Slovotvorba Nauka o tvoření slov.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
Advertisements

Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.01 Název pro školu:
SKLÁDÁNÍ SLOV Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
Jak správně psát O. Kánský Typografická pravidla snadná čitelnost textu estetický vzhled dokumentu ČSN v běžných textových editorech nelze.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_10
STAVBA SLOVA SLOVA PŘÍBUZNÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
Typografické zásady Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.16 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Pomlčka, nebo spojovník? Typ: DUM - výkladový.
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_069 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Obohacování slovní zásoby
Gramatika Tvoření slov II
Základní typografická pravidla
ROZDĚLOVACÍ ZNAMÉNKA Mgr. Michal oblouk.
TYPOGRAFICKÉ PRAVIDLA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_338_Tvoření slov AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
Tvoření slov – skládání, zkracování
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
Přednáška P11 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
Škola: TRIVIS – Střední škola veřejnoprávní Vodňany, s. r. o., Palackého 81, Vodňany Výukový digitální materiál zpracovaný v rámci projektu EU – peníze.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_9A_19B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:9. Tematický okruh,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa SLOVNÍ ZÁSOBA – OBOHACOVÁNÍ SKLÁDÁNÍM A ZKRACOVÁNÍM - Český jazyk obsahuje.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Obohacování slovní zásoby (…vyletět, přiletět, podletět, naletět, sletět, uletět, doletět, přeletět, zaletět, poletět, letiště, letuška, letadlo, letoun,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_07_NAUKA_O_SLOVNÍ_ZÁSOBĚ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
Inf Typografická pravidla. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ zkracování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji.
TYPOGRAFIE Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
ZKRACOVÁNÍ SLOV Mgr. Michal Oblouk.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Obohacování slovní zásoby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Digitální učební materiál
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Vy_32_INOVACE_69_Odvozování, skládání a zkracování
Název Jazykové příručky Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Slovotvorba Nauka o tvoření slov

Stavba slova 1) PŘEDPONA část slova stojící před kořenem, obměňuje jeho význam (ale ne slovní druh) 2) KOŘEN část společná všem slovům příbuzným, vyjadřuje věcný význam 3) PŘÍPONA část slova stojící za kořenem, nemůže stát samostatně, mění význam a často i slovní druh, u ohebných slov zahrnuje i koncovku 4) KONCOVKA stojí na samém konci slova, mění se při ohýbání, nese mluvnický význam slova, může být i nulová (např. vod – ník – 0)

Stavba slova podvodníkům Předpona POD Kořen VOD Přípona NÍK Koncovka ŮM CVIČENÍ 1 - PAPÍR neznalost Předpona NE Kořen ZNAL Přípona OST Koncovka 0 (nulová)

Tvoření slov – základní pojmy SLOVO ZÁKLADOVÉ (např. lesník) Slouží jako základ pro tvoření nového slova SLOVO UTVOŘENÉ (např. lesnický) Vzniká ze slova základového SLOVO NEUTVOŘENÉ = PRVOTNÍ (např. les) Slovo z jádra slovní zásoby, které nebylo utvořeno z jiného slova SLOVOTVORNÝ ZÁKLAD (např. les → lesní) část slova, která je společná slovu základovému a utvořenému SLOVOTVORNÝ PROSTŘEDEK (např. les → lesní) Část slova, která odlišuje slovo utvořené od slova základového a slouží ke vzniku nového slova

Tvoření slov - rozbor dělník Základové slovo – dělat Slovotvorný základ – děl Slovotvorný prostředek – ník (přípona) PRACOVNÍ SEŠIT, s. 32/2 přijít Základové slovo – jít Slovotvorný základ – jít Slovotvorný prostředek - při (předpona)

Tvoření slov v češtině 1) ODVOZOVÁNÍ Nové slovo vzniká z jednoho slovotvorného základu (např. les → lesní) Nejčastější způsob tvoření slov v češtině 2) SKLÁDÁNÍ Nové slovo vzniká ze dvou, příp. více slovotvorných základů (např. les + step → lesostep) 3) ZKRACOVÁNÍ Nové slovo vzniká zkrácením základového slova či více slov (např. Evropská unie → EU)

1) Odvozování – slovotvorné postupy a) PŘEDPONOVÝ b) PŘÍPONOVÝ c) PŘEDPONOVĚ-PŘÍPONOVÝ d) KONCOVKOVÝ e) PŘEDPONOVĚ-KONCOVKOVÝ CVIČENÍ 1 (druhá část) - PAPÍR učit → na-učit učit → uči-tel hora → pa-hor-ek trn → trn-í město → ná-měst-í

1) Odvozování Rekonstrukce procesu odvozování: vydavatelský přípona –ský vydavatel přípona –tel vydávat předpona vy- dávat přípona –va- dát CVIČENÍ 2 - PAPÍR

2) Skládání Složeniny – vznikají ze dvou a více slovotvorných základů, jako celek mají nový význam (maloměsto / malé město) SLOŽENINY VLASTNÍ – častější, nelze je rozdělit na samostatná slova, jsou spojena samohláskou: -o- (horolezec) -i- (pětiletý) -e- / -ě- (dějepis) -0- (knihtisk) SLOŽENINY NEVLASTNÍ = SPŘEŽKY – méně časté, lze je rozdělit na samostatná slova v opačném pořadí (okamžik, zemětřesení, chvályhodný) Ze složenin lze odvozovat nová slova (horolezecký, dějepisný) – již nejde o složeniny!

