23 SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníku 5. ročník
Advertisements

Úhel Úhel je část roviny
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníků
Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků Věta sss
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku podle věty usu
Věty o shodnosti trojúhelníků
Kružnice opsaná trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku Podle věty sss b a c 1. Přiřaď názvy stran na správné místo. C A B Kantor nejdříve nechá žáky vyřešit tuto otázku. A B.
Konstrukce trojúhelníku ze tří stran
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků Věta sus
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Věta usu - konstrukce trojúhelníku
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Téma: Shodnost trojúhelníků
VY_42_INOVACE_113_SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU PODLE VĚTY SSS
Konstrukce trojúhelníku
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Věty o shodnosti trojúhelníků
Shodnost trojúhelníků
Konstrukce trojúhelníku 4. ročník
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Věta sss - konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Konstrukce trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku Známe-li všechny 3 jeho strany. Konstrukce podle věty sss (strana, strana, strana)
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníků (sus)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Základní konstrukce Kolmice.
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce rovnoběžníku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Úhly Názvosloví Rozdělení úhlů Jednotky velikosti Dvojice úhlů
45 KONSTRUKCE LICHOBĚŽNÍKU.
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce rovnoběžníku
Konstrukce rovnoběžníku
Transkript prezentace:

23 SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ

Trojúhelníky ABC a KLM jsou shodné, když: jsou shodné odpovídající si strany ( tj. a = k; b = l; c = m ) a odpovídající úhly ( tj. α = ρ; β = δ; γ = ε). značíme: ∆ABC ≅ ∆KLM

TROJÚHELNÍK LZE jednoznačně SESTROJIT: pokud známe a) jeho tři strany. Věta sss: Dva trojúhelníky jsou shodné, pokud se shodují ve všech třech stranách.

KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU NÁČRTEK - načrtneme = tužkou od ruky libovolný trojúhelník a barevně do něj vyznačíme zadané údaje ROZBOR – přemýšlíme a črtáme (tužkou od ruky), jak budeme trojúhelník sestrojovat POPIS KONSTRUKCE – provádíme současně s rozborem, je nutné znát symboly, pomocí kterých zápis provádíme KONSTRUKCE – trojúhelník narýsujeme (tužkou podle pravítka), výsledný trojúhelník vytáhneme tužkou silněji ZÁVĚR – a) počet řešení b) kontrola - narýsovaný trojúhelník porovnáme se zadáním (přeměříme zda odpovídají délky stran, či velikosti úhlů)

SYMBOLY PRO POPIS KONSTRUKCE bod X …… X strana AB …… AB délka strany AB …… |AB| = úhel KLM ….. ∢KLM velikost úhlu KLM …… |∢KLM| = kružnice (nebo oblouk) se středem S a poloměrem r …. k(S; r) polopřímka CD ….. ↦ CD bod X je průsečík oblouku k a oblouku l …… X ∊k ∩ l bod Y je průsečík polopřímky CD a oblouku o …Y ∊↦ CD ∩ o bod P je průsečík polopřímek AB a CD … P ∊↦ AB ∩↦ CD bod Z leží v polorovině ABX …. Z ∊↦ ABX trojúhelník ABC ….. ∆ABC

Sestroj trojúhelník KLM, je-li dáno: k = 5 cm, l = 8 cm, m = 6 cm. trojúhelníková nerovnost: 8 < 5 + 6 ověříme, že platí: 8 cm (= nejdelší strana) < 5 + 6 , protože 8 < 11, trojúhelník půjde sestrojit 1) náčrtek: l = 8 cm k = 5 cm m = 6 cm

6 cm 2) rozbor 3) popis konstrukce: KL; |KL| = 6 cm p; p(K; 8 cm) o; o(L; 5cm) M; M ∊ p ∩ o ∆ KLM M K L 6 cm

p p 5) Konstrukce

6) závěr a) protože jsme sestrojili trojúhelník podle věty sss, je výsledkem vždy právě jedno řešení v polorovině b) kontrola nezapomeneme přeměřit, jestli k = 5 cm, l = 8 cm, m = 6 cm.