NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_13 Rovnost a nerovnost lidí TEMA: Občanská výchova pro sedmý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
Anotace Výukový materiál je určen žákům sedmého ročníku základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák zná svá práva a je schopen na základní svých vědomostí a zkušeností pochopit, že ve společnosti existuje nerovnost mezi lidmi. Žák je schopen zaujmout vlastní postoj k diskriminaci, je schopen uvést důvody nerovnosti mezi lidmi Klíčová slova: rovnost, nerovnost, solidarita, Listina základních práv a svobod Druh učebního materiálu: prezentace – využití interaktivní tabule Klíčové kompetence: kompetence k učení, řešení problémů, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci podle očekávání
Rovnost a nerovnost lidí
V lidské důstojnosti jsou si všichni lidé rovni (stejná práva, povinnosti) Pokud jde o životní podmínky a osobní předpoklady lidé si být rovni nemusí
Čím vším se mohou od sebe lidé lišit?
Přirozená nerovnost Souvisí s životním cyklem jedince = životní závislost dětí, starých, nemocných, zdravotně postižených na těch, kdo se o ně dokáže postarat
Nerovnost společenská = týká jednotlivých společenských vrstev (skupiny lidí, státy, území) Zjevná hlavně v minulosti – jednotlivé společenské vrstvy měly různá práva (chudí neměli právo na vzdělání…)
Nerovnost hospodářská = týká se hospodářství (nerostné bohatství země, dříve kolonie, technická vyspělost …)
Stereotypy ačkoli by si měli být lidé rovni, některé stereotypy ve společnosti stále přetrvávají… V čem se podle vás projevuje nadřazenost? Která listina zaručuje lidem jejich práva?
Sociální solidarita = schopnost a ochota pomáhat slabším a potřebným Projevuje se v jednání jednotlivců, skupin, státu…