Praha: Grada Publishing, 1999, kap. 15, str. 311 – 340.