Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

NIŽŠÍ ROSTLINY (Thallobionta)
Rostlinná říše, stélka, ruduchy, zelené řasy, kolonie, cenobium
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Nižší rostliny - Řasy Výukový materiál. Sestavila: Jana Sítařová, Gymnázium, Brno, třída Kapitána Jaroše.
MECHOROSTY.
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Systém organismů.
PLANKTON.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
NIŽŠÍ ROSTLINY Jytka, Veronyka, Wendi By Veronyka.
Chaluhy, čili hnědé řasy
Vývojově nižší rostliny
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.14.
Oddělení: CHLOROPHYTA – zelené řasy
EKOSYSTÉM RYBNÍKA Ekologický přírodopis pro 6
Rostliny.
Řasy zelené.
BOTANIKA ŘASY.
Nižší rostliny Řasy.
Nové pojmy gameta pohlavní buňka (samčí n. samičí)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
ŘASY MNOHOBUNĚČNÉ patří spolu se sinicemi k nejstarším obyvatelům planety nižší rostliny, mají vláknité tělo z mnoha buněk rostou ve vodě (mořské i sladké)
Rostliny - význam a jejich dělení.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Řasy červené a hnědé zdroj:www. cs.wikipedia.org/wiki/Ruduchy
Digitalizace výuky Příjemce
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
LES ŘASY.
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Ekosystémy.
Název Nižší rostliny (Protobionta) Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Podříše: Nižší rostliny
Nižší rostliny (Thallobionta).
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Mnohobuněčné organismy
CHLOROPHYTA – zelené řasy
NEJJEDNODUŠŠÍ ROSTLINY
„NIŽŠÍ ROSTLINY“ ŘASY.
1. S TÉLKY ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Řasy - systém.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_331_Říše chromista Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Přechod rostlin na souš
Vyšší rostliny.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.7.We.22_Mnohobunecne_organismy.
Říše: Rostliny Podříše: Nižší rostliny
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Řasy zelené.
Základní škola, Hradec Králové
MNOHOBUNĚČNÉ ROSTLINY
VY_32_INOVACE_5/04_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Botanika.
Transkript prezentace:

Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě význam pro člověka Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond

Rostliny eukaryotní buňky jednobuněčné i mnohobuněčné autotrofní, schopnost fotosyntézy, obsahují chloroplasty Dvě hlavní skupiny Řasy obvykle vodní organismy, výjimečně suchozemské podle nových poznatků nepatří některé skupiny řas (např. chaluhy, rozsivky) mezi pravé rostliny (viz schéma) – my je ale budeme probírat společně, protože mají stejný vzhled, způsob života, žijí ve stejném prostředí

zahrnují plavuně, přesličky, kapradiny, semenné rostliny 2. Vyšší rostliny vždy mnohobuněčné vytvořena pletiva, cévní svazky (systém pletiv zajišťující rozvod vody a látek na dlouhé vzdálenosti) suchozemské, některé druhy vodní (např. vodní kapradiny, leknín, okřehek, …) zahrnují plavuně, přesličky, kapradiny, semenné rostliny Mechorosty – mechy a příbuzné rostliny tradičně jsou řazeny k vyšším rostlinám, mají jednodušší stavbu, menší rozměry, nemají cévní svazky Lišejníky samostatná skupina, složené organismy, symbióza řasy nebo sinice a houby

Hlavní skupiny eukaryot Skupiny zahrnující řasy

Rostliny a Řasy Společné vlastnosti: eukaryotní organismy buňky s plastidy a buněčnou stěnou autotrofní, schopné fotosyntézy

Stavba stélky řasy Stélka = „tělo“ řasy Jednobuněčné i mnohobuněčné 5 základních typů (zjednodušeno) Bičíkatá Kokální Vláknitá Trubicovitá Pletivná

Bičíkatá stélka jednobuněčná, jedinci můžou tvořit kolonie jeden nebo dva bičíky může mít schránku krásnoočka, obrněnky, zelenivky, zlativky

Kokální stélka jednobuněčná, obvykle s buněčnou stěnou jedinci můžou tvořit kolonie může mít schránku rozsivky, zelenivky, spájivky

Vláknitá stélka mnohobuněčná, jednoduché nebo rozvětvené vlákno spájivky, chaluhy, ruduchy

Trubicovitá stélka tvar rozvětvených vláken, mnohojaderné úseky s přepážkami nebo bez přepážek trubicovky, různobrvky

Pletivná stélka mnohobuněčná, vzhledem podobná vyšším rostlinám rozměry cm – desítky m vytvořena pletiva, může mít kauloid (jako stonek), rhizoidy (jako kořen). fyloidy (jako list) zelenivky, parožnatky, chaluhy, ruduchy

