České děti a mládež jako čtenáři 2017

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Novinky z fondu Sukovy studijní knihovny literatury pro mládež
Služby čtenářům a uživatelům Dětští čtenáři
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Neslyšící jako potenciální uživatelé knihovny
Základní škola Slavičín-Vlára Školní knihovna aneb naše Školní informační centrum.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
- Romské etnikum a sport - percepce, přínosy a bariéry
Čítárny.cz – Web o dětských knížkách a čtenářství Veronika Peslerová Olomouc, červen 2007.
(CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM…nový projekt…aktuální téma…) CO PŘINÁŠÍ PRAVIDELNÉ ČTENÍ DÍTĚTI? vytváří pevné pouto mezi rodičem a dítětem podílí se na emočním.
Aneb důvod, proč chodit do Městské knihovny v Praze !
PTaČ. Spolupracující organizace Zapojené školy Pojem čtenářské gramotnosti ve škole Učitelé chápou čtenářskou gramotnost především jako dovednost dekódovat.
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
České děti jako čtenáři v roce 2014 : 6-9let
České děti jako čtenáři v roce 2013 Kroměříž Vít Richter Národní knihovna ČR
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
BRÁNA KE VZDĚLÁVÁNÍ: ŠKOLNÍ ČTENÁŘSKÉ KLUBY. ZÁKLADNÍ INFORMACE O NAŠEM PROJEKTU Individuální projekt ostatní, 1.2 – rovné příležitosti.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Čtenáři a čtení v ČR v roce 2007 Výzkum dospělé populace nad 15 let Vít Richter Národní knihovna ČR Brno
Jaký byl Březen měsíc internetu 2005? 20. dubna 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Národní knihovna ČR Tel: ,
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
Praha, 15. června 2010 Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR.
Druhá evaluace systému ARET pro automatické předčítání učebních textů a pro vytváření automaticky čtených učebních pomůcek Druhá evaluace systému ARET.
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Internet – výhoda pro znevýhodněné 29. února 2008 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel: ,
1 NÁZORY MAMINEK A DĚTÍ NA REKLAMU doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ.
(inspiromat) Městská knihovna Rožnov pod Radhoštěm Pavel Zajíc
Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na víceleté gymnázium Poznatky z longitudinálního výzkumu CLoSE Jana Straková, David Greger.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Naším cílem je prostřednictvím společného čtení budovat pevné vazby v rodině a podporovat širší přístup dětí a mládeže ke kulturním statkům. Předčítání.
Téma Hypotézy ve výzkumu
České děti jako čtenáři v roce 2013/2014 Praha UISK Vít Richter Národní knihovna ČR
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
Veřejné knihovny - místa mezigeneračního setkávání PhDr. Ivana Štrossová Krajská knihovna Vysočiny Jihlava, 31.března 2011.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
„Brána ke vzdělávání: školní čtenářské kluby“ Nakouknutí do světa Laddugandy O projektu Aktivity a vybrané plánované výstupy Milníky správného směru.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
25 / 1 / 2011.
UŽIVATELÉ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ V ČR
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Slaďování pracovního a rodinného života podle dat VŠPS
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Základní informace Škola: Gymnázium a SOŠ Jaroměř, P12
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Procházka po knihovnách
Režim dne I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Čtenářsky podnětné prostředí
Knihovnická procházka Prahou Petra Ambrušová a Ivana Šnoblová K1
Příležitost pro knihovny a společnost
Lets Say STOP to Gender Discrimination in Education
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Pedagogická knihovna.
Sekce veřejných knihoven SKIP
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
Transkript prezentace:

České děti a mládež jako čtenáři 2017 Vít Richter Národní knihovna ČR vit.richter@nkp.cz Plzeň 19. 2. 2019

Pravidelné celostátní průzkumy čtenářství Průzkumy dospělé populace Průzkumy dětí r. 2007 r. 2010 r. 2013/14 r. 2017 NK děla pravidelné průzkumy čtenářství dětské i dospělé populace. Dětský průzkum se uskutečnil v roce 2017 r. 2013 r. 2016 r. 2018

Vít Richter Národní knihovna ČR vit.richter@nkp.cz Plzeň 19. 2. 2019 Podpora čtenářství v rodině České děti a mládež jako čtenáři 2017 Názory dětí a jejich rodičů (6 až 8 let) Vít Richter Národní knihovna ČR vit.richter@nkp.cz Plzeň 19. 2. 2019

