Průmyslová revoluce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Průmyslová revoluce v 18. století
Parní stroj.
Život na počátku 19. století
Člověk a společnost - dějepis
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE DĚJEPIS.
ZÁPADNÍ EVROPA.
Demografie je věda, která se zabývá:
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
James Watt * Greenock Handswort.
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Svět v první polovině 19 století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Průmyslová revoluce Viktorie Blahová, I.A.
III/2 XV A
skotský mechanik, vynálezce a fyzik
Významné osobnosti fyziky a chemie James Watt
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Společnost na počátku 19. století
Mezi Vídeňským kongresem a revolucí 1848
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Dej2 Průmyslová revoluce
Průmyslová revoluce.
Ponapoleonská Evropa.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
Průmyslová revoluce 3 Velká Británie 18. a 19.století Průmysl, obchod, doprava, ekonomie.
Průmyslová revoluce 5 Zemědělství, průmysl, doprava.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
Průmyslová revoluce V Anglii.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
Průmyslová revoluce V Anglii.
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Novověk – průmyslová revoluce
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE.
Demografie je věda, která se zabývá:
Společnost na počátku 19. století
Železniční doprava 19. stol.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

Průmyslová revoluce

První průmyslová revoluce Anglie - „kolébka revoluce“ 1770 – 1830 Velký technický, ekonomický a sociální převrat charakterizovaný hromadným zaváděním strojů do výroby, vznikem továren, zaváděním nových zdrojů energie změnou složení společnosti

Proč Anglie? Nejlepší podmínky: v 17. stol. proběhla revoluce moc v rukou buržoazie chov ovcí ohrazování půdy nezaměstnané venkovské obyvatelstvo dostatek levné pracovní síly pro průmysl nadvláda na světových mořích a koloniální rozmach po napoleonských válkách

„revoluci“ předešel převrat v textilnictví, ve výrobě bavlny bavlnářství: dvě základní fáze - 1. předení příze/ nitě 2. tkaní látky 1733 vynález létacího člunku na stavu odstartoval závody mezi předením a tkaním pro jednoho tkalce muselo příst 20 přadlen potřeba nahradit nevýkonný kolovrat spřádacím strojem (během jedné generace přechod od kolovratu ke stroji s 2 000 vřeteny) tkalci nestačili zpracovávat přízi zaostává tkaní je nutno ho zmechanizovat sestrojení plně mechanizovaného stavu Kolem 1830 byly ¾ výroby látek mechanizované

Parní stroj rozvoj průmyslu brzdil nedostatek energie Dosud pouze síla lidských svalů, tažných zvířat, větru a hlavně vodní energie hledání nového, výkonného zdroje energie -rozvoj parního stroje pokusy sestrojit parní stroj - potřeba odčerpávat vodu z dolů pokusy již ve starověku, v renesanci 1712 Newcomenův parní stroj

James Watt (1736 – 1818) skotský vynálezce zdokonalil Newcomenův parní stroj - přidal kondenzátor 1784 patentoval dvojčinný parní stroj (střídavé působení tlaku páry na obě strany pístu) totální převrat v průmyslové výrobě a dopravě

odstranění závislosti na vodní energii stavba továren na místech s příhodnějšími podmínkami (suroviny, pracovní síla) rozmach tovární velkovýroby

nároky na dokonalost parního stroje a rozvoj textilní výroby rozmach strojírenství završení průmyslové revoluce = stroje začaly vyrábět stroje rozvoj v hutnictví, metalurgii, hornictví atd.

Převrat v dopravě postupující průmyslová revoluce zvyšovala nároky na dopravu (zejm. doprava uhlí) použití parního stroje v dopravě (pokusy od 1769) první železnice = koňky první funkční lokomotiva 1814 – George Stephenson (1781-1848) (pro potřeby dolů)

první železnice: 1825 - mezi anglickými městy Stockton a Darligton 1829 - závody lokomotiv - zvítězila Stephensonova zdokonalená lokomotiva „Rocket“ - rychlost 31 mil/hod obdiv diváků, ale i odpor současníků (strach z rychlosti a požárů) první železnice: 1825 - mezi anglickými městy Stockton a Darligton

„Locomotion“ 1825

parostroj ve vodní dopravě 1807 paroloď „Clermont“ vynálezce Američana Roberta Fultona (řeka Hudson z New Yorku do Albany) 1819 - paroloď Savannah (ještě kombinace páry a plachet) překonala za 29 dní Atlantik

Sociální důsledky průmyslové revoluce Změna starého uspořádání společnosti - vznik nových sociálních tříd: armáda továrních dělníků a průmyslových podnikatelů obrovská migrace lidí z venkova do měst - nová průmyslová centra (Manchester, Birmingham, Leeds, Liverpool, Glasgow,...) a výrazný zásah do přírody / životního prostředí V průběhu průmyslové revoluce 1750 - 1844 se obyvatelstvo Anglie zdvojnásobilo

dlouhá pracovní doba, až 16 hod. denně, 6 dní v týdnu přebytek pracovních sil - nelidské pracovní podmínky využívání práce žen a dětí (5-8leté) - nižší mzda, děti fáraly i do dolů dlouhá pracovní doba, až 16 hod. denně, 6 dní v týdnu časté úrazy, tělesné tresty, nízké mzdy,srážky ze mzdy za provinění, nucené nákupy v tovární prodejně, katastrofální hygienické podmínky v dělnických čtvrtích prohloubila se nerovnost v rozdělování příjmů ve společnosti ! Pouze ¼ zaměstnaných mužů byla starších 18 let! Nový tovární zákon 1833 omezil práci mladistvých mezi 14 - 18 lety na 12 hodin denně, dětí mezi 9 - 13 lety na 9 hodin denně. Leeds: průměrný věk dělníka: 19 let, řemeslníka 27 let, gentlemana 44 let odpor proletariátu - zpočátku rozbíjení strojů jako původců tísnivé situace (luddismus)

průmyslová revoluce je, přes všechny negativní jevy, důležitý mezník v dějinách vznik moderní průmyslové společnosti Evropa získala převahu nad ostatními kontinenty prudce se zvýšil nárůst obyvatel i délka života