Podmínky života v přírodě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Určování času VY_22_INOVACE_07_140
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Perové spoje 2 VY_32_INOVACE_22_439
Kovové střešní krytiny
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Chemické vlastnosti technických materiálů
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
Filozofické disciplíny
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
Vady dřeva – úvod, rozdělení, suky VY_32_INOVACE_28_566
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen neurčitý
Složení a funkce atmosféry
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Podmínky života v přírodě STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podmínky života v přírodě VY_32_INOVACE_23_447 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 23 Anotace Charakteristika ekologie a podmínky života v přírodě Klíčová slova Ekologie, organismus, fyzikální a chemické vlivy, abiotické vlivy, biotické vlivy Předmět Ekologie Autor, spoluautor Ing. Anna Mazáčová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15– 16 let Speciální vzdělávací potřeby ano Zdroje Seznam viz poslední strana

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Základní pojmy Ekologie – zkoumá vztahy mezi organismy a prostředím a mezi organismy navzájem. Ekosystém - je soubor živé hmoty v určitém ohraničeném prostoru neživého prostředí - vyznačuje se vzájemnými vztahy, - tokem energie - potravními řetězci, - oběhem látek.

Podmínky života v přírodě STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podmínky života v přírodě Abiotické vlivy: vlivy neživé přírody, které mají fyzikální a chemickou podstatu Fyzikální vlivy sluneční záření teplota světlo ultrafialové záření kosmické záření tlak vzdušné proudění vlhkost b) Chemické vlivy obsah kyslíku obsah CO2 pH vody živiny ostatní látky salinita 2. Biotické vlivy 3. Vliv času

Fyzikální vlivy Sluneční záření STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Fyzikální vlivy Sluneční záření Slunce – základní zdroj životně potřebné energie široká škála elektromagnetického záření, které se od sebe odlišují vlnovou délkou: radiové vlny mikrovlny infračervené záření viditelné světlo ultrafialové záření rentgenové záření záření gama

Fyzikální vlivy 2. Světlo STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Fyzikální vlivy 2. Světlo světelné záření ze slunce je nezbytný zdroj energie pro fotosyntézu rostlin 3. Teplota život všech organismů je omezen teplotou životní děje: od -200 do 300 oC (teplotní rozdíly, hibernace apod.) 4. Ultrafialové záření krátkovlnné UV záření je zachycováno ve stratosféře je životu nebezpečné omezuje fotosyntézu a může poškodit pokožku 5. Kosmické záření vysoké dávky pro život nebezpečné může se projevit ve vysokých horách

Fyzikální vlivy 6. Atmosférický tlak STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Fyzikální vlivy 6. Atmosférický tlak normální atmosférický tlak měření při hladině moře je 1 013 hPa organismy na souši přizpůsobeny organismy žijící v mořích: snášejí obrovské tlaky 7. Vzdušné proudění - nezbytné k rozšiřování semen rostlin nebo spor 8. Vlhkost - organismy se od sebe liší i vztahem k přítomnosti vody ve vnějším prostředí

Chemické vlivy Obsah kyslíku základní chemická látka potřebná k životu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Chemické vlivy Obsah kyslíku základní chemická látka potřebná k životu 2. Oxid uhličitý - stálá součást atmosféry důležitý pro rostliny, zisk uhlíku pro stavbu svých těl 3. Obsah soli (salinita) obsah chloridu sodného (kuchyňská sůl NaCl) 4. pH vody pH prostředí

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Chemické vlivy 5. Živiny jsou jednoduché anorganické až složité organické látky rozpustné ve vodě obsahují dusík, fosfor, síru, draslík a další tzv. biogenní prvky, z nichž se skládají těla živočichů 6. Ostatní látky chemické látky, které se v prostředí normálně nevyskytují, nebo se vyskytují v nižších koncentracích např. jedy, látky příliš kyselé nebo zásadité

Vliv času Biotické vlivy STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Biotické vlivy přímé: vzájemná vazba dvou nebo více druhů organismů (např. přítomnost cizopasníků v těle hostitele, nebo vztah kořisti a dravce) nepřímé: organismy si navzájem ovlivňují a mění abiotické faktory, např. zastínění rostlin v podrostu lesa korunami stromů Vliv času fyzikální, chemické a biotické vlivy neprobíhají se stále stejnou intenzitou a nejsou vázány pouze na jeden okamžik denní cyklus (24hodinový) sezónní cykly: čtyři roční období, období dešťů a sucha

Souhrn učiva Otázky pro opakování STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování Definuj následující pojmy: ekologie, ekosystém. Definuj podmínky života organismů v přírodě. Vyjmenuj a popiš abiotické vlivy. Vyjmenuj a popiš chemické vlivy. Definuj a popiš biotické vlivy. Popiš vliv času na život organismů.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje doc. RNDr. BRANIŠ, CSc., Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 2004, ISBN 80-7333-024-5.