Musíme… a nebo „Musíme“? Věra Koudelková
Několik citací na úvod Témata mi nechybí, spíše čas na konkrétní žákovské (praktické) bádání. Problémem jsou často i hodinové dotace - za druhý stupeň 6 hodin fyziky je málo. Vzhledem k malému časovému prostoru je RVP obtížné plnit. Není čas na dostatečné procvičení, fyzika je příliš teoretická V současné situaci… je těžké časově zvládnout povinná témata, která v RVP pro fyziku jsou. Obecně není čas na řešení slovních úloh, … na ověřování zákonů experimentálně. Fyzika se stává encyklopedickou naukou pouček a popisů vlastností. Velký obsah učiva, málo hodin
Je/není čas na… Čas bychom najít měli… …řešení úloh? …experimentování? Určí práci vykonanou… Určí teplo přijaté či odevzdané tělesem Využívá Ohmův zákon Využívá vztah mezi rychlostí, dráhou a časem … …experimentování? Změří fyzikální veličiny Sestaví elektrický obvod Zapojí polovodičovou diodu … Čas bychom najít měli…
Je toho v RVP opravdu tak moc, že „se to nedá odučit“ Je toho v RVP opravdu tak moc, že „se to nedá odučit“? Za jak dlouho se dají odučit všechny výstupy z RVP ZV? Upozornění: Nebylo testováno na dětech…
Příklad výstupů Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa. Žáci ve skupinách změří např. délku lavice, hmotnost penálu, objem a teplotu vody ve sklenici. Doba aktivity: 20 minut
Příklad výstupů Využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles. Žáci ve dvojicích změří rychlost tělesa. Hodnoty s a t zapisují do společné tabulky, pomocí té vyvodí vztah mezi rychlostí, drahou a časem. Doba aktivity: 15 + 10 min na řešení vhodné úlohy
Příklad výstupů Zapojí správně polovodičovou diodu Žáci ve dvojicích přiloží LED (s připájeným odporem) k baterii, vyzkouší obě polarity. Společně udělají závěr, že LED svítí jen v jednom směru. Doba aktivity: 5 min
Příklad výstupů Určí v jednoduchých případech teplo přijaté či odevzdané tělesem Učitel vede se žáky frontální rozhovor o tom, na čem závisí, kolik tepla musím dodat tělesu, aby se zahřálo a zda je tato závislost přímo nebo nepřímo úměrná. Učitel poté závěry rozhovoru shrne do vzorečku. Doba aktivity: 10 + 15 min na řešení typových úloh
Musíme? Kalorimetrická rovnice Newtonovy zákony Meteorologie Úlohy o pohybu Tranzistor Měření proudu a napětí Tepelné motory Struktura atomu Elektromagnetická indukce Účinnost Teplotní roztažnost PN přechod Totální odraz Jaderná fyzika
Musíme? Kalorimetrická rovnice Newtonovy zákony Meteorologie Úlohy o pohybu Tranzistor Měření proudu a napětí Tepelné motory Struktura atomu Elektromagnetická indukce Účinnost Teplotní roztažnost PN přechod Totální odraz Jaderná fyzika
Myšlenka na závěr? Zkusme se u jednotlivých témat zamyslet, jestli je: musíme odučit (protože jsou v RVP a ten je povinný) nebo „musíme odučit“ (protože se to vždycky učilo/si myslíme, že musíme/je to v učebnicích/někdo nám řekl, že musíme)
Čas na připomínky, polemiku, kamenování, …? Děkuji za pozornost Čas na připomínky, polemiku, kamenování, …?