Vývoj dětské hry
Co je to hra? = základní činnost, která je důležitá pro celkový psychický vývoj slouží k naplnění času, poznávání světa, osvojování a procvičování různých dovedností a činností základní znaky: fantazie, spontánnost, svoboda, neúčelnost různé aspekty: poznávací sociální procvičovací emocionální pohybový motivační fantazijní
Hra x práce nezištnost užitečnost spontánnost úloha svoboda nutnost relaxace námaha fantazie myšlení marnost účelnost
Teorie her A) Spencerova teorie nadbytečné energie - hra = biologický jev, který je právě důsledkem přebytečné energie - vyvinula se jen u živočichů na vyšší úrovni B) Groosova teorie aktivní přípravy pro budoucí život - hra je spojena s napodobováním - hra u dospělých = naučený prvek
PIAGETOVO POJETÍ HRY = dítě se přizpůsobuje sociálnímu a fyzikálnímu prostředí 3 STÁDIA: procvičovací hry = „předstupěň“ hry - dítě se snaží ovládat své tělo symbolické hry - od 2 do 4 let - propojeny s procvičovacími hrami - později kopírování reality hry s pravidly - od 7. roku dítěte - jsou zachovány až do dospělosti
DIAGNOSTIKA A TERAPIE HROU Scénotest - u dětí, dospělých či v rodinné diagnostice a terapii Diagnosticko-terapeutické pískoviště „hra na písku“ - rozhovor, pozorování techniky Doll-play metody TAT, CAT - soubor obrázků, ke kterým jedinec vymýšlí příběh
Rozdělení her podle Kurica Funkční: hry s vlastním tělem Manipulační: hry s předměty Napodobovací: napodobování činností dospělých, zvířat Receptivní: přijímání podnětů z vnějšku Úlohové: uplatnění fantazie, hry kolektivní, děti přebírají různé role Konstruktivní: zacházení s různými materiály, předměty a látkami
Rozdělení her podle Příhody Hry nepodmíněně reflexivní experimentační lokomoční lovecké agresivní a obranné sexuální sběratelské Hry senzorickomotorické dotykové a haptivní motorické sluchové zrakové
Rozdělení her podle Příhody Hry intelektuální funkční námětové napodobivé fantazijní konstruktivní hlavolamy a skládací hry kombinační Hry kolektivní soutěživé pospolité rodinné stolní
Vývoj hry podle věku Novorozenec po druhém měsíci hra s chrastítkem od třetího měsíce výrazná potřeba hrát si hra s ručičkami a nožičkami „hra“ na ukazování dítěte v zrcadle (usmívá se na sebe, brouká)
Vývoj hry podle věku Batole hra funkční: manipulace s hračkou hra konstrukční: vytváření, vyrábění (stavění kostek) působíme na návyk koncentrace, soustředění, pozornosti dítěte paralelní forma hry stavění věží, oblékání a svlékání panenek, kárání panenek atd. hra na schovávanou vyhrabávání obsahu šuplíků
Vývoj hry podle věku Předškolní věk hra hlavní činností dítěte intenzivní, vážná, vášnivá hračky dívek: panenky hračky chlapců: technického rázu, zbraně imaginární společník hry pohybové hry konstrukční hry rolové
Vývoj hry podle věku Mladší školní věk zdokonaluje se pohyb(rychlost, obratnost, síla, vytrvalost) Honičky orientace v prostoru sociální vztahy a komunikace samostatnost Hry ve skupinách sounáležitost smysl pro fair play jednoduché strategie Psychomotorické hry nástroj pedagogické diagnostiky
Vývoj hry podle věku Mladší školní věk Běžecké a štafetové hry přirozenou soupeřivost rozvoj rychlosti, obratnosti Míčové hry jemná motorika orientace v prostoru Kontaktní a úkolové hry učí usměrňovat agresivitu a nadměrnou aktivitu a výbušnost dětí rozvíjí obratnost, silové schopnosti, koordinaci
Vývoj hry podle věku Dospělost hra součástí běžných situací hra se zvířaty (sexuální hrátky???)
Zdroje: -DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Kralice na Hané: Computer Media, 2010. ISBN 9788074020605. - KURIC, Jozef. Ontogenetická psychologie: celostátní vysokoškolská učebnice pro studenty filozofických a pedagogických fakult studijních oborů učitelství a studijního oboru psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). - PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963. Učebnice vysokých škol (SPN). - http://www.testcentrum.com/testy/scenotestscénotest - http://psychoterapie-brno.weebly.com/sandspiel.html - článek: Diagnostika a terapie hrou - historie a současnost ,Autor: Pavel Humpolíček, pro časopis Psychologie dnes (ročník 10., číslo 12.) - PIAGET, Jean. Play, dreams and imitation in childhood. New York: Norton, 1962. ISBN 9780393001716. http://rudolfkohoutek.blog.cz/1404/hra-deti-predskolniho-veku http://search.aol.com/aol/image?s_it=topsearchbox.image&v_t=na&q=quotes+about+learning+for+children https://www.pinterest.co.uk/pin/422986589981749437/
Děkujeme za pozornost