NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Sjednocení říše TÉMATICKÝ CELEK: Nejstarší civilizace, kořeny evropské civilizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.0882
Starověký Řím Sjednocení říše 6. ročník ZŠ
Sjednocení Itálie 510 – 270 př. Kr. války Římanů proti Etruskům, Latinům, Keltům a Řekům v jižní Itálii Obrázek č. 2
Obrázek č. 3
Obrázek č. 4
Obrázek č. 5
Obyvatelstvo Obyvatelstvo: Obrázek č. 6 Obyvatelstvo: Patriciové – potomci urozených otců (svobodní, plnoprávní) Plebejové – přistěhovalci (svobodní, částečně plnoprávní) Ostatní – ženy, děti Otroci – nesvobodní, bez práv Trh s otroky
Obrázek č. 7
Obrázek č. 8
Obrázek č. 9
Obrázek č. 10
Republikánské státní zřízení státní orgány: senát – soudní a náboženská pravomoc, správa provincií setninový sněm –nejvyšší odvolací sbor Obrázek č. 11
Obrázek č. 12
Úřady konzul (2) - starost o pořádek a bezpečnost, nejvyšší velitelé armády censor (2)- provedení odhadu majetku, dozory nad mravy praetor (2) - soudní pravomoci, vojenští velitelé kvestor (2) - správci státní pokladny aedil (4) - bezpečnost a čistota ve městě, pořádání her tribun lidu (10) - právo veta (proti senátu) diktátor (1) - mimořádné pravomoci – 6 měsíců
TEST: Klikni na hvězdičku u odpovědi, kterou považuješ za správnou. Veškerý politický život v Římě se odehrával na významném místě. Jak se nazývá? Kapitol Koloseum Forum Romanum Parlament Síla Římanů se projevila ve vojenské přesile. Jak říkali Římané vojenským jednotkám? pluky legie armády oddíly V období republiky měl hlavní soudní a náboženské pravomoci: senát konzul diktátor tribun lidu
Chybná odpověď!!! Výsledek tvého snažení není nejlepší! Přemýšlej znovu, nebo se zkus s někým poradit!!! Kliknutím na obrázek se vrátíš zpět k otázkám!!!
Správná odpověď!!! Můžeš pokračovat v dalších otázkách!!! Kliknutím na obrázek se vrátíš zpět !!!
Konec testu!!! Bylo to dobré, ale neuškodí, když se na látku ještě doma podíváš. Pamatuj si: Paměť je jako medúza – vědomosti se rychle rozplynou!!! Kliknutím na obrázek se rozloučíme.
Použitá literatura a zdroje informací Koucká, I.: Dějepis 6, Olomouc, Prodos 2002 Kolektiv autorů: Dějepis 6, Plzeň, Fraus 2007 Mandelová, H.: Opakování dějin pravěku a starověku, Olomouc, FIN 1995 Použitý obrazový materiál: Obrázek č. 1: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Forum_Romanum_panorama_2.jpg(Hans E. C. Johansson) Obrázek č. 2: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Italy_400bC_en.svg Obrázek č. 3: Fotomontáž G. Miličková s použitím http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Rome Obrázek č. 4: Fotomontáž G. Miličková s použitím http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Rome Obrázek č. 5: Fotomontáž G. Miličková s použitím http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Rome Obrázek č. 6: http://cs.wikipedia.org/wiki/Otroci Obrázek č. 7: Fotomontáž G. Miličková s použitím http://it.wikipedia.org/wiki/Roma_antica Obrázek č. 8: Fotomontáž G. Miličková s použitím http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_villa Obrázek č. 9: Fotomontáž G. Miličková s použitím http://de.wikipedia.org/wiki/Trajansforum Obrázek č. 10: Fotomontáž G. Miličková s použitím http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Rome Obrázek č. 11: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Maccari-Cicero.jpg Obrázek č. 12: Fotomontáž G. Miličková s použitím http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Rome Obrázky v testu: a) http:// http://en.wikipedia.org/wiki/File:Maccari-Cicero.jpg b) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Roman_soldier_in_lorica_segmentata_1.jpg c) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Achilles_Penthesileia_BM_B209.jpg Obrázky v odpovědích na otázky: © Microsoft Corporation
Konec testu Hodně štěstí v učení: