Biologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
Advertisements

Prokaryotická a eukaryotická
1.E Biologie.
STRUKTURA BUŇKY.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
EUKARYOTA.
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Biologie E
Základy přírodních věd
VY_32_INOVACE_03-01 Živočišná buňka
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Semiautonomní organely a cytoskelet
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
PROKARYOTICKÁ BUŇKA. Zopakujte si z minulé hodiny: Co typické pro prokaryotickou buňku? Tvar oválný a stálý Velikost kolem1-2  m Vývojově starší Nemá.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
PROTEINY-BÍLKOVINY LUCIE VÁŇOVÁ. ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ JEDNOTKA.
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
eukaryotická buňka plasmatická membrána cytoplasma a, cytosol
Výživa a hygiena potravin
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Stavba buňky.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Metabolismus sacharidů
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Prokaryotická buňka Mgr. Michal Střeštík 1..
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Cukry (sacharidy).
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Název projektu: Moderní škola
Metabolismus buňky Projekt OBZORY
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Autor: Mgr.Petr Procházka
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
princip extrakce DNA (jahody)
Prokaryotická buňka.
Elektrické vlastnosti buňky
Předmět Molekulární a buněčná
Buňka.
Elektrické vlastnosti buňky
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
eukaryotická buňka plasmatická membrána cytoplasma a, cytosol
Eukaryotická buňka Vnitřní ORGANELY.
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
BUŇKA (cellula) - je základní a nejmenší stavební a funkční jednotkou každého živého organismu - je malá, pouhým okem neviditelná, pozorovatelná MIKROSKOPEM.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
3. Vlastnosti živých soustav
Transport látek v buňce Aktivní Aktivní transport je přenos látek proti koncentračnímu spádu Některé transportní bílkoviny mohou přenést látky.
Transkript prezentace:

Biologie

Biologie Názory na vznik života - kreační teorie - samoplození - panspermismus - evoluční teorie Obecné vlastnosti organismů (živých systémů) - chemické složení – proteiny a nukleové kyseliny - vysoce organizované struktury hierarchicky uspořádané – dráždivost - dědičnost - rozmnožování - metabolismus – soustavy otevřené - vývoj - růst

Buňka - základní stavební a funkční jednotka organismů buněčná teorie – 19. století Jan Evangelista Purkyně (1787 – 1869) Cytologie 2 hlavní typy buněk – eukaryotní prokaryotní A. Eukaryotní typ buňky 1.cytoplasmatická membrána – na povrchu všech typů buněk složení – lipoproteinová dvojitá vrstva fosfolipidů – měkká, polotekutá u živočišných buněk molekuly cholesterolu proteiny – povrchové (periferní) nebo prostupující (integrální)

fosfolipidová vrstva cytoplasmatické membrány selektivně polopropustná (semipermeabilní) propustná pro malé molekuly bez náboje nebo polární nepropustná pro velké molekuly pro ionty →v membráně přenašeče kanály regulace přenosu látek přes membránu

funkce proteinů v membráně význam – oddělení buňky od okolí příjem informací z okolí rozpoznávání buněk a komunikace mezi buňkami umožnění a regulace transportu látek ochrana buňky

2.buněčná stěna u rostlinných buněk – hlavně z celulosy pevná, zcela propustná ochrana buňky, udržení tvaru

3.cytoplasma koloidní prostředí uvnitř buňky neustálý pohyb , proměnlivé složení složení – voda, proteiny, RNA, zásobní látky , ionty….. důležitá pro činnost a existenci organel, transport látek, metabolická činnost (přítomnost enzymů) 4.cytoskelet - soustava vláknitých proteinů mnoho funkcí - opěrná a pohybová funkce význam při dělení jádra poloha i pohyb organel…… mikrotubuly, aktinová vlákna a střední vlákna

5.jádro (nucleus) - nejdůležitější organela obvykle v centru, obvykle jen jedno jádro jaderná membrána na povrchu - lipoproteinová dvojitá, pórovitá uvnitř chromatin – DNA + proteiny chromatin  chromozomy

jadérko – místo syntézy RNA vznik ribosomů význam jádra řídící organela obsah informací pro buňku metabolické děje replikace DNA syntéza RNA tvorba ribosomů…

endoplasmatické retikulum - membránová organela místo syntézy nových membrán drsné ER – přisedlé ribosomy, syntéza proteinů - hladké ER – bez ribosomů, metabolismus lipidů, steroidů doprava látek pomocí transportních měchýřků po buňce

Golgiho aparát - membránová organela všech buněk 4-8 samostatných cisteren + transportní měchýřky komunikace s organelami a povrchem buňky dokončení chemické úpravy látek, jejich třídění sekrece látek do mezibuněčného prostoru  exocytosa

mitochondrie – nejčastější organely v buňce vnější a vnitřní membrána vnitřní membrána  záhyby = kristy uvnitř hmota matrix – v ní mnoho enzymů  metabolické pochody hlavně štěpení látek a vznik energie  tvorba ATP buněčné dýchání využití O2

centrosom – ze 2 centriol kolmých k sobě centrioly z mikrotubulů význam při dělení buňky

plastidy – pouze u rostlinných buněk, několik typů chloroplasty – dvojitá membrána na povrchu uvnitř hmota stroma a zploštělé váčky = thylakoidy s barvivy hlavně chlorofyly centrum fotosyntézy chromoplasty – červenožlutá barviva=karotenoidy leukoplasty – bezbarvé , bez barviv uložení různých produktů amyloplasty – obsahují škrobová zrna

vakuoly – váčky s jednou membránou uvnitř buněčná šťáva v buňkách rostlin obsah – látky rozpuštěné ve vodě – zásobní látky, enzymy + barviva

ŽIVOČIŠNÁ BUŃKA

ROSTLINNÁ BUŃKA

PROKARYOTICKÝ TYP BUŃKY typické pro bakterie a sinice menší velikost na povrchu nejen cytoplasmatická membrána, ale i buněčná stěna - z různého materiálu i pouzdro i bičíky nebo fimbrie uvnitř v cytoplasmě pouze prstenec DNA není jaderná membrána  nukleoid mohou být přítomny i další kratší úseky DNA  plasmidy přídatné informace uvnitř cytoplasmy – pouze ribosomy pro syntézu proteinů jiné organely nejsou schopna samostatné existence, velmi rychlý metabolismus

https://www.youtube.com/watch?v=URUJD5NEXC8