Způsob života řas, ekologie v naprosté většině vodní organismy vzácně suchozemské některé druhy symbiotické autotrofní, producenti (fixují světelnou energii, jsou potravou pro ostatní organismy, produkují kyslík)

Prostředí, kde žijí řasy plankton vrstva těsně pod hladinou hlavně jednobuněčné a vláknité řasy potrava pro řadu živočichů (prvoci, měkkýši, korýši, ryby …) volně plovoucí vláknité a pletivné stélky např. Sargassum

Prostředí, kde žijí řasy společenstvo dna volně na povrchu dna, tvoří povlaky na kamenech, na ponořených předmětech (hlavně jednobuněčné a vláknité stélky) pomocí rhizoidů přichycené ke dnu, vyvářejí porosty podobné vyšším rostlinám (pletivné stélky) v mořích i ve sladkých vodách, hloubky do 50 m (ruduchy až 200 m) potrava pro živočichy, úkryt, prostředí pro ostatní organismy

Prostředí, kde žijí řasy litorál – dno moře nebo jezera, které může být periodicky obnaženo (např. při odlivu) většinou řasy s pletivnými stélkami (chaluhy, ruduchy, zelené řasy)

Prostředí, kde žijí řasy epifytické – jednobuněčné řasy vyrůstají na povrchu vláknitých nebo pletivných stélek

Prostředí, kde žijí řasy suchozemské – v místech, po kterých občas stéká dešťová voda (skály, kůra stromů) – např. zrněnka

Prostředí, kde žijí řasy symbiotické – součást lišejníků, řasy v tělech živočichů (např. nezmar zelený)

Význam řas pro člověka jídlo – např. ruducha Porphyra, z ní se lisují plátky (nori), součást sushi a dalších pokrmů jiné druhy řas se používají do salátů, pečiva, zmrzlin apod.

Význam řas pro člověka agar – směs polysacharidů = přírodní želatina, využití v potravinářství a jako živné půdy v mikrobiologii

Význam řas pro člověka průmyslové využití další využití úprava a barvení textilií získávání jódu, sody a dalších látek farmaceutický průmysl kosmetika čištění znečištěných vod další využití krmivo pro dobytek, palivo, hnojivo – např. chaluhy v severských zemích celkově (na jídlo i ostatní využití) se ročně spotřebuje asi 7 000 000 tun řas

Použité zdroje a literatura Urban, Z.; Kalina, T.: Systém a evoluce nižších rostlin. SPN. Praha 1980 Kincl, L. a kol.: Biologie rostlin. Fortuna. Praha 2000 (3. vydání) Internetové zdroje obrázků http://media-2.web.britannica.com/eb-media/57/13657-004-BEC2EC63.jpg http://www.keweenawalgae.mtu.edu/gallery_images/ulvophyceans/Cladophora_p16-2_20125.jpg http://www.ucmp.berkeley.edu/protista/reds/porphyra.gif http://protist.i.hosei.ac.jp/pdb/images/Others/Rhodophyta/Batrachospermum/sp_07.jpg http://dbmuseblade.colorado.edu/DiatomTwo/sbsac_site/images/Draparnaldia_glomerata/Draparnaldia_glomerata1_big.jpg http://www.ecosystema.ru/08nature/vod/021.jpg http://www.azote.se/repository/temp/f6e9e3e6h6b9h9e3b3f33f36h6f6f3b3e6f3b3h6f6e3h3h6b3b9/largew/cbi00079.jpg http://www.infoescola.com/wp-content/uploads/2009/08/dinoflagelados.jpg http://www.fcps.edu/islandcreekes/ecology/Miscellaneous/Euglena/E_grac17.jpg http://www.usm.edu/gcrl/sargassum/images/Pelagic%20Sargassum%20weedline.1200.jpg http://www.allposters.co.uk/-sp/Rock-Weed-Fucus-Gardneri-at-Low-Tide-Pleasant-Bay-Admiralty-Island-Alaska-Posters_i8634753_.htm http://www.advancedaquarist.com/2002/5/aafeature_album/AS320.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Pleurococcus1pl.jpg/450px-Pleurococcus1pl.jpg http://files.ucivo.webnode.cz/system_preview_detail_200002797-62723636b9-public/%C5%BDahavci%20Polypovci%20nezmar%20zelen%C3%BD.jpg http://roseskitchen.files.wordpress.com/2007/06/pandan-custard-agar-agar.jpg http://www.oxoid.com/bluePress/AU/EN/images/PR026906.jpg

Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu LITERACY Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu LITERACY Autor: Vít Růžička Předmět: Biologie Datum: 13. 6. 2013 Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond