Podobnost Využití podobnosti Výukový materiál pro 9.ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Podobnost Využití podobnosti Výukový materiál pro 9.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem autora

Využití podobnosti 1) Dvoumetrová tyč vrhá stín dlouhý 3m. Délka stínu stromu je 6,9 m. Vypočítej výšku stromu. (Načrtni si obrázek.) x 2 6,9 3 = / .2 x m 2 . 6,9 3 x = 2 m x = 4,6 m 3 m 6,9 m Strom je vysoký 4,6 m.

Využití podobnosti 2) Výstražná značka udává nebezpečné klesání. 12% udává, že na každých 100 m délky ve vodorovném směru silnice klesá o 12 m. Jaký je výškový rozdíl mezi místem, které je označeno touto značkou, a místem, kde po 700 m nebezpečné klesání končí? (Načrtni si obrázek.) x m 12 m 100 m x 12 700 100 700 m = / .12 x = 12.7 Výškový rozdíl je 84 m. x = 84 m

Využití podobnosti 3) Plavecký bazén má délku 50 m. U okraje bazénu, kde stojíme, je hloubka vody 150 cm, na druhém konci bazénu je hloubka vody 3 m. Dno klesá rovnoměrně. Jaká je hloubka vody 10 m od okraje bazénu, kde stojíme? (Načrtni si obrázek.) 50 m x 1,5 10 50 = / .1,5 x m 1,3 m 1,5 m 10 m 1,5.10 50 0,46 m 3 m x = x m 1,5 m x = 0,3 m 1,5 + 0,3 = 1,8 m 10 m od břehu je bazén hluboký 1,8 m.

Využití podobnosti 4) Mezi místy A a B bude postaven most. Urči jeho délku, jestliže jsme na souši naměřili hodnoty uvedené na plánku. x x 110 600 150 = / .110 110.600 150 x = x = 440 m Délka mostu bude 440 m

Využití podobnosti 5) Rám obrazu je zhotoven z lišty široké 6 cm. Rozměry obrazu jsou 72 cm a 56 cm. Jsou vnitřní a vnější hranice rámu dva podobné obdélníky? (Načrtni si obrázek.) 72 m 60 m 60 72 = 44 56 44 m 56 m 5 6 = 11 14 Vnitřní a vnější hranice rámu nejsou dva podobné obdélníky

Využití podobnosti 6) Komín neznámé výšky vrhá stín 25 m dlouhý, metrová tyč stojící kolmo k povrchu má stín dlouhý 50 cm. Vypočítej výšku komína. (Načrtni si obrázek.) x 1 25 0, 5 = x = 50 m x m Komín je vysoký 50 m. 1 m 0,5 m 25 m

Využití podobnosti 7) Ohyb řeky nedovoluje přímo změřit vzdálenost stožárů. Na souši jsme naměřili hodnoty uvedené na plánku. Jaká je vzdálenost stožárů? x 90 750 250 = / .90 x = 90 . 3 x = 270 m 90 Vzdálenost stožárů je 270 m

Využití podobnosti 8) Vršek stromu se zrcadlí v kaluži, která je vzdálená 40 m. Člověk stojí od této kaluže 2 m. Jak vysoký je strom, jestliže člověk má oči ve výšce 180 cm? x 1,8 40 2 = / .1,8 x = 1,8 . 20 x m x = 36 m 1,8 m 2 m 40 m Strom je vysoký 36 m