Jak vést třídnické hodiny Mgr. Lukáš Kohoutek Centrum primární prevence Zařízení DVPP JULES A JIM, z.ú. Jak vést třídnické hodiny Mgr. Lukáš Kohoutek
Co děláme pro studující? PRÁCE S DĚTMI ADAPTAČNÍ / STMELOVACÍ KURZY BLOKY VŠEOBECNÉ PREVENCE OSOBNOSTNĚ SOCIÁLNÍ ROZVOJ DIAGNOSTIKA KLIMATU ASISTENCE PŘI ŠETŘENÍ ŠIKANY BLOKY SELEKTIVNÍ PREVENCE
Co děláme pro vyučující? PRÁCE S DOSPĚLÝMI PODPORA PŘI TVORBĚ PPŠ POMOC PŘI PODÁVÁNÍ GRANTŮ INTERVIZE PRO SBOR TEAMBUILD-ING SBORU ŠKOLENÍ PRO VYUČUJÍCÍ (DVPP) SPECIALIZAČNÍ STUDIUM PRO ŠMP
K čemu se hlásíme Desatero o vzdělávání www.desateroskav.cz Iniciativa www.uspechzaka.cz
Jak na třídnické hodiny? Rada za všechny „prachy“
„Škola je dílna lidskosti, kdež lidé mladí a suroví bývají ku přijetí plných pravých obrysů vzděláváni, aby nezůstali pařezy, nýbrž stali se živými obrazy Boha, tvory Tvůrci nejpodobnějšími.“
Pojetí cílů TH Omluvenky Poznávání se Vybírání peněz Ko-Ko EMO Sdílení Řešení problémů Poznávání se Ko-Ko EMO Sdílení Reflektování skupiny Identita třídy Silný společný zážitek Relaxace Prevence OSV
Pojetí formy TH 20 min 45 – 90 min přílepek (odpoledka, 0.) 1x / čtvrtletí v lavicích „kázání“ / „výslech“ 45 – 90 min pravidelně v rozvrhu 1x / týden – 14 dní komunitní kruh otevřený dialog
Bez čeho to nepůjde Reflexe Akce Emoce Popis Vylepšení Přenos
Realistická očekávání a přiměřená podpora jednotlivcům Bez čeho to nepůjde Realistická očekávání a přiměřená podpora jednotlivcům
Realistická očekávání a přiměřená podpora skupině Bez čeho to nepůjde Realistická očekávání a přiměřená podpora skupině Fáze vývoje skupiny (Tuckman)
Čtení skupiny – rozlišení fyziologie a patologie Bez čeho to nepůjde Čtení skupiny – rozlišení fyziologie a patologie
Co tím získáme? Radost dětí ze školy Spokojenější rodiče Nižší vyhoření učitelů Přehled o počínající šikaně Méně „problémových“ tříd
Jak podpořit své učitele? Nastavení klimatu školy Vzdělávací filosofie/vize školy zahrnující OSR Kultura vztahů a komunikace mezi vedením školy a učiteli Trénink a vzdělávání pedagogů Vedení reflexe Komunikace a zpětná vazba Identifikace šikany Aktivity Růstové a psychohygienické programy pro učitele Supervize Kolegiální podpora/mentoring Sebezkušenostní skupina/výcvik
Co slyším, to zapomenu. Co vidím, to si zapamatuji Co slyším, to zapomenu. Co vidím, to si zapamatuji. Co vyzkouším, to pochopím. (Konfucius, 551 - 479 př. n. l.)