Témata kognitivní psychologie základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost paměť, mentální reprezentace vnímání čití vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené)
PAMĚŤ Můžeme něco opravdu zapomenout? Sv. Augustin – Vyznání (324, 314) psychoanalýza
PAMĚŤ Základní druhy paměti Explicitní – implicitní Deklarativní - nedeklarativní Sémantická – epizodická (autobiografická, …)
PAMĚŤ Teorie sémantické paměti Teorie paměťových skladů (Atkinson, Schiffrin) senzorická p. (echoická, ikonická) krátkodobá p. dlouhodobá p.
PAMĚŤ Teorie pracovní paměti (Baddeley) Fonologický okruh Vizuálně-prostorový náčrtník
PAMĚŤ Zapomínání Vytěsnění (Freud) Interference (proaktivní, retroaktivní) Amnézie (retrográdní, anterográdní) Demence Hermann Ebbinghaus – zapomínání v čase
Co ovlivňuje zapamatování - Míra opakování
Co ovlivňuje zapamatování - Organizace materiálu, propojenost jednotlivých částí
Co ovlivňuje zapamatování - Smysluplnost materiálu; možnost shlukování štěpů do smysluplných celků
Co ovlivňuje zapamatování 7 – 3 – 2 – 1 – 6 – 0 – 6 – 1 - 0
Co ovlivňuje zapamatování 732 – 160 – 610
Co ovlivňuje zapamatování - Kontext (místo, atmosféra, …)
Co ovlivňuje zapamatování - Emoce – např. PTSD
Co ovlivňuje zapamatování - Zapojení vlastní osoby (sebereferenční efekt) – využití v pedagogice, …
Co ovlivňuje zapamatování představivost; využití v mnemotechnice Eidetická představivost
Vybavování autobiografických událostí často na základě konstruování podle dominantních událostí „flashbulb“ vzpomínky
Co ovlivňuje zapamatování - ne/dokončenost úlohy, efekt Zeigernikové (např. soap opery)
Druhy učení senzitiace, habituace vtiskávání (imprinting), K. Lorenz
Druhy učení Podmiňování primární S R primární
S R S R S Druhy učení Podmiňování sekundární primární sekundární Podmiňování hodnoty peněz
Druhy učení Podmiňování operantní/instrumentální (B. Skinner); aktivita organizmu, učení se na základě konsekvencí chování pověrčivost, obsedantně komplulzivní porucha
Druhy učení Pojmové učení
Druhy učení - Sociální učení (A. Bandura) http://www.youtube.com/watch?v=zerCK0lRjp8
ČR PLUS –Cestopis evoluce (26.7.2014 – Marek Vácha) http://hledani.rozhlas.cz/iRadio/?query=&reader=&stanice%5B%5D=%C4%8CRo+Plus&porad%5B%5D=Leonardo+Plus&offset=10 Proč je problematické měřit psychické vlastnosti jako je inteligence? (Co o tom říká Stephen J. Gould?) 2. Jaké skupiny obyvatelstva byly/mohou být inteligenčními testy diskriminovány? Vyjmenujete alespoň 3 skupiny/příklady ……………………. Nepovinně: 3. Proč se obhájci eugeniky často odkazují na teorii g-faktoru inteligence - např.: Bakalář, P. (2003). Tabu v sociálních vědách. Votobia.
4 – 9 – 2 – 3 – 5 8 – 5 – 2 – 3 – 9 – 7 2 - 7 – 3 – 1 – 8 – 6 – 9 6 -2 – 8 – 1 – 9 – 4 – 3 – 5 9 – 6 – 1 – 3 – 7 – 2 – 5 – 4 – 8 5 – 2 – 4 – 1 – 3 – 8 - 6 – 9 – 7 – 2 6 – 9 - 7 – 1 – 4 – 8 – 2 – 5 – 7 – 1 – 9 H – T – K – L – G G – L – F – M – K – H F – H – G – T – L – N – D G – K – D – G – F – T – H – N O – T – D – H – N – D – F – L – K G – F – T – H – K – O – D – M – U - L
Postel Odpočinek Unavený Sen Ukolébavka Polštář Budit Chrápat Pokrývka Podřimovat Šlofíček Relax Klid Zívat Ospalý Měkký Hajat POLŠTÁŘ PELEST KLIMBAT
Lampa Javor Průduch Zima Strop Odpad Právník Oceán Pohovka Bouře Koruna Hora Vagón Zvonek
http://www.youramazingbrain.org.uk/testyourself/eyewitness.htm