Vybrané kapitoly ze sociologie 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Řeč, jazyk, mluva.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Čím se lišíme od zvířat a v čem jsme stejný
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Úvod do sociální a kulturní antropologie
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Zdravotnický asistent, druhý ročník Vývoj lidské společnosti Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie,
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Dopady světové finanční krize na rozvojové země Science Café 7. června 2012 Ondřej Horký ???
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Člověk a společnost.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Charakteristika starověku
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Kupní chování a EU.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Sexualita, sociologie těla
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
Sociální práce s rodinou 4
Sociologie pro SPP/SPR
Sociální skupiny a role
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Kultura Vladimír Velešík.
Socializace Kejřová.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Vybrané kapitoly ze sociologie 3
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Demografie je věda, která se zabývá:
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Vybrané kapitoly ze sociologie 2 PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D

Kde jsme minule skončili? Co je sociologie a k čemu nám může být? Kdo přišel s pojmem sociologie? Který se sg. klasiků se jako první zabýval tématem sebevraždy?

Kultura, společnost a jedinec Nejčastější pojmy v sg. Kultura je tvořena hodnotami, normami a hmotnými statky Jakými hodnotami, normami a statky je tvořena naše kultura?

Společnost je systém vzájemných vztahů spojujících jednotlivce Úzký vztah mezi kulturou a společností, jedno bez druhého neexistuje Bez kultury nejme lidmi.

Rozmanitost kultur Hodnoty a normy různých kultur jsou rozmanité Malá společenství homogenější, velké společnosti vnitřně rozmanité - subkultury Jaké znáte kulturní odlišnosti?

Kulturní identita Každá kultura má jedinečné vzorce chování Studie Načiremů Horace Minera (1956) Chování a praktiky nelze pochopit odděleně od celé kultury x vlastní významy a hodnoty sogiologa Etnocentrismus – posuzování jiných kultur podle našich vlastních měřítek – snaha o minimalizaci v sg.

Socializace Proces začlenění do společnosti Nejen pasivní příjem, ale aktivní účast Socializace vytváří vazby mezi generacemi Socializace trvá celý život

Co je vrozené a co je dáno výchovou? Nesocializované děti – „chlapec z Aveyronu“, „Genie z Kalifornie“ „kritická období“ pro učení Socializace probíhá v kontaktu s lidmi

Rané fáze socializace Reakce novorozence na známý hlas Reakce na lidskou tvář Úsměv a pláč – univerzální vs. velké kulturní rozdíly Vazba na pečující osobu – univerzální vs. různé projevy Projevy pečujících osob – různé na stejné reakce Narušení procesu socializace – deprivace, trauma

Životní cyklus Dětství – poměrně nový koncept , děti bývaly malí dospělí, změna po průmyslové revoluci Moderní společnosti jsou pedocentrické (orientované na dítě) Dospívání – univerzální biologické změny vs.odlišná reakce společnosti V moderních společnostech obtížné a dlouhé období, chybí přechodové rituály

Mladý dospělý –„vynořující se dospělost“(emerging adulthood) Střední věk – očekávání vysokého věku x vysoká úmrtnost dříve Větší zátěž – užší sociální sítě, teror příležitostí (partner, práce..), krize středního věku Stáří – úcta v tradičních společnostech vs.ztráta autority v moderních spol. - kvalita života ve stáří Smrt – dříve smrt viditelnější vs. „vytěsněná smrt“

Typy společností Rozmanitost kultur vs. Kulturní univerzálie Kulturní univerzálie – společné znaky, které nacházíme v (téměř) všech kulturách. Jaké znáte kulturní univerzálie?

Kulturní univerzálie Jazyk Rodina Manželství Náboženské rituály Majetková práva Zákaz incestu Umění Tanec Zdobení těla Hry

Dávání darů Žertování Hygienická pravidla Velká variabilita

Jazyk Komunikace prostřednictvím jazyka – kulturní atribut člověka Omezené jazykové schopnosti některých vyšších živočichů – primáti (Washoe, Nim – znaková řeč) Písmo – vynález písma - milník v dějinách, forma ukládání informací

Hmotná kultura Hmotné předměty – např. nástroje, obydlí Typy chování – např. oblékání, pracovní postupy Sémiotické systémy (neverbální kulturní významy) – umístění budov

Typy společností Lovci a sběrači – nejstarší typ lidské spol., dodnes v odlehlých částech světa, většina pohlcena, zničena Malá míra nerovnosti, neustále v pohybu – omezená možnost hromadění majetku, rozdíly vyplývají z věku a pohlaví Převládá participace, společné rozhodování, proměnlivé složení

Pastevci a zemědělci – 20tis. l. př. n. l Pastevci a zemědělci – 20tis.l.př.n.l. začátek chovu domestikovavých zvířat a obdělávání polí Pastevci – dnes Afrika, Střední Východ, Stř.Asie, kočovný způsob života, hromadění statků limitované Díky přesunům kontakt s jinými skupinami, některé mírumilovné, jiné bojovné, větší mocenská a majetková nerovnost, velká osobní moc vůdců Zemědělci – nejprve obdělávání malých zahrad (hortikultura) jednoduchými nástroji, usedlý způsob života, stálejší přísun potravy, větší komunity, větší hromadění statků, pravidelné obchodní a politické vztahy s jinými osídleními

Tradiční státy – neprůmyslové civilizace Od 6.tis.př.n.l. společnosti rozsáhlejší než všechny předtím(Čína, Řím, Japonsko, Aztékové, Mayové Rozvoj měst, výrazné spol.nerovnosti, rozvoj písma, vědy, kultury, koordinovanější vládní formy. Komplikovanější dělba práce, specializovaná povolání (vojáci, kupci), třídní rozdělení společnosti, otrokářství Počátky mechanizace Postupně vymizely

Moderní státy – průmyslové společnosti Industrializace – průmyslová revoluce – změna způsobu získávání obživy, ubývá pracovníků v zemědělství Urbanizace Vznik velkých organizací – firmy, úřady Komplexní politické systémy – vznik národních států, rozsáhlé pravomoci státu, intervence do osobního a rodinného života Vy/Zneužití pokroku k vojenským účelům

Globalizace Rostoucí vzájemná závislost lidí ve světové společnosti Žádná země již není oddělená od ostatních Přináší výhody i rizika Procesy globalizace patří k nejvýznamnějším společenským změnám

Shrnutí Většina současných společností se liší od těch tradičních, které převládaly po tisíciletí Přetrvává velká kulturní rozmanitost uvnitř i mezi společnostmi Lidé se v mnohém shodují vs.jsme hluboce ovlivněni společností, ve které žijeme Navzdory rostoucí globalizaci není svět jednotný, existují velké nerovnosti