Datum: 11. 6.2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_22_INOVACE_63 Jméno autora: Mgr. Barbora Studená Název práce: Present Perfect Continuous Předmět: Anglický jazyk Ročník: 2 Časová dotace: 20 minut Vzdělávací cíl: Vysvětlení gramatiky předpřítomného času průběhového, základní procvičení. Pomůcky: Sešity, psací potřeby. Poznámka: Studenti si zapisují gramatiku do svých sešitů. Společně pak plníme některé úkoly. Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky. Procvičení gramatiky, názorná ukázka vět v předpřítomném čase průběhovém
Present Perfect Continuous Předpřítomný čas průběhový
Form Has/have + been + - ing (present participle) Na rozdíl od předpřítomného času prostého (I have written it.) se po have /has přidává been (3. tvar od slovesa to be) a významové sloveso v –ing tvaru. Example: I have been writing it.
Positive and negative I We `ve (have) You haven ` t They been writing He ` s (has) She hasn ` t It
Other examples I have been running for half an hour. They have been practicing since last Monday. Questions: Have you been crying? Your eyes are red. How long has she been working there?
Use We use it for an activity that has recently or just stopped When we want to stress duration We often use expressions: how long, for…, since… When we see result of an activity and ask about it State words cannot be used here.
Examples My sister is all wet. I ask: What…………………….? My friend has just finished a very thick book. I ask: How long have……………………………………….? My mum is very tired. Since when………………..? My friend is waiting for me when I meet him. I ask: Have ………………………………………………long?
Použitá literatura SOARS, Liz and John: New Headway, Pre-intermediate, Oxford University Press, Oxford, 2007, ISBN 978-0-19-471585-0. MURPHY, Raymond: English Grammar in Use, Cambridge University Press, Cambridge, 2004, ISBN 10 0-521-53289-2