Úhly Názvosloví Rozdělení úhlů Jednotky velikosti Dvojice úhlů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Advertisements

Úhel Úhel je část roviny
ÚHEL.
Kružnice opsaná trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Rozdělení úhlů podle velikosti
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Úhel, rozdělení úhlů podle velikosti
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (grafické)
(polohové vlastnosti) POZNÁMKY ve formátu PDF
POZNÁMKY ve formátu PDF
Dvourozměrné geometrické útvary
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
20..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Užití podobnosti - dělení úsečky
* Rozdělení úhlů Matematika – 6. ročník *
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Planimetrie ÚHLY.
Vyvození a procvičení učiva
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
* Měření úhlů Matematika – 6. ročník *
17..
MIROSLAV PYTLÍK KATEŘINA KŘIVÁNKOVÁ PETRA SOCHŮRKOVÁ TEREZA VYHNALOVÁ
Digitalizace výuky Příjemce
ÚHLY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
6.ročník Bc.Martina Kamená
* Úhel Matematika – 6. ročník *.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
Úhel Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
19..
Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Základní geometrické rovinné útvary 3 - úhly.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Dvourozměrné geometrické útvary
Druhy a dvojice úhlů Konvexní, nekonvexní, ostrý, tupý, pravý, přímý, plný Vedlejší, vrcholové, souhlasné, střídavé VY_42_INOVACE_09_02.
ÚHLY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Planimetrie ÚHLY.
Dvourozměrné geometrické útvary
MNOHOÚHELNÍKY DRUHY TROJÚHELNÍKŮ
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Dvourozměrné geometrické útvary
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní konstrukce Osa úhlu.
Dvourozměrné geometrické útvary
konstrukce, měření velikosti osa úhlu, operace s úhly
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
Množina bodů dané vlastnosti
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce trojúhelníků (sus)
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní konstrukce Osa úhlu.
Dvourozměrné geometrické útvary
Množina bodů dané vlastnosti
23 SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Transkript prezentace:

Úhly Názvosloví Rozdělení úhlů Jednotky velikosti Dvojice úhlů Měření úhlů Počítání s úhly Rýsování úhlů Základní konstrukce Výukový materiál pro 9.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem autora

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Úhly - názvosloví autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Úhel je část roviny Názvosloví: bod V … vrchol úhlu A polopřímky VA a VB … ramena úhlu Popis úhlů: pomocí 3 bodů  < AVB – prostřední bod je vrchol V B pomocí písmen řecké abecedy  …alfa β … beta  … gama δ … delta < AVB = 

Jednotky velikosti úhlu: Úhly – jednotky velikosti autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Jednotky velikosti úhlu: stupně: 0 10 = 60’ minuty: ’ Zápis velikosti úhlu: |< AVB| = 500  = 700

Úhly – měření velikosti autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Úhly měříme úhloměrem Prohlédni si svůj úhloměr. Nejspíš má dvě stupnice. jedna stupnice druhá stupnice

Úhly – měření velikosti autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Postup při měření úhlu: Značku na středu úhloměru přiložíme k vrcholu úhlu. Hranu úhloměru přiložíme k jednomu rameni úhlu. Vybereme správnou stupnici Přečteme na stupnici, kde protíná druhé rameno oblouk úhloměru.   = 40o

= 500 < AVB Úhly – měření velikosti autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 1) Změřte a zapište velikost úhlu: a) A < AVB = 500 V B

β = 1030 β Úhly – měření velikosti 1) Změřte a zapište velikost úhlu: autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 1) Změřte a zapište velikost úhlu: b) β = 1030 β

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Úhly - rýsování úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Narýsujte úhel AVB velikosti 380 Postup: 1) Narýsujeme jedno rameno úhlu – polopřímku VA 2) Přiložíme úhloměr (viz obrázek) 3) Na správné stupnici (začíná nulou na narýsované polopřímce) nalezneme požadovanou velikost 380 a narýsujeme bod B 4) Narýsujeme druhé rameno úhlu – polopřímku VB 5) Zapíchneme kružítko do vrcholu úhlu (V) a narýsujeme oblouček 6) Úhloměrem přeměříme narýsovaný úhel B V A

