Konstrukce trojúhelníku - Ssu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

7. ročník KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU VĚTA SSS. VĚTA SSS jsou-li dány pro konstrukci trojúhelníku délky tří stran, využijeme větu sss o shodnosti trojúhelníků:
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Trojúhelník – výpočty Téma: Geometrie.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Základní škola Čelákovice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Rovnoběžník 19 Sestrojte rovnoběžník ABCD, jestliže:
Lineární funkce - příklady

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Konstrukce trojúhelníku : strana, úhel, těžnice
Rovnoběžník 13 Sestrojte rovnoběžník ABCD, ve kterém a = 7 cm, u = 10 cm, v = 8 cm. Základem při této konstrukci bude konstrukce trojúhelníku podle věty.
Koule Kulová plocha – je množina bodů v prostoru, které mají od daného bodu S tutéž vzdálenost r. Koule – množina všech bodů v prostoru, které mají od.
Vlastnosti trojúhelníku
Množiny bodů dané vlastnosti
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhel, který s ní svírá úhlopříčka)
Známe-li délku úhlopříčky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Přednáška č. 3 Mongeovo promítání Skutečná velikost úsečky.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Konstrukce trojúhelníku : strana, výška, těžnice
Množiny bodů dané vlastnosti
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_98_M7
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Kolín V. , Mnichovická 62 AUTOR : Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dvourozměrné geometrické útvary
Trojúhelníky Názvosloví Obvod Rozdělení Obsah Výšky v trojúhelníku
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhlopříčky) Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň.
Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň
Konstrukce rovnoběžníku
7 PYTHAGOROVA VĚTA.
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce mnohoúhelníku
Konstrukce mnohoúhelníku
PLANIMETRIE Zobrazení v rovině
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová.
Výukový materiál pro 9.ročník
Kruh a kružnice Základní názvosloví Středová a osová souměrnost
Množiny bodů dané vlastnosti
Čtyřúhelníky názvosloví rozdělení úhly úhlopříčky osová souměrnost
Úhly v kružnici Středový a obvodový úhel (vztah mezi nimi)
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků
Dvourozměrné geometrické útvary
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Množiny bodů v rovině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Dvourozměrné geometrické útvary
ÚLOHY Z GEOMETRIE Učivo – KRUŽNICE A KRUH
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Trojúhelníkové nerovnosti
Konstrukce trojúhelníku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Konstrukce trojúhelníku - Ssu Známe-li dvě strany a úhel proti delší z nich

Trojúhelník a jeho vlastnosti Zopakujeme si základní vlastnosti, které nám často pomohou při pozdějších konstrukcích. Trojúhelník je rovinný geometrický útvar sestávající ze tří stran, tří vrcholů a tří vnitřních úhlů.

Trojúhelník - označování Pozor při značení vrcholů a stran trojúhelníku. Strana a proti vrcholu A, strana b proti vrcholu B, strana c proti vrcholu C.

Trojúhelník – součet vnitřních úhlů Součet vnitřních úhlů trojúhelníku je vždy 180°. 37° 73° 70° ____ 180°

A nyní již přikročíme ke konstrukci. Sestrojte trojúhelník ABC, ve kterém c = 5 cm, b = 7 cm,  = 110°. Náčrt: b =110° c

Náčrt a rozbor: Začneme jako vždy stranou, v tomto případě stranou c, při které leží zadaný úhel. Následuje použití zadaného úhlu – dostaneme polopřímku BY svírající se stranou c úhel 110°. Jako poslední využijeme ze zadání stranu b – její velikost je poloměrem kružnice se středem v bodě A, tj. kružnice, která je množinou všech bodů majících od bodu A vzdálenost rovnu velikosti strany b. Y k p

Zápis a konstrukce: 1. AB; AB=c=5 cm 4. C; C  k  BY 2. ABY;  ABY=  = 110°, BY 5. Trojúhelník ABC 3. k; k(A; b=7 cm) Y k C b a c p A B

Výsledný trojúhelník Úloha má jedno řešení. (v polorovině určené úsečkou AB a bodem C) Konstrukci proměříme, zda odpovídá zadání, a trojúhelník vytáhneme silněji. A takto vypadá celá konstrukce.

Ale pozor. Ne vždy bude konstrukce „bez problémů“ Ale pozor! Ne vždy bude konstrukce „bez problémů“. Podívejme se, co nás může překvapit. Sestrojte trojúhelník ABC, jestliže: c = 5 cm,  = 60°, a = 3 cm. Kružnice (o poloměru velikosti strany a) se neprotíná s polopřímkou AY (ramenem úhlu ), a bod C tedy nevzniká. NEMÁ ŘEŠENÍ!

Může však nastat i takováto varianta: Sestrojte trojúhelník ABC, jestliže: c = 5 cm,  = 60°, a = 4,5 cm. Kružnice (o poloměru velikosti strany a) se protíná s polopřímkou AY (ramenem úhlu ), ve dvou místech, vznikají tedy body C a C´. MÁ DVĚ ŘEŠENÍ!

A na závěr ještě jedna reálná možnost. Kružnice (o poloměru velikosti strany a) se dotýká polopřímky AY (ramene úhlu ), polopřímka je její tečnou, vzniká tedy jediný bod C (bod dotyku). MÁ JEDNO ŘEŠENÍ!

Pár příkladů k procvičení Sestrojte trojúhelník ABC, jestliže: 1.) a = 4 cm,  = 120°, b = 8 cm 2.) c = 5 cm,  = 45°, b = 50 mm 3.) b = 3 cm,  = 30°, a = 7 cm

Přeji Vám mnoho přesnosti při rýsování!