Kde je hranice plagiátorství?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Advertisements

CITACE A AUTORSKÝ ZÁKON. PLAGIÁT  Norma ČSN ISO definuje plagiát jako „představení duševního díla jiného autora půjčeného nebo napodobeného.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Jak citovat informační zdroje Citace jsou nezbytnou součástí odborného textu. Hlavním smyslem citování je zachytit myšlenkové vazby mezi originálním textem.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika ročník III
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Hodnocení bakalářské práce. Formální náležitosti BP odevzdat ve 2 vyhotoveních a v elektronické podobě (PDF) Dodržet termín odevzdání Hodnotí vedoucí.
Praktická maturitní práce STRUČNÉ POKYNY PRO PSANÍ PMZ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Ledvoň. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
PŘELET MATEMATIKY NAD INTERNETEM Kateřina Dvořáková Gymnázium Bučovice 15. – 17.září 2010 Pardubice.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Interreg V-A Česká republika – PolskoSpolečný sekretariát, Hálkova 2, Olomouc Kontrola přijatelnosti Nejčastější chyby.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_16_ Téma: pro 4.,5.ročník ZŠ, vytvořeno:
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.33_Prvni_pomoc_stabilizovana_poloha.
Databáze © Mgr. Petr Loskot
Složené úrokování Tematická oblast
Bohumil Havel MoodleMoot.cz 2016
Vytvořil: Robert Döring
Kód vzdělávacího materiálu:
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Pracovní porada Pracovní list.
Kontrola závěrečných prací na Masarykově univerzitě
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Pracovní porada Pracovní list.
TIPY A RADY PRO PRÁCI S DATABÁZÍ SCOPUS
Citační etika a základní pravidla citování informačních zdrojů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název projektu: Moderní škola
Úvodní a seznamovací hry
Rešerše.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
2. seminární úkol - projekt
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-18
Univerzita Karlova v Praze Možnosti FREEMOVERS 13. října 2015
Elektronické informační zdroje pro obor pedagogika
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Významné normy Bibliografické citace - obsah, forma, struktura ČSN ISO 690 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovávaných textovými editory ČSN.
Zlata Houšková, Vít Richter
Realizace Vnitřních grantů 2015
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Pozn. Zaměřeno na práci v MS PowerPoint
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Části obchodního dopisu, osnova
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Příprava bakalářské práce
Informatika – Základní operace s buňkami
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Transkript prezentace:

Kde je hranice plagiátorství? Autoři: Irene Glendinning, Coventry University Tomas Foltynek, Mendel University in Brno Dita Dlabolova, Mendel University in Brno Reference: “Impact of Policies for Plagiarism in Higher Education across Europe” – projekt LLP/Erasmus

Příklad č. 1 (PEF MENDELU, 2017) Workshop začíná ukázkami konkrétních skutečných případů plagiátorství. Příklad 1: V diplomové práci odevzdané v roce 2017 nalezl systém Theses shodu 24 % (screenshoty na pravé straně). Vedoucí práce si prohlídl shodné dokumenty a všiml si, že jeden z nich je starší závěrečná práce z jiné univerzity (screenshoty na levé straně). Po tom, co si tuto práci prohlídl, zjistil, že nově odevzdaná práce je z ní kompletně opsaná – akorát všechny věty byly pečlivě převyprávěny vlastními slovy (viditelné na dalších slajdech). Následek: disciplinární komise a vyloučení ze studia.

Příklad č. 1 (PEF MENDELU, 2017)

Příklad č. 1 (PEF MENDELU, 2017)

Příklad č. 2 (PEF MENDELU, 2017) Screenshoty z protokolu systému Theses. Shody se zakroužkovaným zdrojem vyznačené červeně. Student se tedy tvářil, že ze zdroje pouze čerpá, ale přitom ho kopíroval. Jednalo se o shody v rešerši, zbytek práce byl originální.

Příklad č. 2 (PEF MENDELU, 2017)

Příklad č. 2 (PEF MENDELU, 2017) Na konci červeného textu: (Hotský, 2013)

Definice… Co si představíte pod pojmem plagiátorství? Krátká diskuze, případně brainstorming. Tip: nechte účastníky hledat konkrétní příklady i obecnou definici.

Definice plagiátorství Obecná definice Využití jiných zdrojů bez jejich řádného uvedení Typicky zahrnuje Použití práce někoho jiného a její prezentování jako práce vlastní Nesprávné citování a odkazování na práci někoho jiného Okopírování tabulek, obrázků, grafů atd. bez uvedení zdroje Nepřiznání cizího přispění k prezentované práci Může být úmyslné či neúmyslné Tip: pokud má Vaše instituce vlastní definici, přidejte ji pro úplnost také.

Autorský zákon Do práva autorského nezasahuje ten, kdo užije v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů ve svém díle, užije výňatky z díla nebo drobná celá díla pro účely kritiky nebo recenze … a užití bude v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem, užije dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu … a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu Vždy se musí uvést: jméno autora, název díla a pramen (121/2000 Sb. Autorský zákon)

Kde je hranice? Kde je hranice mezi chybou a plagiátorstvím? Přečtěte si jednotlivé případy a zaškrtněte příslušné políčko podle toho, jestli si myslíte, že daný případ popisuje nebo nepopisuje plagiátorství. Rozdejte účastníkům vytištěné materiály „Kde je hranice plagiátorství? – pracovní list“. Dejte jim čas na rozmyšlení. Pro ilustraci jednotlivých scénářů z pracovního listu lze využít následujících pět slajdů. Následně pro každý případ sesbírejte pomocí hlasování názory účastníků ke každému případů, a pomocí diskuze hledejte shodu.