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Úhly - rýsování úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Narýsujte úhel AVB velikosti 1530 Postup: 1) Narýsujeme jedno rameno úhlu – polopřímku VA 2) Přiložíme úhloměr (viz obrázek) 3) Na správné stupnici (začíná nulou na narýsované polopřímce) nalezneme požadovanou velikost 1530 a narýsujeme bod B 4) Narýsujeme druhé rameno úhlu – polopřímku VB 5) Zapíchneme kružítko do vrcholu úhlu (V) a narýsujeme oblouček 6) Úhloměrem přeměříme narýsovaný úhel B A V

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Rýsování úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 2) Narýsujte úhel: a) AVB velikosti 1350 B A V

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Rýsování úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 2) Narýsujte úhel: b) β = 830 β

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Rýsování úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 2) Narýsujte úhel: c) |< KLM| = 550 M K L

Úhly – rozdělení úhlů podle velikosti autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně základní rozdělení konvexní - úhel menší nebo roven 1800   nekonvexní (konkávní) - úhel větší než 1800  

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Úhly – rozdělení konvexních úhlů podle velikosti autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně nulový úhel – má velikost 00 |< AVB| = 00 V B A

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Úhly – rozdělení konvexních úhlů podle velikosti autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně ostrý úhel – má velikost větší než 00 a zároveň menší než 900 00 <  < 900 

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Úhly – rozdělení konvexních úhlů podle velikosti autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně pravý úhel – má velikost 900  = 900 značí se 

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Úhly – rozdělení konvexních úhlů podle velikosti autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně tupý úhel – má velikost větší než 900 a zároveň menší než 1800 900 <  < 1800 

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Úhly – rozdělení konvexních úhlů podle velikosti autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně přímý úhel – má velikost 1800 |< AVB| = 1800 A V B

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Dvojice úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Vrcholové úhly α = β β α

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Dvojice úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Vedlejší úhly  +  =1800  

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Dvojice úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Souhlasné úhly α = β α 

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Dvojice úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Střídavé úhly γ = δ γ 

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Dvojice úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Př. Dopočítejte velikost označených úhlů a) b) 770 α   1250   α = 770 α  = 1030 α = 550   = 770  = 1250  = 1030  = 550

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Dvojice úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 3) Dopočítejte velikost označených úhlů a) b) 620 α 1230   = 1800 - 1230 α = 620  = 570

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Dvojice úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 3) Dopočítejte velikost označených úhlů c) 1050 1800- (1050 + 440) = 310 750 1490

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Dvojice úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 4) Dopočítejte velikost označených úhlů a) 650 450

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Dvojice úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 4) Dopočítejte velikost označených úhlů b) 1200 580 600

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Dvojice úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 4) Dopočítejte velikost označených úhlů c) 480 420 1380

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Dvojice úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 4) Dopočítejte velikost označených úhlů d) 460 320 760 1040

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Dvojice úhlů autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 4) Dopočítejte velikost označených úhlů e) 1080 320

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Základní konstrukce autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 5) Sestrojte osu o úhlu ABC A o B C

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Základní konstrukce autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 6) Sestrojte úhel ABC, který je dvojnásobkem úhlu ABX. |< ABC| = 2.|< ABX| A X B C

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Základní konstrukce autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 7) Sestrojte bez použití úhloměru úhel CAB velikosti 600 C A B

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Základní konstrukce autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 8) Bez použití úhloměru sestroj úhel XYZ velikosti 450 X Y Z

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Základní konstrukce autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 9) Bez použití úhloměru přeneste konstrukčně úhel  na polopřímku AB  A B 

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Základní konstrukce autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 10) Bez použití úhloměru sestrojte konstrukčně úhel ABC, pro který platí |< ABC|=  +  A   B C

autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně Základní konstrukce autobusy těchto linek ze zastávky vyjet opět současně 11) Sestrojte bez použití úhloměru úhel CAB velikosti 300 C A B