Nadtřída: ČELISTNATCI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Advertisements

Znáš všechny odpovědi?. 1. OTÁZKA Co nám zajišťuje pohyb celého těla?
Opěrná soustava. Typy opěrných soustav Vnitřní (obratlovci) Vnejší (bezorbratlí, ostnokožci, apod.)
OBOJŽIVELNÍCI ZNAKY, ANATOMIE. Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Michal Krtička Datum :
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Anotace Prezentace je určena k seznámení a procvičování učiva „Trávicí soustava“. Žák má možnost názorně vidět systém této soustavy. Funkce jednotlivých.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Přírodopis – 7.ročník Ryby - Anatomie VY_32_INOVACE_
Třída: Ptáci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
Kmen: Ostnokožci na Zemi již od Prvohor
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Přírodověda 5.tř. opakování
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Strunatci obratlovci.
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Obojživelníci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem obojživelníků. Materiál je.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
HMYZ STAVBA TĚLA.
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Obojživelníci - ocasatí
Přírodopis – 7.ročník Obojživelníci - žáby VY_32_INOVACE_
Ptáci.
4.Třída: Obojživelníci.
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Třída: RYBY.
Obojživelníci. AUTOR: Eliška Jurčicová
OBRATLOVCI – opakování
Základní skupiny živočichů
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Třída: PTÁCI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
ČELISTNATCI Třída:PLAZI.
Výukový materiál ZŠ Kovářov
MOTÝLI.
Nadtřída: BEZČELISTNATCI
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
KORÝŠI.
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Obojživelníci.
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
PŘÍRODOPIS 6 MĚKKÝŠI - HLAVONOŽCI.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
PŘÍRODOPIS 6 HMYZ.
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Nadtřída: ČELISTNATCI Třída:OBOJŽIVELNÍCI

OBOJŽIVELNÍCI Během života střídají dvě životní prostředí Larvy (pulci) žijí ve vodě, dospělci na souši Největší rozvoj zaznamenali během PRVOHOR Vyvinuli se z lalokoploutvých ryb přechodem na souš (muselo dojít ke změnám ve stavbě těla a dýchání) Tělo se rozlišilo na hlavu, trup a KRÁČIVÉ KONČETINY Dýchání: pulci mají ŽÁBRY, dospělci PLÍCE

STAVBA TĚLA HLAVA – není výrazně pohyblivá SMYSLOVÉ ORGÁNY NA HLAVĚ: OČI- vidí na dálku i do blízka (mají čočku) UŠI- vývoj bubínku HMATOVÉ BUŇKY- kolem úst a na jazyku ČICHOVÉ BUŇKY- v nozdrách TRUP – zavalitý, zkrácený oproti rybímu KONČETINY – velmi pohyblivé (+ plovací blána) KŮŽE – tenká, prokrvená a neustále vlhká - dýchání (kromě plic) i celým povrchem těla

ORGÁNOVÉ SOUSTAVY OBOJŽIVELNÍKŮ OPĚRNĚ-POHYBOVÁ Kostra: lebka, kostra trupu, kostra hrudníku, kostra končetin (spojena klouby) Svaly: nejmohutnější jsou na zadních končetinách TRÁVICÍ Dutina ústní (+ slinné žlázy), vychlípitelný jazyk – k lovu, hltan, jícen, žaludek, tenké a tlusté střevo. Tlusté střevo přechází v KLOAKU (společné vyústění trávicí, vylučovací a rozmnožovací soustavy).

ORGÁNOVÉ SOUSTAVY OBOJŽIVELNÍKŮ DÝCHACÍ SOUSTAVA Orgánem u dospělců jsou plíce (+povrch těla) Vypuzovaný vzduch může rozechvět hlasivky v hrtanu – žába skřehotá Orgánem u pulců jsou žábry CÉVNÍ SOUSTAVA Srdce – rozděleno na 3 části Mají smíšenou krev = STUDENOKREVNÍ ŽIVOČICHOVÉ (nemají stálou tělní teplotu, ta se přizpůsobuje teplotě okolí) Zimu přečkávají ve stavu strnulosti v bahně, vylézají až se oteplí

ORGÁNOVÉ SOUSTAVY OBOJŽIVELNÍKŮ ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA Mají oddělená pohlaví, samice jsou většinou větší než samci Samice vypouštějí vajíčka do vody, samci je mimotělně oplodní Ze slizovitých vajíček se líhnou larvy (pulci), jsou podobni rybkám, dýchají žábrami, mají postranní čáru Postupně jim dorůstají končetiny a některým mizí ocas Mají schopnost REGENERACE

ORGÁNOVÉ SOUSTAVY OBOJŽIVELNÍKŮ NERVOVÁ SOUSTAVA Je tvořena: CNS (centrální nervová soustava) = mozek+mícha Obvodové nervstvo Mozek má 5 oddílů, zvětšuje se přední mozek

POUŽITÉ ZDROJE Toulky českou přírodou 2001-2004: [online]. 2011 [cit. 2011-10-26]. Hadi a žáby:. Dostupné z WWW: <http://toulky.kolas.cz/2001/zabyhadi/010710b.jpg>. KMEN: STRUNATCI: [online]. 2011 [cit. 2011-10-26]. KMEN: STRUNATCI:. Dostupné z WWW: <http://biomach.wz.cz/img_zoo_kostrazaby.jpg>. Učební pomůcky | Školní pomůcky | Silesia Trading s.r.o.: [online]. 2011 [cit. 2011-10-26]. Učební pomůcky | Školní pomůcky | Silesia Trading s.r.o.:. Dostupné z WWW: <http://www.ucebnipomucky.eu/image/prirodopis2/skokan.jpg>. Zpravodajství z Vysočiny - Vysocina-news.cz: [online]. 2011 [cit. 2011-10-26]. Žáby a obojživelníci na Vysočině vyrážejí na cesty - Vysocina-news.cz:. Dostupné z WWW: <http://www.vysocina-news.cz/data/37256/preface/full.jpg>. Metodický portál RVP: [online]. 2011 [cit. 2011-10-26]. Druh: Ropucha obecná (Bufo bufo) - Wiki:. Dostupné z WWW: <http://wiki.rvp.cz/@api/deki/files/431/=pulci.jpg>. ♥ O BLoGu « Rubrika | :): [online]. 2011 [cit. 2011-10-26]. Obratlovci (přírodověda) uč se semnou :) | :):. Dostupné z WWW: <http://zaby-2.navajo.cz/zaby-2-8.jpg>. Les - brouci, obojživelníci: [online]. 2011 [cit. 2011-10-26]. Les - brouci, obojživelníci:. Dostupné z WWW: <http://www.voderek.cz/prirodopis/ekoprir6/p611/img1B.gif>. ŽABÍ SVĚT - HOMEPAGE: [online]. 2011 [cit. 2011-10-26]. ŽABÍ SVĚT - ANATOMIE, ZAŘAZENÍ:. Dostupné z WWW: <http://zaba.webgarden.cz/image/thm/862103>. Anatomie lidského těla - obrázky | anatomie-lidskeho-tela.kvalitne.cz: [online]. 2011 [cit. 2011-10-26]. Nervová soustava | Anatomie lidského těla - obrázky:. Dostupné z WWW: <http://anatomie-lidskeho-tela.kvalitne.cz/files/nervy/centralni-nervova-soustava.png>. Wikipedie, Internetová encyklopedie [online]. Praha, 2002 [cit. 2011-07-15]. Dostupné z WWW: <http://www.wikipedia.cz JURČÁK, Jaroslav; FRONĚK, Jiří. Přírodopis 7. Olomouc : PRODOS, 1998. 143 s.