Scénář č. 1 40 %

Scénář č. 3

Scénář č. 4 40 %

Scénář č. 5 40 %

Některá slova změněna Zdroj použitého textu: Park, C. (2003) In Other (People's) Words: Plagiarism by university students--literature and lessons. Assessment & Evaluation in Higher Education 28(5), pp. 471-488

Příklad: z blogu pana Jablka Mrkev říká o Citronovi: Citron je žlutý. Dále dodává, že je to citrus. Mrkev také zmiňuje, že Citron je kyselý. A Citron je hořký. Mrkev také odhalila velmi překvapující fakt, že Citron roste na stromech! Příklad pro podporu příkladu číslo tři (= chybějící uvozovky)

Příklad: z blogu pana Jablka Mrkev říká o Citronovi: Citron je žlutý. Dále dodává, že je to citrus. Mrkev také zmiňuje, že Citron je kyselý. A Citron je hořký. Mrkev také odhalila velmi překvapující fakt, že Citron roste na stromech!

Kde je hranice? Zaměřte se na příklady 1 a 6 Který z nich je horší? Co si o těchto příkladech myslí evropští studenti?

40 % práce okopírováno slovo od slova, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury (IPPHEAE, 2013)

40 % práce okopírováno s některými slovy změněnými, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury (IPPHEAE, 2013)

Co je příčinou? Proč se studenti dopouštějí plagiátorství? Sami za sebe sepište všechny důvody, které Vás napadnou během dvou minut Podělte se o své důvody se svými sousedy

Čeští studenti vs. učitelé: Proč se studenti dopouštějí plagiátorství? Je snadné kopírovat z Internetu Nechtějí se nic učit, jen udělat zkoušku Myslí si, že se na to nepřijde Neumí vyjádřit cizí myšlenky vlastními slovy Studenti Nestíhají Nevědí, jak správně citovat (IPPHEAE, 2013)

Čeští studenti vs. učitelé Jak se studenti dozvědí o plagiátorství? Učitelé: vyhlášky vedení Studenti: na webu Co je těžké na psaní odborných textů? Učitelé: Odkazy a citace Studenti: Nalezení kvalitních zdrojů (IPPHEAE, 2013)

Jak můžeme zabránit plagiátorství? Brainstorming účastníků + diskuze

Jak můžeme zabránit plagiátorství? Vzdělávání Učitelů Studentů Motivace studentů Zadání: smysluplná, originální, související s praxí… Jasně daná pravidla a jejich důsledné dodržování Včetně postihů za prohřešky … Tento slajd obsahuje pouze obecnou kostru základní prevence, hledejte maximum možností prevence a diskutujte i detaily. Věnujte se oblastem specifickým pro Váš obor nebo instituci.

Jak můžeme odhalit plagiátorství? www.odevzdej.cz (Theses.cz) Provozovatel: Masarykova Univerzita v Brně Turnitin, Urkund, další (placené) nástroje Porovnání dokumentů ve Wordu https://draftable.com/compare Online srovnávač (DOCX, PPTX, PDF) Google

Detekce plagiátorství: Technický pohled Předzpracování dokumentu (typický proces) Převod na holý text (vč. odstranění obrázků, vzorců, atd.) Odstranění nevýznamových slov, čísel, atd. Lematizace (převedení slov na základní tvar) Chunking & Fingerprinting Detekce podobných dokumentů Výběr kandidátů (Candidate Retrieval) Je dán podezřelý dokument D a vyhledávací nástroj / velká databáze Vyhledat všechny dokumenty, z nichž byl do D převzatý text Detailní analýza (Detailed analysis, Text alignment) Je dán podezřelý dokument D a množina kandidátů S V dokumentech z S vyznačit části, které byly převzaty do D Rozpoznání parafráze Pro dané dva úseky textu určit, zda (příp. do jaké míry) mají stejný význam Vytvoření protokolu o podobnosti pro posouzení člověkem Source: Potthast et al. (2014)

% Nevěřte procentům! Diplomová práce, ČR Procento podobnosti: 24% Student zkopíroval celý text, ale parafrázoval jej Procenta odpovídají pouze textové shodě Seminární práce, Austrálie Procento podobnosti : 8% Shoda pouze v abstraktu – veřejná část tzv. essay mill Zbytek práce ukryt za platební bránou Diplomová práce, Gruzie Procento podobnosti : 7% Celý seznam literatury Zbytek práce přeložen z Ruštiny do Gruzínštiny Bakalářská práce, ČR Procento podobnosti : 89% Zdroj: Předchozí verze téže práce %

Děkujeme za pozornost Databáze vzdělávacích materiálů: www.academicintegrity.eu

Použité zdroje Impact of Policies for Plagiarism in Higher Education across Europe (IPPHEAE) – projekt LLP/Erasmus, 2010—2013: www.plagiarism.cz/ippheae South East European Project on Policies for Academic Integrity (SEEPPAI) – 2016—2017: www.plagiarism.cz/seeppai European Network for Academic Integrity Project (2016—2019): www.academicintegrity.eu ČESKÁ REPUBLIKA. Zákon o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon). In: Sbírka zákonů České republiky. Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra, p. o., 2000, částka 36, číslo 121/2000 Sb.