České děti a mládež jako čtenáři 2017 Vít Richter Národní knihovna ČR vit.richter@nkp.cz Plzeň 19. 2. 2019
Pravidelné celostátní průzkumy čtenářství Průzkumy dospělé populace Průzkumy dětí r. 2007 r. 2010 r. 2013/14 r. 2017 NK děla pravidelné průzkumy čtenářství dětské i dospělé populace. Dětský průzkum se uskutečnil v roce 2017 r. 2013 r. 2016 r. 2018
Vít Richter Národní knihovna ČR vit.richter@nkp.cz Plzeň 19. 2. 2019 Podpora čtenářství v rodině České děti a mládež jako čtenáři 2017 Názory dětí a jejich rodičů (6 až 8 let) Vít Richter Národní knihovna ČR vit.richter@nkp.cz Plzeň 19. 2. 2019
Socializace čtení Rodina Čtenářství Škola Přátelé Knihovna Čtení v předškolním věku Rodiče jako příklad Předčítání dítěti Kniha jako dárek Rodiče a volný čas dítěte Návštěva knihovny Čtenářství Rodina Přátelé Knihovna Škola Socializace četby, probuzení čtenářství je složitý proces socializace. Prezentace je věnována především vlivu rodinného prostředí, které je pro čtenářství rozhodující
Vliv domácího prostředí: 35 % Největší vliv na to, jestli se dítě (člověk) stane čtenářem má rodina, rodinné prostředí. Pokud se doma čte, je větší pravděpodobnost, že děti budou také čtenáři. Vliv domácího prostředí: 35 %
Názory rodičů na čtenářství dětí Rodiče dětí ve věku 6 až 8 let Průzkum 2017, N = 504
43 % Zvětšuje se podíl dětí, které při příchodu umí číst nebo číst s obtížemi. Minimálně 43 % rodičů se různým způsobem snaží učit dětí číst.
Zásadní vliv na čtenářství má vzdělání rodičů: rodiče s vyšším vzděláním vytváří pro děti lepší prostředí na podporu čtenářství svých dětí. Rodiče dětí 6-8 let
Názory rodičů na čtenářství dětí Méně vzdělaní rodiče častěji konstatují, že význam přínosu čtení knih pro život se v dnešní době přeceňuje. Obecná shoda je na tom, že čtení je pro studium dětí nepostradatelnou dovedností Rodiče dětí 6-8 let
Čtenářství rodičů Jak rodiče čtou?
Rodiče dětí 6-8 let Maminky jsou mnohem větší čtenářky než tatínkové. Otcové většinou nejsou dobrým příkladem. Rodiče dětí 6-8 let
Matky s vyšším vzděláním jsou mnohem častěji aktivními čtenářkami. Rodiče dětí 6-8 let
Předčítání rodičů dětem
Čtou ti někdy rodiče (tatínek nebo maminka)? Pouze 6 % dětí konstatovalo, že jim rodiče nepředčítají. S vyšším vzděláním roste pravidelná frekvence čtení dětem ze strany rodičů Děti 6-8 let
Čtení je ženský fenomén? Maminka čte Babička čte Paní učitelka čte Paní knihovnice čte V naprosté většině dětem předčítají maminky Podíl otců na předčítání je maximálně 21 % Děti 6-8 let
Kniha jako dárek
Knihou jako dárek dostávají častěji děti vzdělaných rodičů Děti 6-8 let
Volný čas dětí
Jak často se věnuje Vaše dítě následujícím činnostem? POHLED RODIČŮ Děti do 8 let využívají informační technologie jen omezeně, kromě televize. Zlom začíná od 9. roku Rodiče dětí 6-8 let
za nejpřínosnější, a které za nejméně přínosné? Volný čas dětí POHLED RODIČŮ Které z následujících aktivit považujete z hlediska trávení volného času svých dětí za nejpřínosnější, a které za nejméně přínosné? Podstatná část rodičů nepovažuje informační technologie za moc přínosné. Rodiče dětí 6-8 let
Rodiče a veřejná knihovna
Jak ses o veřejné knihovně dozvěděl/a? Klíčový význam pro to, zda bude dítě chodit do knihovny mají rodiče. Děti 6-8 let
Pokud rodiče nemají čas, dítě často do knihovny samo nechodí, nesmí chodit Děti 6-8 let
Jak často získáváš knížky, které čteš, z následujících zdrojů Jak často získáváš knížky, které čteš, z následujících zdrojů? (nejčastější zdroj) Knihovna je pro malé děti významným zdrojem knih. Děti 6-8 let
Význam knihovny pro přípravu do školy je velmi omezený Děti 6-8 let
Rodinné zázemí, podpora rodičů má zásadní význam pro rozvoj čtenářství dítěte Rodiče jako čtenáři a návštěvníci knihoven – příklad pro dítě Předčítání, vyprávění, povídání o knihách Jak dlouho, jak často, rituál zklidnění Čtení tatínků Vzdělání rodičů Rozvoj čtenářství v předškolním věku
Rodinné zázemí, podpora rodičů má zásadní význam pro rozvoj čtenářství dítěte Vytvoření časového prostoru pro čtení Regulace volného času – čas pro čtení Vysvětlování významu čtenářské gramotnosti pro vzdělání a úspěšný život Čtenářská gramotnost prospěch ve škole Čtení a návštěva knihovny je rodiči vnímáno jako pozitivní činnosti Přivést dítě to knihovny Doprovázení do knihovny Image veřejné knihovny Informování o potenciálu VK Pomoc při výběru knih Omezené možnosti knihovny jako zdroje informací Jak oslovit rodiče, kteří čtenářství svých dětí nepodporují? Rodiče s nižším vzděláním
Čtenářství a prospěch ve škole Názory dětí mládeže (9 až 19 let)
Prospěch ve škole: gender a věk (9 – 19 let) Prospěch se velmi významně proměňuje s věkem dítěte. V mladším věku mají děti více jedničky a dvojky, s rostoucím věkem stoupají trojky a čtyřky. Pětka je známka výjimečná. Dívky mají v průměru horší známky než hoši. Ve znalostních testech ale není genderový rozdíl.
