Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_04 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Sčítání a odčítání do bez přechodu desítek.
Anotace: Žáci se v prezentaci seznámí s pojmem aritmetický průměr a jeho výpočtem. Procvičují si výpočty u tabule nebo na pracovním listě. Snímek 5 je.
Celek a jeho části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Funkce Konstantní a Lineární
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Číselné množiny - přehled
Poměr.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Lineární funkce - příklady
Opakování na 3. písemnou práci
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH.
Krácení a rozšiřování poměru
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Pohyb těles-fyzika hrou
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
SLOVNÍ ÚLOHY NA PŘÍMOU A NEPŘÍMOU ÚMĚRNOST
Opakování na 4. písemnou práci
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_09_M7_Hanak
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Poměr v základním tvaru.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Příprava na 1. čtvrtletní písemnou práci
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10_M7_Hanak
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Graf nepřímé úměrnosti
Procenta Jitka Mudruňková 2014.
Druhá mocnina a odmocnina
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
PŘÍMÁ ÚMĚRNOST - TROJČLENKA
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Úměrnost přímá a nepřímá Mgr. Petra Toboříková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Poměr v základním tvaru.
Procenta - opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Základní chemické veličiny
Matematika + opakování a upevňování učiva
AUTOR: Mgr. Erika Hovorková
Poměr a trojčlenka - opakování
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Mocniny Druhá mocnina.
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
Transkript prezentace:

Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti) Jitka Mudruňková 2014

Poměr - podíl při porovnávání čísel

Poměr - podíl při porovnávání čísel Úměra - vyjádření rovnosti dvou poměrů (úměrnost)

Poměr - podíl při porovnávání čísel Úměra - vyjádření rovnosti dvou poměrů (úměrnost) Trojčlenka - známe tři závislé veličiny, (počet trojčlenný) které jsou v nějakém poměru, počítáme veličinu čtvrtou

Poměr porovnávaných veličin a,b zapisujeme: a:b čteme: „ a ku b “ zapisujeme zlomkem: a a:b = ── b

Zvětšování a zmenšování čísla v daném poměru Př.: Zvětšete číslo 24 v poměru 4:3 . Př.: Zmenšete číslo 24 v poměru 3:4 . 8 6 1 1 Je-li daný poměr větší než jedna, nastane při změně v daném poměru zvětšení! Je-li daný poměr menší než jedna, nastane při změně v daném poměru zmenšení!

Přímá úměrnost (úměra) Kolikrát se zvětší (zmenší) jedna veličina, tolikrát se zvětší (zmenší) druhá veličina. Př.: Kolik korun bude stát nákup 1,2,3,4,5,6,7,8 rohlíků, stojí-li jeden rohlík 2,- Kč? Řešení úvahou do tabulky: Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16

Přímá úměrnost (úměra) Př.: Na pole o výměře 3,5 ha se vyselo 0,7 t pšenice. Kolik t pšenice se vyselo na pole o výměře 14,3 ha. PÚ 3,5 ha …………………… 0,7 t 14,3 ha …………………… x t Na pole o výměře 14,3 ha se vyselo 2,86 t pšenice.

Nepřímá úměrnost (úměra) Kolikrát se zvětší (zmenší) jedna veličina, tolikrát se zmenší (zvětší) druhá veličina. Př.: Chovatel psů má tři desetikilogramové balíky granulí. Vypočítejte, na jak dlouho mu tato zásoba potravy vydrží pro 1, 2, 3, 5, 6, 10, 15 psů, předpokládáme-li, že jeden pes sežere denně průměrně 1 kg granulí. Řešení úvahou: Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů:

Nepřímá úměrnost (úměra) Př.: Osobní automobil jede rychlostí 90 km/h. Z Prahy do Brna dojede za 3 hodiny. Za jak dlouho dojede z Prahy do Brna moped, který jede rychlostí 45 km/h? NÚ 90 km / h …………………… 3 h 45 km / h …………………… x h Moped dojede do Brna za 6 hodin.

Přímá, nepřímá úměrnost - závěr Základem řešení všech příkladů na úměrnosti je logická úvaha, zda se neznámá hodnota jedné z veličin bude počítat zvětšováním či zmenšováním dané hodnoty této veličiny pomocí poměru daného hodnotami veličiny druhé! Poznámka: 90 km / h …………………… 3 h 45 km / h …………………… x h V zápisu úlohy je dobré neznámou veličinu psát doleva.