ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: MATEMATIKA ROČNÍK: 6. TÉMA: DESETINNÁ ČÍSLA (násobení) AUTOR: MGR. SVĚTLANA HAJDINOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: 20. 9. 2012 VY_32_INOVACE_43_SH
ANOTACE Téma: DESETINNÁ ČÍSLA (násobení) Cílová skupina: práce je určena pro žáky 6. ročníku Cíl: Pochopit a naučit se pravidla pro násobení desetinného čísla s 10, 100, ..., s přirozeným číslem a s desetinným číslem. Pomůcky: psací a rýsovací potřeby, sešit, pracovní list - NÁSOB 10, 100, 1000,..., pracovní úkoly - NÁKUP, BAZÉN Klíčová slova: desetinné číslo, násobení Práce obsahuje: stručný zápis informací k tématu, pracovní úkoly a pracovní list s řešením Možnosti využití: k uvedení nového učiva i k opakování již probraného učiva, písemná práce, samostatné opakování, skupinová práce, domácí práce apod.
PILOTÁŽ (doporučení – upozornění – zpětná vazba) Materiál byl použit ve 2 třídách 6. ročníku. Žáci vypracovali úkoly a pracovní listy, a tím si procvičili prezentované učivo. Žákům vyhovovala přehlednost zadání a možnost variability práce – podle vlastní potřeby a dohody mohli pracovat samostatně, ve skupině nebo společně s učitelem. Pracovní úkoly nebo pracovní listy mohou být využity v hodině, jako DÚ nebo samostatná práce, lze je ohodnotit. Je možné je promítnout na tabuli a zpracovávat společně nebo je vytisknout pro samostatnou nebo skupinovou práci (u každého uvedeno). V prezentaci je použita animace (na kliknutí nebo po předchozím) - snímek 6, 8, 10, 11.
NÁSOBENÍ 10, 100, 1000, … posun des. čárky o 1, 2, 3, … místa DOPRAVA 0,45 . 10 = 4,5 2,69 . 100= 269 (nemusím psát des. čárku) 3,70 0 . 1000 = 3700 (doplním si nuly)
Pracovní list: Násob 10, 100, 1000,… tisk pro žáka nebo IA tabule Vynásob: 48,1 . 100 = 7,568 . 10 = 0,25 . 10 = 3,86 . 1000 = 10 000 . 897,62 = 100 . 0,0012 = 1 000 000 . 5,613 = Doplň: 78,2 . ______ = 7 820 1,369 . ______ = 13,69 0,047 . ______ = 47 ________ . 53,4 = 53 400 100 . ________ = 146,7 _________ . 1 000 000 = 5 265,89 . ______ = 2 658,9
Pracovní list: Násob 10, 100, 1000, … - výsledky IA tabule Vynásob: 48,1 . 100 = 4 810 7,568 . 10 = 75,68 0,25 . 10 = 2,5 3,86 . 1000 = 3 860 10 000 . 897,62 = = 8 976 200 100 . 0,0012 = 0,12 1 000 000 . 5,613 = = 5 613 000 Doplň: 78,2 . 100 = 7 820 1,369 . 10 = 13,69 0,047 . 1000 = 47 1000 . 53,4 = 53 400 100 . 1,467 = 146,7 0,000 005 . 1 000 000 = 5 265,89 . 10 = 2 658,9
NÁSOBENÍ PŘIROZENÝM ČÍSLEM čísla násobíme jako přirozená a v součinu oddělíme od konce stejný počet des. míst jako je v des. čísle vedle sebe pod sebou 6,47 . 8 = 51,76 50 . 7,21 = 360,50 = 360,5 0,203 . 400 = 81,200 = 81,2 0,003 . 5 000 = 15,000 = 15 409,56 2 des. místa . 42 81912 163824 17201,52 2 des. místa
Pracovní úkol: NÁKUP IA tabule Pokladní v obchodě počítala nákup: 12 jogurtů po 7,80 Kč, 4 chleby po 28,60 Kč, 130 rohlíků po 1,90 Kč a 2,5 kg masa po 165 Kč za 1 kilogram. Kolik peněz vracela na tisícikorunovou bankovku? jogurty ......12 kusů po 7,80 Kč chleby .......4 kusy po 28,60 Kč rohlíky ......130 kusů po 1,90 Kč maso .......2,5 kg po 165 Kč/1kg zaplaceno .....1000 Kč vráceno .........x Kč x = 1000 – (12 . 7,80 + 4 . 28,60 + 130 . 1,90 + 2,5 . 165) x = 1000 – (93,6 + 114,4 + 247 + 412,5) x = 1000 – 867,5 x = 132,5 Pokladní vrátila 132,50 Kč.
NÁSOBENÍ DESETINNÝM ČÍSLEM čísla násobíme jako přirozená a v součinu oddělíme od konce stejný počet des. míst jako je v OBOU des. číslech DOHROMADY vedle sebe pod sebe 3,26 . 0,9 = 2,934 0,04 . 0,701 = 0,02804 2 d.m. 3 d.m. 5 d.m. 14,56 . 0,0002 = 0,002912 2 d.m. 4 d.m. 6 d.m. čísla srovnáme podle poslední číslice: 408,951 3 des. m. . 6,37 2 des. m. 2862657 1226853 2453706 2605,01787 5 des. m.
Pracovní úkol: BAZÉN IA tabule Novákovi si budují na zahradě bazén netypického tvaru. Zjisti si chybějící velikosti a spočítej plochu, kterou bazén zabírá. 1,4m 1,5m 0,9m 2m 1,3m Možnosti řešení: S1 S3 S2 S1
Pracovní úkol: BAZÉN - řešení IA tabule 1. varianta 2. varianta S1 = 2 . 1,4 = 2,8 S2 = 1,3 . (2 – 0,9) = 1,3 . 1,1 = = 1,43 S3 = 2 . 1,5 = 3 S = 2,8 + 1,43 + 3 = 7,23 S1 = 2 . (1,4 + 1,3 + 1,5) = = 2 . 4,2 = 8,4 S2 = 0,9 . 1,3 = 1,17 S = 8,4 – 1,17 = 7,23 Bazén zabírá plochu 7,23 m².
ZDROJE [on line] dostupné z www: Vlastní tvorba Archiv autora Použité kliparty: www.office.microsoft.com