Volný čas: kterým činnostem se věnuješ denně 9 až 14 let 15 až 19 let Děti a mládež s horším prospěchem věnují výrazně více času mediálním aktivitám než přípravě do školy a čtení. Ve vyšším věku se mediální aktivity dobrých i špatných žáků vyrovnávají
Děti s horším prospěchem mají obecně negativnější vztah ke čtení Děti s horším prospěchem mají obecně negativnější vztah ke čtení. Málo si uvědomují význam čtení pro život.
Děti s dobrý prospěchem čtou mnohem častěji
Děti s dobrým prospěchem přečtou za rok 2 až 3x více než děti se špatným prospěchem. Nejvíce čte mládež – asi vliv doporučené četby k maturitě
Děti se špatným prospěchem mnohem častěji konstatují, že ve škole nemají doporučenou či povinnou četbu
Do veřejných knihoven chodí většinou děti s lepším prospěchem Co mohou udělat knihovny pro děti se špatným prospěchem, které do knihovny nechodí?
Děti, které konstatují, že jim rodiče předčítali mají častěji lepší známky ve škole
Několik závěrů Výborní žáci – více času věnují přípravě do školy + kroužky + čtení Horší prospěch - výrazně preferují mediální aktivity S rostoucím věkem se rozdíly v zájmu o mediální aktivity vyrovnávají Většina výborných žáků hodnotí čtení knih jako zábavu Horší prospěch – čtení je nuda, ztráta času, malé povědomí o významu četby Intenzita čtení knih výborných žáků je nejméně 2 x vyšší než u žáků se špatným prospěchem Necelá polovina žáků se špatným prospěchem knihy nečte vůbec Způsob zadávání a hodnocení povinné školní četby – větší volnost výběru Více než polovina žáků se špatným prospěchem nenavštěvuje a nevyužívá veřejné knihovny Knihovny hodnotí jako nemoderní a často i zbytečné Hlavní důvod nezájmu – nemají zájem o knihy, preferují jinou zábavu Více než třetině žáků se špatným prospěchem chybí nebo chyběla základní podpora čtení v rodině
Vzkaz rodičům: Podporujte své děti jak čtenáře Vzkaz rodičům: Podporujte své děti jak čtenáře! Pokud se z dítěte stane aktivní čtenář, je vysoká pravděpodobnost, že bude mít ve škole dobrý prospěch Jak proměnit nudu v zábavu? Jak kompenzovat vliv informačních technologií? Jak získat rodiče k podpoře čtenářství? Jak zvýšit účinnost povinné/doporučované četby? Co mohou udělat knihovny pro děti s horším prospěchem? Průzkumy četby https://ipk.nkp.cz/odborne-cinnosti/ctenarstvi-1/12_Cten.htm#pruzkumy
Vnímání knihoven Rodiče dětí 6 až 8 let Děti a mládež 9 až 19 let
Co můžeme udělat pro změnu image knihoven? Knihovny jsou v době internetu zbytečné Knihovna je zaprášený sklad Přístup k inf. zdrojům Význam pro vzdělání Podpora čtenářství Prostor pro učení a studium Knihovny nejsou pro děti moc cool Nejsou přitažlivým prostorem pro volný čas
Odkazy: Průzkumy četby https://ipk.nkp.cz/odborne-cinnosti/ctenarstvi-1/12_Cten.htm#pruzkumy https://knihovnarevue.nkp.cz/archiv/2018-1/knihovny-a-informace/vztah-mezi-ctenarstvim-a-prospechem-zaku-na-zakladni-a-stredni-skole O
České děti a mládež jako čtenáři 2017 Vít Richter Národní knihovna ČR vit.richter@nkp.cz Plzeň 19. 2. 2019