Pedagogika Pedagogika = sociální věda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Základní škola, Karviná – Nové Město, Komenského 614, příspěvková organizace Karviná – Nové Město Projekt finančně podpořený Fondem životního.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Vzdělávání a jeho kategorie
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Základy pedagogiky s použitím materiálů
Poradenství ve vzdělávání PhDr. Pavel Beňo Tel ,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Rozdíly mezi osobnostmi
Reálné a zobrazené vzory
Zdravá škola.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Úvod do učiva občanské výchovy
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Pojetí výchovy a její hlavní rysy
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
YMCA Young Men´s Christian Association Křesťanské sdružení mladých mužů.
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Pedagogické disciplíny
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
4. Pedagogika sportu v systému věd
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
„Zaostřeno na dítě": rizika pedagogiky mezi ochranou a autonomií dítěte Stanislav Štech.
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Sociální psychologie.
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Pedagogika Pedagogika = sociální věda Pedagogika = věda o permanentní edukaci Pedagogika zkoumá vývoj, systém a realizaci edukace

Pojetí edukace 1. Platón (427–347 př. Kr.) – paidea obrácení osvobození vedení vzdělávání poslání

Pojetí edukace 2. Edukace a socializace edukace – hodnotově pozitivně zaměřená  (sociální opora – vztah v prostředí) socializace – proces společenského začleňování – hodnotově indiferentní (patologická socializace – pak resocializace)

Pojetí edukace 3. Edukace a rozvoj jedince Rozvoj jedince determinují (určují): dědičnost (biologické východisko organismu) prostředí (materiální a sociální) – působí bezděčně edukace (výchova) – působí záměrně

Pojetí edukace 4. Hodnotové orientace edukace a) antika – ATÉNY – kalokagathia (krása a dobro) = gymnastická + múzická výchova b) novověk – autentická a svobodná osobnost (Rousseau  Úmluva o právech dítěte – OSN 1989) c) současnost – předchozí + zdravá osobnost – fyzicky, psychicky, sociálně

Pojetí edukace Výchova – edukace = záměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho rozvoji Edukace = procesy řízeného učení učení = psychický aktivní a tvořivý proces – probíhá v jednotě tělesných a duševních předpokladů, je klíčový v adaptaci člověka, rozšiřuje jeho možnosti

RYSY EDUKACE Může být: přímá – intencionální (bezprostřední pedagogovo působení) nepřímá – funkcionální (působení upraveným prostředím) heteroedukace (výchova druhým jedincem) autoedukace (sebevýchova)

RYSY EDUKACE Měla by být: demokratická – rovnost šancí na vzdělání humanistická – dílna lidskosti univerzální – týká se každého a všude pluralitní (iniciátoři, cíle, obsah, pojetí) + integrující = základní hodnotová orientace (škola + rodina ap.) globální + teritoriální + individuální interkulturní (multikulturní) komplexní, mnohostranná – sociální role + kvality jedince + oblasti kultury permanentní = prvotní rodina + škola + další instituce spjatá se životem …

Edukace může mít rysy: formálního vzdělávání – ve formálních vzdělávacích institucích (např. školní výuka, …) neformálního vzdělávání – organizované mimo formální vzdělávací systém (sportovní a volnočasové organizace, ...) informálního vzdělávání – neorganizované (každodenní zkušenost – práce, sport, VČ, masmédia, známí, ...)