HORNINY Rastislav Švec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HORNINY.
Advertisements

Horniny Filip Bordovský.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
PETROLOGIE Věda o horninách. Horniny Jsou anorganické nestejnorodé přírodniny, které jsou složené z nerostů. Př: žula = křemen + živec + slída.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
ZÁKLADY GEOLOGIE Zlatý list 2017.
HORNINY A NEROSTY.
GEOLOGICKÉ VĚDY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_10_Kocůrková
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Horniny přeměněné - metamorfované
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Člověk a jeho svět 4. ročník
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název materiálu: Nerostné suroviny
Název školy: Základní škola Městec Králové
Přírodní katastrofy AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Neživá příroda vzduch a voda.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Zvětrávání a činnost větru TÉMATICKÝ CELEK:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Pedosféra = půdní obal země.
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
8. Litosféra Zemská kůra.
VYVŘELÉ (MAGMATICKÉ) HORNINY
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Vzájemné silové působení těles
Autor: Andrea Kolářová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Usazené horniny = sedimenty
Neživá příroda - vzduch
Škola:. Základní škola Kladruby
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
ÚLOMKOVITÉ USAZENINY.
HORNINY PŘÍRODOPIS 9.
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
Lidské svaly a kůže ČLOVĚK.
Transkript prezentace:

HORNINY Rastislav Švec

Co to jsou horniny? Materiál, ze kterého je složena zemská kůra, resp. litosféra Hor – niny = něco, co tvoří hory (skály), angl. Rocks (hornina, ale také skála) Základní stavební jednotka – nerosty (např. žula = křemen + slída + živec + další tmavé nerosty) Petrologie zkoumá horniny (Petr – z řec. „pevný jako skála“)

Rozdělení hornin Dělíme podle původu (vzniku) Vyvřelé – sopečná činnost Usazené – zvětrávání a usazování Přeměněné – přeměnou z jiných hornin

Vyvřelé horniny 2 – 3 m pod povrchem stálá teplota bez ohledu na počasí V 1500 m = 40 °C, + každý km hloubky + 30 °C V sopečných oblastech 1 km = + 60 °C Zemské jádro = 5000 – 6000 °C Vnitřní energie Země (z doby vzniku) – látky v hlubinách Země v roztaveném stavu = magma Magma – v neustálém pohybu, proniká k povrchu nebo na povrch → krystalizace nerostů a tvorba vyvřelých hornin

Vyvřelé horniny

Vyvřelé horniny

Vyvřelé horniny https://www.youtube.com/watch?v=8EvpWRqIBjI https://www.youtube.com/watch?v=PF6hrqnZX_w

Vyvřelé horniny - hlubinné Magma zůstane v zem. kůře a tuhne pomaleji → podpovrchové útvary tzv. plutony Plutony tvoří hlubinné vyvřeliny Středně až hrubě zrnité – jednotlivé nerosty pouhým okem nebo lupou Žula (granit), gabro

Vyvřelé horniny - výlevné Magma vystoupí na povrch → láva Tuhnutím lávy na povrchu → výlevné vyvřeliny Utuhly velmi rychle (prudké ochlazení na zemském povrchu) – jemnozrnné Čedič, znělec

Vyvřelé horniny - žíly Magma – obsahuje vodu a některé těkavé látky → proniká k povrchu a vniká do puklin v okolních horninách → tuhne a krystalizuje → vznikají žíly Žíly horninové = tvořeny horninami Žíly rudné = směsice nerostů → rudné nerosty k těžbě nerostných surovin (např. galenit → Pb, pyrit → Fe, někdy také ryzí Au, Ag nebo U)

Usazené horniny Zdroj energie pro děje na zemském povrchu → sluneční záření Zvětrávání → odnos materiálu → usazování (→ zpevnění) Usazené horniny Nezpevněné (jíl, prach, písek, štěrk) Zpevněné (jíl – jílovec, prach – prachovec, písek – pískovec, štěrk – slepenec)

Usazené horniny - zvětrávání Zvětrávací činitelé – fyzikální (mechanické) Voda – tekoucí, unáší s sebou písek a větší valouny, ty obrušují horninu na břehu Led – působí jako klín trhající horninu Změny teplot – zvláště na pouštích, odlupování povrchu (rozpínání a smršťování) Vítr – unáší s sebou prach, písek → obrušuje horninu Rostliny – kořenový systém a vzrostný vrchol → obrovská síla! Živočichové – výkaly, člověk! Zvětrávací činitelé – chemické Voda – její chem. působení na horniny a nerosty Voda + O2 na nerosty s obsahem Fe → červenohnědé zbarvení (Fe2O3) CO2 + voda → kys. uhličitá, působí na vápenec a rozpouští ho a jeho odplavováním → krasové jevy (jeskyně, krápníky, kaňony apod.)

Usazené horniny – odnos zvětralého materiálu Gravitace – materiál se díky gravitační síle posune po svahu směrem dolů Voda – působením deště, tekoucí vody Vítr – menší zvětralé částice (prach, písek)

Usazené horniny – usazování a příp. zpevnění Ve sníženinách a pánvích, pod svahy apod. se usazuje zvětralý materiál a vrství se na sebe → nezpevněné usazené horniny Materiál – různá velikost: < 2 mm → štěrk → slepenec 2 – 0,06 mm → písek → pískovec jemnější → prach → prachovec Nejjemnější → jíl → jílovec, jílová břidlice Sled vrstev → nejstarší DOLE x NAHOŘE?? Vznik po miliony let → na spodní vrstvy velký tlak → stmelení a zpevnění → zpevněné usazené horniny