2) Skládání – speciální případy HYBRIDNÍ SLOŽENINY – jedna složka je česká a jedna je cizí, typické pro současnou češtinu Např. biopotraviny, videohra, fotokniha VZÁJEMNOSTNÍ SLOŽENINY – obě části jsou rovnocenné, píší se se spojovníkem Např. česko-anglický slovník, literárně-hudební večer („jak literární, tak hudební“) Podmínka – první část musí končit příponou -sko, -cko, -ně, -ově; pokud ne, spojovník se nepíše (např. hluchoněmý, sladkokyselý) SLOŽENINY ODVOZENÉ ZE SOUSLOVÍ – píší se dohromady Např. literární věda →literárněvědná přednáška Latinská Amerika → latinskoamerický stát Blízký východ → blízkovýchodní konflikt CVIČENÍ 3 - PAPÍR; PRACOVNÍ SEŠIT, s. 34/10

3) Zkracování www.zkratky.cz – online slovník Nejméně častý způsob tvoření nových slov Na rozdíl od složenin se význam slova nemění Typy zkratek: GRAFICKÉ – ustálené zkratky v psaných textech, na konci se píše tečka, čtou se nezkráceně Např. atd., apod., tzv., V. Havel, 19. stol. INICIÁLOVÉ – vznikají z prvních písmen víceslovného názvu, píší se s velkými písmeny bez teček, čtou se hláskováním Např. EU, USA, ČR, GJVJ

3) Zkracování Další typy zkratek: ZKRATKOVÁ SLOVA – vznikají z počátečních písmen či slabik víceslovného názvu, skloňují se jako podstatná jména, vyslovují se jako slovo, první písmeno je velké Např. Čedok (Česká dopravní kancelář), Sazka (Sázková kancelář), Semafor (Sedm malých forem) ZKRÁCENÁ SLOVA – vznikají zkrácením jednoho slova Např. auto, kilo, foto, Magda, Tom ZNAČKY – ustálená označení fyzikálních jednotek, chemických prvků, měn ad., nepíší se s tečkou Např. Kč, Fe, km, kWh, VI CVIČENÍ 4 – PAPÍR; PRACOVNÍ SEŠIT – s. 22/30

Zkratky akademických titulů TITULY PŘED JMÉNEM: Bc. Ing. Mgr. MUDr. MVDr. JUDr. RNDr. PhDr. PaedDr. PharmDr. ThDr. doc. (malé písmeno!) prof. (malé písmeno!) TITULY ZA JMÉNEM: DiS. (čárka z obou stran!) Ph.D. Th.D. (čárka z obou stran!) CSc. DrSc. (již se neudělují)

Zkratky akademických titulů PRŮBĚH STUDIA - PŘÍKLAD: Jan Nový Bc. Jan Nový Mgr. Jan Nový JUDr. Jan Nový JUDr. Jan Nový, Ph.D. doc. JUDr. Jan Nový, Ph.D. prof. JUDr. Jan Nový, Ph.D.

Pravopisný dodatek - spojovník Spojovník = interpunkční znaménko, které spojuje slova tvořící celek, neodděluje se mezerami Pomlčka – spojuje věty či části vět, je oddělena mezerami z obou stran KDY SE UŽÍVÁ SPOJOVNÍK: 1) u podstatných jmen, jejichž části jsou v souřadném vztahu: Místní jména (Frýdek-Místek, okres Brno-venkov) Názvy oborů (kuchař-číšník) Sousloví, jehož součástí je značka (Rh-faktor) Cizí názvy (ping-pong, play-off)

Pravopisný dodatek - spojovník KDY SE UŽÍVÁ SPOJOVNÍK: 2) u složených přídavných jmen, jejichž první část je zakončena příponou –sko, -cko, -ně, -ově (česko-ruský, politicko-společenský) 3) u některých cizích příjmení (Saint-Exupéry, Curie-Sklodowská) 4) u spojky –li ve slovesném tvaru (nebude-li pršet, nezmoknem) ALE pokud je –li součástí spojky, píše se dohromady (neboli, čili, zdali) 5) při dělení slov na konci řádku – řídí se stavbou slova (do-psat, kamen-ný)

Pravopisný dodatek – příslovečné spřežky Příslovečná spřežka = spojení předložky s jiným slovním druhem Funguje jako příslovce a píše se dohromady PŘÍKLADY: Předložka + podstatné jméno (například, zpravidla) Předložka + zpodstatnělé přídavné jméno (doleva, ztuha) Předložka + zájmeno (potom, zatím) Předložka + příslovce (odjinud)

Pravopisný dodatek – příslovečné spřežky SPECIFICKÉ PŘÍPADY: Pokud tvar není ustálen, pravopis kolísá: Např. bezpochyby i bez pochyby, zpočátku i z počátku, zaprvé i za prvé Psaní zvlášť může mít odlišný význam: Např. na to (dej na to pozor), nato (5 minut nato) po tom (po tom maléru), potom (uvidíme se potom) na hoře / nahoře, do konce / dokonce Spojení na + zpodstatnělé přídavné jméno v 4. pádě se píše zvlášť na shledanou, čas na rozmyšlenou, přišel jako na zavolanou Spojení na rozdíl od se píše zvlášť (není spřežkou!) CVIČENÍ 5 - PAPÍR; PRAC. SEŠIT – s. 22/31; s. 23/32, 33, 34