Socializace čtení Rodina Čtenářství Škola Přátelé Knihovna Čtení v předškolním věku Rodiče jako příklad Předčítání dítěti Kniha jako dárek Rodiče a volný čas dítěte Návštěva knihovny Čtenářství Rodina Přátelé Knihovna Škola Socializace četby, probuzení čtenářství je složitý proces socializace. Prezentace je věnována především vlivu rodinného prostředí, které je pro čtenářství rozhodující

Vliv domácího prostředí: 35 % Největší vliv na to, jestli se dítě (člověk) stane čtenářem má rodina, rodinné prostředí. Pokud se doma čte, je větší pravděpodobnost, že děti budou také čtenáři. Vliv domácího prostředí: 35 %

Názory rodičů na čtenářství dětí Rodiče dětí ve věku 6 až 8 let Průzkum 2017, N = 504

43 % Zvětšuje se podíl dětí, které při příchodu umí číst nebo číst s obtížemi. Minimálně 43 % rodičů se různým způsobem snaží učit dětí číst.

Zásadní vliv na čtenářství má vzdělání rodičů: rodiče s vyšším vzděláním vytváří pro děti lepší prostředí na podporu čtenářství svých dětí. Rodiče dětí 6-8 let

Názory rodičů na čtenářství dětí Méně vzdělaní rodiče častěji konstatují, že význam přínosu čtení knih pro život se v dnešní době přeceňuje. Obecná shoda je na tom, že čtení je pro studium dětí nepostradatelnou dovedností Rodiče dětí 6-8 let

Čtenářství rodičů Jak rodiče čtou?

Rodiče dětí 6-8 let Maminky jsou mnohem větší čtenářky než tatínkové. Otcové většinou nejsou dobrým příkladem. Rodiče dětí 6-8 let

Matky s vyšším vzděláním jsou mnohem častěji aktivními čtenářkami. Rodiče dětí 6-8 let

Předčítání rodičů dětem

Čtou ti někdy rodiče (tatínek nebo maminka)? Pouze 6 % dětí konstatovalo, že jim rodiče nepředčítají. S vyšším vzděláním roste pravidelná frekvence čtení dětem ze strany rodičů Děti 6-8 let

Čtení je ženský fenomén? Maminka čte Babička čte Paní učitelka čte Paní knihovnice čte V naprosté většině dětem předčítají maminky Podíl otců na předčítání je maximálně 21 % Děti 6-8 let

Kniha jako dárek

Knihou jako dárek dostávají častěji děti vzdělaných rodičů Děti 6-8 let

Volný čas dětí

Jak často se věnuje Vaše dítě následujícím činnostem? POHLED RODIČŮ Děti do 8 let využívají informační technologie jen omezeně, kromě televize. Zlom začíná od 9. roku Rodiče dětí 6-8 let

za nejpřínosnější, a které za nejméně přínosné? Volný čas dětí POHLED RODIČŮ Které z následujících aktivit považujete z hlediska trávení volného času svých dětí za nejpřínosnější, a které za nejméně přínosné? Podstatná část rodičů nepovažuje informační technologie za moc přínosné. Rodiče dětí 6-8 let

Rodiče a veřejná knihovna

Jak ses o veřejné knihovně dozvěděl/a? Klíčový význam pro to, zda bude dítě chodit do knihovny mají rodiče. Děti 6-8 let

Pokud rodiče nemají čas, dítě často do knihovny samo nechodí, nesmí chodit Děti 6-8 let

Jak často získáváš knížky, které čteš, z následujících zdrojů Jak často získáváš knížky, které čteš, z následujících zdrojů? (nejčastější zdroj) Knihovna je pro malé děti významným zdrojem knih. Děti 6-8 let

Význam knihovny pro přípravu do školy je velmi omezený Děti 6-8 let

Rodinné zázemí, podpora rodičů má zásadní význam pro rozvoj čtenářství dítěte Rodiče jako čtenáři a návštěvníci knihoven – příklad pro dítě Předčítání, vyprávění, povídání o knihách Jak dlouho, jak často, rituál zklidnění Čtení tatínků Vzdělání rodičů Rozvoj čtenářství v předškolním věku

Rodinné zázemí, podpora rodičů má zásadní význam pro rozvoj čtenářství dítěte Vytvoření časového prostoru pro čtení Regulace volného času – čas pro čtení Vysvětlování významu čtenářské gramotnosti pro vzdělání a úspěšný život Čtenářská gramotnost prospěch ve škole Čtení a návštěva knihovny je rodiči vnímáno jako pozitivní činnosti Přivést dítě to knihovny Doprovázení do knihovny Image veřejné knihovny Informování o potenciálu VK Pomoc při výběru knih Omezené možnosti knihovny jako zdroje informací Jak oslovit rodiče, kteří čtenářství svých dětí nepodporují? Rodiče s nižším vzděláním

Čtenářství a prospěch ve škole Názory dětí mládeže (9 až 19 let)

Prospěch ve škole: gender a věk (9 – 19 let) Prospěch se velmi významně proměňuje s věkem dítěte. V mladším věku mají děti více jedničky a dvojky, s rostoucím věkem stoupají trojky a čtyřky. Pětka je známka výjimečná. Dívky mají v průměru horší známky než hoši. Ve znalostních testech ale není genderový rozdíl.

Volný čas: kterým činnostem se věnuješ denně 9 až 14 let 15 až 19 let Děti a mládež s horším prospěchem věnují výrazně více času mediálním aktivitám než přípravě do školy a čtení. Ve vyšším věku se mediální aktivity dobrých i špatných žáků vyrovnávají

Děti s horším prospěchem mají obecně negativnější vztah ke čtení Děti s horším prospěchem mají obecně negativnější vztah ke čtení. Málo si uvědomují význam čtení pro život.

Děti s dobrý prospěchem čtou mnohem častěji

Děti s dobrým prospěchem přečtou za rok 2 až 3x více než děti se špatným prospěchem. Nejvíce čte mládež – asi vliv doporučené četby k maturitě

Děti se špatným prospěchem mnohem častěji konstatují, že ve škole nemají doporučenou či povinnou četbu

Do veřejných knihoven chodí většinou děti s lepším prospěchem Co mohou udělat knihovny pro děti se špatným prospěchem, které do knihovny nechodí?

Děti, které konstatují, že jim rodiče předčítali mají častěji lepší známky ve škole

Několik závěrů Výborní žáci – více času věnují přípravě do školy + kroužky + čtení Horší prospěch - výrazně preferují mediální aktivity S rostoucím věkem se rozdíly v zájmu o mediální aktivity vyrovnávají Většina výborných žáků hodnotí čtení knih jako zábavu Horší prospěch – čtení je nuda, ztráta času, malé povědomí o významu četby Intenzita čtení knih výborných žáků je nejméně 2 x vyšší než u žáků se špatným prospěchem Necelá polovina žáků se špatným prospěchem knihy nečte vůbec Způsob zadávání a hodnocení povinné školní četby – větší volnost výběru Více než polovina žáků se špatným prospěchem nenavštěvuje a nevyužívá veřejné knihovny Knihovny hodnotí jako nemoderní a často i zbytečné Hlavní důvod nezájmu – nemají zájem o knihy, preferují jinou zábavu Více než třetině žáků se špatným prospěchem chybí nebo chyběla základní podpora čtení v rodině

Vzkaz rodičům: Podporujte své děti jak čtenáře Vzkaz rodičům: Podporujte své děti jak čtenáře! Pokud se z dítěte stane aktivní čtenář, je vysoká pravděpodobnost, že bude mít ve škole dobrý prospěch Jak proměnit nudu v zábavu? Jak kompenzovat vliv informačních technologií? Jak získat rodiče k podpoře čtenářství? Jak zvýšit účinnost povinné/doporučované četby? Co mohou udělat knihovny pro děti s horším prospěchem? Průzkumy četby https://ipk.nkp.cz/odborne-cinnosti/ctenarstvi-1/12_Cten.htm#pruzkumy

Vnímání knihoven Rodiče dětí 6 až 8 let Děti a mládež 9 až 19 let

Co můžeme udělat pro změnu image knihoven? Knihovny jsou v době internetu zbytečné Knihovna je zaprášený sklad Přístup k inf. zdrojům Význam pro vzdělání Podpora čtenářství Prostor pro učení a studium Knihovny nejsou pro děti moc cool Nejsou přitažlivým prostorem pro volný čas

Odkazy: Průzkumy četby https://ipk.nkp.cz/odborne-cinnosti/ctenarstvi-1/12_Cten.htm#pruzkumy https://knihovnarevue.nkp.cz/archiv/2018-1/knihovny-a-informace/vztah-mezi-ctenarstvim-a-prospechem-zaku-na-zakladni-a-stredni-skole O

České děti a mládež jako čtenáři 2017 Vít Richter Národní knihovna ČR vit.richter@nkp.cz Plzeň 19. 2. 2019