Dozorové postupy a následky porušení finančního práva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Regulace a dohled nad bankovním systémem
Možnosti a limity kontroly obcí
Obecná část finančního práva II
Obecná část finančního práva II
Kapitálové trhy – Podstata Finanční trh a finanční systém
Obecná část rozpočtového práva III
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Page  1 YOUR LOGO STÁTNÍ Využití Centrálního systému účetních informací státu nejen pro kontrolní činnosti JUDr. David Bauer vedoucí oddělení Metodika.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Veřejná správa – úvod.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Kontrola veřejné správy
Rozpočty územních samosprávných celků
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Ekonomické aspekty veřejné správy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Obecná část finančního práva II 16. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 36.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Česká národní banka Centrální banka ČR Podléhá pouze ústavě Veřejnoprávní objekt Sídlo v Praze Hospodaří samostatně s majetkem, který jí byl svěřen státem.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Správní trestání I..
Soustava veřejných rozpočtů
Obecná část rozpočtového práva II
Obecná část finančního práva III
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Rozpočtová a fiskální politika
Obecná část finančního práva II
Rozpočet Evropské unie
Obecná část daňového práva procesního I
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Finanční arbitr 26. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
Úvod do finanční vědy a financí
Obecná část daňového práva procesního I
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Úvod do finanční vědy a financí
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
Právo finančního systému
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Obecná část rozpočtového práva III
Obor finančního práva 6. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Místní rozpočtové jednotky
Úvod, finanční trh, ČNB, bankovní dohled, finanční arbitr
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Dozorové postupy a následky porušení finančního práva 20. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Obecně k dozorovým postupům Jednotlivé dozorové postupy Správní dozor Kontrola Audit Následky porušení finančního práva

1. Obecně k dozorovým postupům dozorový postup = dozor sensu lato porovnávání stavu nebo činnosti reálné se stavem nebo činností žádanou používána řada pojmů (správní) dozor = dozor sensu stricto dohled kontrola audit inspekce revize

2. Jednotlivé dozorové postupy dodržování zákonnosti vůči nepodřízeným subjektům správní dozor delegovaný dozor dohled dodržování nejen zákonnosti, ale i mimoprávních skutečností (hospodárnost, efektivnost a účelnost) v rámci nadřízenosti a podřízenosti kontrola ověření, zda v účetních nebo jiných záznamech je věrný a poctivý obraz reality zpravidla nezávislý auditor audit

3. Správní dozor Druhy správního dozoru Konsolidovaný dozor Doplňkový dozor Dohled České národní banky

A. Druhy správního dozoru Banka Ovládaná osoba Pojišťovna Obchodník s cennými papíry Doplňkový Individuální Konsolidovaný

B. Konsolidovaný dozor příklad – dozor nad konsolidačními celky podle zákona o bankách (§ 26c a násl.) druhy konsolidačních celků skupina ovládající banky nebo zahraniční ovládající banky skupina finanční holdingové osoby skupina smíšené holdingové osoby

A. Skupina ovládající banky Ovládané či přidružené osoby Ovládající osoba banka nebo zahraniční banka instituce finanční instituce podnik pomocných služeb

B. Skupina finanční holdingové osoby Ovládané či přidružené osoby Ovládající osoba Finanční holdingová osoba banka instituce finanční instituce

C. Skupina smíšené holdingové osoby Ovládané či přidružené osoby Ovládající osoba Smíšená holdingová osoba banka instituce finanční instituce

C. Doplňkový dozor dozor nad finančním konglomerátem zákon č. 377/2005 Sb. oblast dozoru = finanční sektor, do kterého se zahrnují smíšené finanční holdingové osoby ovládající osoba, která není regulovanou osobou a která společně s jí ovládanými osobami, z nichž je alespoň jedna regulovanou osobou se sídlem na území členského státu, a jinými osobami tvoří finanční konglomerát osoby z bankovního sektoru osoby ze sektoru pojišťovnictví osoby ze sektoru investičních služeb

