Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Martina Jílková Název materiálu: VY_42_INOVACE_M.4. Jíl.18_Vzájemná poloha přímek Datum: 24. 10. 2013 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika Název: Vzájemná poloha přímek Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.3489 Název projektu: UČÍME SE S RADOSTÍ Anotace: Materiál popisující vzájemnou polohu přímek v rovině – přímky shodné, rovnoběžné a různoběžné.
VZÁJEMNÉ POLOHY PŘÍMEK v rovině GEOMETRIE 1) PŘÍMKY SHODNÉ 2) PŘÍMKY ROVNOBĚŽNÉ 3) PŘÍMKY RŮZNOBĚŽNÉ
Přímky p a q jsou shodné, splývají v jednu přímku. PŘÍMKY SHODNÉ mají nekonečně mnoho společných bodů leží na sobě a splývají v jednu přímku p q Přímky p a q jsou shodné, splývají v jednu přímku.
ROVNOBĚŽKY SE ZNAČÍ DVĚMA KRÁTKÝMI ČÁRKAMI NA KAŽDÉ Z NICH. PŘÍMKY ROVNOBĚŽNÉ nemají žádný společný bod nikde se neprotínají p q Přímky p a q jsou rovnoběžné, nikdy se neprotnou. ROVNOBĚŽKY SE ZNAČÍ DVĚMA KRÁTKÝMI ČÁRKAMI NA KAŽDÉ Z NICH.
PŘÍMKY RŮZNOBĚŽNÉ mají právě jeden společný bod protínají se v jediném místě p q P Přímky p a q jsou různoběžné, protínají se v jednom bodě. Tento bod označujeme jako PRŮSEČÍK.
ZÁPIS SHODNOST h k ROVNOBĚŽKY h k RŮZNOBĚŽKY h k
CVIČENÍ 1 Urči, zda jde o rovnoběžky nebo různoběžky: 2 Zapiš pomocí značek: p p r p r r r p
ŘEŠENÍ 1 Urči, zda jde o rovnoběžky nebo různoběžky: 2 Zapiš pomocí značek: p p r p r r r p
1 Vyznač průsečík(y) u různoběžek: P3 P1 P2 P P P
ŘEŠENÍ 1 Vyznač průsečík(y) u různoběžek: P3 P1 P2 P P P
Matematika pro 4. ročník (J. Justová, R. Blažková, K. Matoušková, M Matematika pro 4.ročník (J. Justová, R. Blažková, K. Matoušková, M. Vaňurová); nakladatelství Alter Všechny použité obrázky a aktivity jsou vytvořeny pomocí nástrojů a galerie Microsoft PowerPoint