Pedagogika Pedagogika = sociální věda Pedagogika = věda o permanentní edukaci Pedagogika zkoumá vývoj, systém a realizaci edukace
Pojetí edukace 1. Platón (427–347 př. Kr.) – paidea obrácení osvobození vedení vzdělávání poslání
Pojetí edukace 2. Edukace a socializace edukace – hodnotově pozitivně zaměřená (sociální opora – vztah v prostředí) socializace – proces společenského začleňování – hodnotově indiferentní (patologická socializace – pak resocializace)
Pojetí edukace 3. Edukace a rozvoj jedince Rozvoj jedince determinují (určují): dědičnost (biologické východisko organismu) prostředí (materiální a sociální) – působí bezděčně edukace (výchova) – působí záměrně
Pojetí edukace 4. Hodnotové orientace edukace a) antika – ATÉNY – kalokagathia (krása a dobro) = gymnastická + múzická výchova b) novověk – autentická a svobodná osobnost (Rousseau Úmluva o právech dítěte – OSN 1989) c) současnost – předchozí + zdravá osobnost – fyzicky, psychicky, sociálně
Pojetí edukace Výchova – edukace = záměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho rozvoji Edukace = procesy řízeného učení učení = psychický aktivní a tvořivý proces – probíhá v jednotě tělesných a duševních předpokladů, je klíčový v adaptaci člověka, rozšiřuje jeho možnosti
RYSY EDUKACE Může být: přímá – intencionální (bezprostřední pedagogovo působení) nepřímá – funkcionální (působení upraveným prostředím) heteroedukace (výchova druhým jedincem) autoedukace (sebevýchova)
RYSY EDUKACE Měla by být: demokratická – rovnost šancí na vzdělání humanistická – dílna lidskosti univerzální – týká se každého a všude pluralitní (iniciátoři, cíle, obsah, pojetí) + integrující = základní hodnotová orientace (škola + rodina ap.) globální + teritoriální + individuální interkulturní (multikulturní) komplexní, mnohostranná – sociální role + kvality jedince + oblasti kultury permanentní = prvotní rodina + škola + další instituce spjatá se životem …
Edukace může mít rysy: formálního vzdělávání – ve formálních vzdělávacích institucích (např. školní výuka, …) neformálního vzdělávání – organizované mimo formální vzdělávací systém (sportovní a volnočasové organizace, ...) informálního vzdělávání – neorganizované (každodenní zkušenost – práce, sport, VČ, masmédia, známí, ...)