C. Doplňkový dozor finanční konglomerát v čele skupiny nebo podskupiny je regulovaná osoba ovládající jiné osoby osoba, která není regulovanou osobou a která ovládá alespoň jednu regulovanou osobu, přičemž činnost skupiny probíhá převážně ve finančním sektoru alespoň jedna osoba ve skupině je součástí sektoru pojišťovnictví a alespoň jedna osoba ve skupině je součástí bankovního sektoru nebo sektoru investičních služeb a souhrn činností sektoru pojišťovnictví ve skupině a souhrn činností sektoru bankovního a sektoru investičních služeb ve skupině jsou významné

D. Dohled České národní banky obecná právní úprava v zákoně o ČNB (část desátá) výčet dohlížených osob oblast bankovnictví oblast kapitálového trhu oblast pojišťovnictví a penzijních společností oběh bankovek a mincí oblast spotřebitelského úvěru

D. Dohled České národní banky předmět dohledu kritéria autorizace dohled nad dodržováním podmínek stanovených udělenými licencemi, povoleními atd. kontrola dodržování zákonů, přímo použitelných předpisů Evropské unie a vyhlášek České národní banky získávání informací potřebných pro výkon dohledu ukládání opatření k nápravě a správních trestů řízení o přestupcích

4. Kontrola Finanční kontrola Nejvyšší kontrola

A. Finanční kontrola Základní informace Oblast výkonu finanční kontroly Součásti finanční kontroly

I. Základní informace zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě cíl finanční kontroly hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy prověřování dodržování právních předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky zajištění veřejných prostředků proti nehospodárnému, neúčelnému a neefektivnímu nakládání v minulé PSP – návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí (ST 1001)

II. Oblast výkonu finanční kontroly vykonává se mezi orgány veřejné správy mezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory uvnitř orgánů veřejné správy u státního podniku ministerstvem

III. Součástí finanční kontroly veřejnosprávní kontrola ministerstvo financí a finanční úřady správci kapitol státního rozpočtu řídící orgán a platební agentura územní samosprávní celky finanční kontrola podle mezinárodních smluv vnitřní kontrolní systém řídící kontrola interní audit

B. Nejvyšší kontrola kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 166/1993 Sb. kontrola hospodaření se státním majetkem státního závěrečného účtu České republiky plnění státního rozpočtu České republiky … možné rozšíření působnosti ST 229 a 230

5. Audit v oblasti soukromoprávní v oblasti veřejnoprávní povinnost mít účetní závěrku ověřenu auditorem zákon o účetnictví, zákon o auditorech v oblasti veřejnoprávní přezkum hospodaření územních samosprávných celků širší než ověření účetní závěrky obec, DSO – krajský úřad, auditor Hlavní město Praha – MF, auditor kraje – MF zákon o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí

6. Následky porušení finančního práva Obecně k následkům porušení finančního práva Obecné sankce ve finančním právu Zvláštní sankce ve finančním právu

A. Porušení finančního práva nesplnění finančněprávní povinnosti nesplnění povinnosti řádně nesplnění povinnosti včas nesplnění povinnosti řádně a včas nesplnění povinnosti vůbec nerealizace finančněprávní pravomoci nebo finančněprávního práva nesplnění ve stanovené lhůtě často lhůta není – nedojde k porušení

B. Obecně k následkům porušení FP důsledek pro primární povinnost, pravomoc nebo právo povinnost trvá dál pravomoc nebo právo zanikne (prekluze) možnost ukládání sankcí sankce trestní povahy sankce netrestní povahy obecné sankce zvláštní sankce

C. Obecné sankce ve finančním právu trestní sankce správní tresty (sankce) přestupky správní disciplinární delikty správní pořádkové delikty povinnost k náhradě majetkové nebo nemajetkové újmy

D. Zvláštní sankce ve finančním právu platební delikty v širším smyslu v užším smyslu sankce za porušení rozpočtové kázně zadržení daňového výnosu opatření k nápravě a sankce trestní povahy v oblasti práva finančního systému

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 20. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy