VM byl ověřen 31.10. 2012 v 8.B Název školy: Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Nikola Košťálová Název: VY_32_INOVACE_8A_5_ Renesance - úvod Téma: 8A_ČJ8.ročník Datum ověření: VM byl ověřen 31.10. 2012 v 8.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žáci se seznamují s historickými fakty a znaky nového uměleckého směru – renesance. V závěru si žáci zopakují získané informace.
RENESANCE ÚVOD David Michelangello Buonarroti Mona Lisa – Leonardo da Vinci
Renesance 14. – 17. století Z fr. la renaissance = znovuzrození. Umělecký směr vznikající na počátku 14. století v Itálii. Z fr. la renaissance = znovuzrození. Vliv zámořských objevů. Vzestup měšťanstva a měst. Rozvoj věd společenských i přírodních (astronomie – Koperník, Galileo, důkaz kulatosti Země) Vynález knihtisku 1450 – Johannes Gutenberg.
Znaky renesance Návrat k antické kultuře. Touha po pravdivém poznání člověka a pozemského života. Kult smyslů a rozumu. Víra ve vlastní síly.
Renesanční umění V architektuře: vodorovné pravoúhlé linie, jónské sloupy, podloubí, kopule V malířství: návrat k přírodě, objev perspektivy Mnohostrannost umělců: Michelangelo Buonarroti (sochař, stavitel, malíř, básník) Leonardo da Vinci (malíř, vědec, vynálezce, konstruktér) V popředí literatura nauková (životopisná, cestopisná, pedagogická), lyrika (city člověka, alegorie
Zkus odpovědět… 1. Co je to renesance? Umělecký směr, který vznikl na poč. 14. stol. V Itálii 2. Vyjmenuj alespoň tři renesanční umělce. M. Buonaroti, Leonardi da Vinci, Galileo Galilei 3. Na jaké umění znovu uznává renesance? Antické Řecko a Řím 4. Jmenuj alespoň dva znaky renesance. Kult vlastního rozumu, touha po pravdivém poznání člověka
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použité zdroje: AUTOR NEUVEDEN. www.uni-mainz.de [online]. [cit. 28.10.2012]. Dostupný na WWW: http://www.uni-mainz.de/FB/Biologie/Anthropologie/140_DEU_HTML.php MITCHELL, John. abm-enterprises.net [online]. [cit. 28.10.2012]. Dostupný na WWW: http://www.abm-enterprises.net/mona_lisa.htm AUTOR NEUVEDEN. www.kunstkopie.at [online]. [cit. 28.10.2012]. Dostupný na WWW: http://www.kunstkopie.at/a/michelangelo/david-1.html Citace: DOROVSKÁ, Dagmar; ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Čítanka 8. Český Těšín: Pedagogické nakladatelství, 2005, ISBN 80-7230-065-2. Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žáci se seznamují s historickými fakty a vznikem prvních literárních památek. Pochopení učiva si prověří na závěrečných cvičeních