MATEMATIKA Permutace Příklady.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Permutace Příklady

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III-2-09-06_Permutace-Priklady Autor: Mgr. Stanislav Prucek Tematický okruh: Matematika Ročník: II. Datum tvorby: červenec 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislav Prucek

PERMUTACE Příklady ? Kolika způsoby můžeme uspořádat deset knih na poličku v obývacím pokoji. Počet všech možných pořadí knih na poličce je 𝑷 𝟏𝟎 =𝟏𝟎!=𝟑𝟔𝟐𝟖𝟖𝟎𝟎 Kolik šestimístných telefonních čísel lze sestavit z číslic 1, 2, 3, 4, 5, 6 tak, že se v něm každá cifra vyskytuje nejvýše jednou. ? Počet všech šestimístných telefonních čísel je 𝑷 𝟔 =𝟔!=𝟕𝟐𝟎

K výpočtům a úpravám výrazů, v nichž se vyskytuje 𝑛 K výpočtům a úpravám výrazů, v nichž se vyskytuje 𝑛!, je užitečné si uvědomit, že pro každé přirozené číslo 𝑛 platí 𝒏+𝟏 !=𝒏! 𝒏+𝟏 nebo 𝒏!=(𝒏−𝟏)!𝒏 zpět

? Zvětší-li se počet 𝑛 prvků o dva, zvětší se počet permutací 72krát. Určete 𝑛. Sestavíme rovnici a vyřešíme. 𝑃 𝑛+2 =72∙𝑃(𝑛) 𝑛+2 !=72∙𝑛! 𝑛! 𝑛+1 𝑛+2 =72∙𝑛! 𝑛+1 𝑛+2 =72 𝑛 2 +3𝑛−70=0 Dosadíme do vzorce pro výpočet kořenů kvadratické rovnice. 𝑛 1,2 = −3± 3 2 −4∙1∙(−70) 2∙1 = −3± 289 2 = −3±17 2 𝑛 1 =7 𝑛 2 =−10 𝑛 je 7. (-10 není řešením, neboť 𝑛∈𝑁) zpět

Zmenšíme-li počet prvků o dva, zmenší se počet permutací dvacetkrát Zmenšíme-li počet prvků o dva, zmenší se počet permutací dvacetkrát. Určete původní počet prvků. ? Sestavíme rovnici a vyřešíme. 𝑃 𝑛−2 = 𝑃(𝑛) 20 20 𝑛−2 !=𝑛! 20 𝑛−2 !=(𝑛−2)!(𝑛−1)𝑛 20= 𝑛−1 𝑛 𝑛 2 −𝑛−20=0 Dosadíme do vzorce pro výpočet kořenů kvadratické rovnice. 𝑛 1,2 = −(−1)± (−1) 2 −4∙1∙(−20) 2∙1 = 1± 81 2 = 1±9 2 𝑛 1 =5 𝑛 2 =−4 𝑛 je 5. (-4 není řešením, neboť 𝑛∈𝑁) zpět

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu Kombinatorika - Permutace. Žáci řeší jednoduché příklady na Permutace. Určují uspořádané k-tice a pracují s faktoriálem. Použité zdroje: RNDr. Oldřich Petránek a kol.: Matematika pro SOŠ a studijní obory SOU, 4. část, 5. vydání 1996, Prometheus, ISBN 80-7196-040-3 Doc. RNDr. František Jirásek, DrSc. a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ a studijní obory SOU, 2. část, 3. vydání 2000, Prometheus, ISBN 80-7196-012-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislav Prucek zpět