Základní škola a mateřská škola Bohdalov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Přírodopis ROČNÍK: 7. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_11_12Př-Mechorosty AUTOR: Mgr. Lenka Pazderová DATUM TVORBY: Únor 2014 OVĚŘENÍ: 4. 3. 2014 ANOTACE: Prezentace je určena k vysvětlení učiva o mechorostech. Vybrané snímky lze použít jako zápis do sešitu. Závěr prezentace slouží k zopakování učiva.
MECHOROSTY
nejstarší suchozemské rostliny nemají vytvořena vodivá a podpůrná pletiva → malý vzrůst, rostou v trsech dvě skupiny mechorostů: játrovky mechy
JÁTROVKY Porostnice mnohotvárná - patří mezi nejrozšířenější játrovky - má lupenitou plochou stélku pohárky – slouží k rozmnožování
MECHY suchozemské rostliny, ale ke svému rozmnožování nutně potřebují vodu rozšířeny po celé zeměkouli výtrusné rostliny
Stavba mechové rostlinky
Životní cyklus mechů
Životní cyklus mechů výtrus → prvoklíček – na něm vyrůstají rostlinky samčí (samčí pohlavní orgány – pelatky) a samičí (samičí pohlavní orgány – zárodečníky) → spojení pohlavních buněk = oplození → z oplozené vaječné buňky vyrůstá štět s tobolkou → výtrusy…
Význam mechů brání půdní erozi podílí se na tvorbě humusu zadržují vodu
Bělomech sivý vytváří velké polštáře
Ploník obecný lístky jsou za vlhka téměř kolmé na lodyžku, na suché rostlince jsou přitisklé k lodyžce
Ploník obecný se štěty s tobolkami
Rašeliníky Rašeliník kostrbatý Rašeliník křivolistý
Rašeliniště (slatě) na vrcholku lodyžky rašeliník neustále přirůstá a na spodku postupně odumírá a tvoří vrstvu rašeliny využití rašeliny: hnojivo, palivo, léčebné využití - např. při onemocnění kloubů
Měřík tečkovaný
Odpověz na otázky: Které skupiny mechorostů znáš? Proč mají mechorosty malý vzrůst a rostou v trsech? Jak se jmenuje nejrozšířenější játrovka v mírném podnebném pásu? Popiš stavbu mechové rostlinky. Jaký význam mají mechy?
Odpovědi: Játrovky a mechy. Nemají vodivá a podpůrná pletiva. Porostnice mnohotvárná. Příchytná vlákna, lodyžka, lístky, štět, tobolka. 1. brání půdní erozi 2. podílí se na tvorbě humusu 3. zadržují vodu
Citace a zdroje SHANDOR, Ivo. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Tionesta-ac-moss2.jpg/800px-Tionesta-ac-moss2.jpg BARTHEL, Denis. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/MarchantiaPolymorpha.jpg AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Marchantia_polymorpha20090914_175.jpg Vlastní archiv autora LADYOFHATS. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/Lifecycle_moss_svg_diagram_ces.svg/398px-Lifecycle_moss_svg_diagram_ces.svg.png ALGIRDAS. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Leucobryum_glaucum.jpg PORSE, Sten. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Polytrichum-commune-habit.jpg/800px-Polytrichum-commune-habit.jpg LINDSEY, James K.. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Polytrichum.commune.2.jpg HAYNOLD, Bernd. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/Sphagnum_squarrosum_141006.jpg/800px-Sphagnum_squarrosum_141006.jpg FISCHER, Christian. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/SphagnumFallax.jpg/800px-SphagnumFallax.jpg WIKIMOL. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Raselink.jpg/800px-Raselink.jpg PETERS, Kristian. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Rhizomnium_punctatum.jpeg Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pazderová