Konflikty a „neuznané“ státy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konflikty a „neuznané“ státy
Advertisements

Problémy světa. Vývoj obyvatelstva a problém výživy Počet a rozmístění světového obyvatelstva Rasová struktura Etnická a jazyková struktura Náboženská.
Severské státy. Jazyková a kulturní blízkost podle jazykové blízkosti zde můžeme vyčlenit dvě skupiny – ze staré norštiny – z dánštiny finština.
ZÁVĚR 2.SVĚTOVÉ VÁLKY. V roce 1943 již bylo zřejmé, že spojenci dříve nebo později válku vyhrají Vojska bojující za Hitlera a jeho spojence postupně ztrácela.
Konec I. Světové války a vznik Československa.
Vlad ě na Zezulová Turecko Základní informace Oficiální název: Turecká republika Rozloha: km Turecko se rozkládá na hranici Evropy.
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE 2. fáze studené války období zatlačování komunismu ( )
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
Marie Baronová.  křižovatka obchodních cest  pozůstatky kmenové organizace  vůdci kmene:  světští: agové, bejové, mírové, chánové, begové  duchovní.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
GRUZIE Zuzana Hvězdová. Charakteristika Země cestovatelům zaslíbená - v posledních letech velký turistický rozvoj - památky, přírodní skvosty, malebné.
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Mezinárodní vztahy.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
ŠKOLA:. Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:. Mgr
Česká republika Obyvatelstvo
MEZINÁRODNÍ VZTAHY V PŘEDVEČER PRVNÍ SVĚTOVÉ VÁLKY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Jugoslávie – Kosovo pole
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola, Hradec Králové
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
VY_32_INOVACE_219_Pařížská mírová konference
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Válka v Koreji.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Perský záliv Oblast Mezopotámie, Perská říše, Arabská říše, Osmanská říše SAE, Saudská Arábie, Katar, Irán, Irák, Kuvajt, Bahrajn.
Huslenky V obci se nachází evangelický kotel, který byl nedávno rekonstruován a je postavem i ve skanzenu v Rožnově. Historie obce začíná v roce 1949.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mezinárodní vztahy.
Severní Korea    .
Římské výboje v západním Středomoří
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Geopolitika Řešení konfliktů.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Společnost a její typologie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Revoluce ve Francii
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
2016.
Proč útok na Irák?.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Britské impérium.
Mezinárodní vztahy v předvečer Velké války
Studená válka – 2. fáze uč. 101 – 102 PS 35.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief).
Téma hodiny: Srbsko Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník
Dějepisné soutěže pro SŠ
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
válka se Sovětským svazem NAPADENÍ SSSR válka se Sovětským svazem průběh bojů.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
První berlínská krize
Alexander Nikolajevič Romanov
Druhá republika –
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.05_Opakovací testík.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Evropa v letech Věk revolucí.
Anglická revoluce
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ČEŠI A NĚMCI SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
Transkript prezentace:

Konflikty a „neuznané“ státy Jižní Kavkaz Konflikty a „neuznané“ státy

Historie regionu I. Kolonizace carským Ruskem – 1828 hranice s Íránem (Persií), 1878 hranice s Tureckem; Arméni a Gruzíni zpočátku spolupracovali – Rusové ochránci křesťanství 1917 – genocida Arménů v Osmanské říši, exodus Arménů 1917 – 1920/21 nezávislé státy Gruzie, Arménie a Ázerbájdžán – vzájemné konflikty o hranice 1918 – 1922 občanská válka v Rusku, dobytí Kavkazu „rudoarmějci“, založení SSSR

Historie regionu II. Problém administrativního členění – 3 svazové republiky, 3 autonomní republiky, 2 autonomní oblasti Delimitace hranic mezi republikami – jurisdikce autonomních celků (problém Nachičevanska, Náhorního Karabachu (Arcach) a regionu Sjunik (Zangezur) Stalinovy deportace 1944 – Meschetští Turci z Gruzie

Gruzínské konflikty - Abchazsko Abchazsko – autonomní republika Gruzie, strategická dopravní poloha, značný turistický potenciál (prominentské „dači“) - příjemné subtropické klima s velehorskou krajinou Abchazové (Apsuové) – kavkazský národ, většina křesťanů, část sunitských muslimů V rámci jednotky Abchazové tvořili necelou pětinu populace – gruzifikace společnosti (prosazování jazyka, politické preference, atd.)

Abchazsko-gruzínský konflikt 1978 – první výzva Abchazů k separaci od Gruzie a přičlenění k RF 1989 – opakování výzvy k separaci (Gorbačovská glasnosť) demonstrace Gruzínů (násilně potlačená) eskalace napětí 1992 – vyhlášení nezávislosti Abchazska invaze gruzínských ozbrojených složek 1993 – abchazská ofenzíva za podpory ruské armády obsazení většiny území a vyhnání gruzínské populace 1994 – uzavření příměří, rozmístění pozorovatelů OBSE

Abchazsko V současné době de facto stát (uznán pouze Ruskem a Venezuelou) s vlastní volenou vládou Vlivem války ztráta poloviny populace (emigrací), ekonomické škody x etnická homogenizace (Abchazové již tvoří téměř 50 % populace) Existuje pouze díky podpoře RF – rubl oficiální měnou, hlavní obchodní partner, vydávání pasů, vojenská přítomnost Stále více Abchazů považuje vliv RF za novou kolonizaci Gruzie považuje Abchazsko za svoji autonomní republiku, navrhuje federalizaci vztahů

Gruzínské konflikty – Jižní Osetie Jižní Osetie – autonomní oblast Gruzie, status byl počátkem 90. let zrušen; zaostalý horský region, strategické celoroční spojení s RF (tunel Roki) Osetové – přišli během ruské kolonizace Kavkazu (většina zůstala na severu), pravoslaví křesťané Na konci 80.let byla jednotka tvořena ze 2/3 Osety a 1/3 Gruzíny

Jihoosetinský konflikt Gradující požadavky na změnu statusu: autonomní republika v Gruzii – AR v rámci SSSR – spojení se Severní Osetií odmítavé reakce Gruzie ozbrojené střety v zimě 1990 Osetové s podporou Ruska ovládli většinu regionu, v roce 1992 vnutili Gruzii příměří Rozdělení regionu na rusko-osetskou a gruzínskou část Vznik de facto nezávislého státu, rozmístění „mírových“ jednotek Sporadické střety trvaly až do srpna 2008

Rusko-gruzínský konflikt o JO 2008 Důsledek dlouhodobé nestability, banditismu, gruzínského nacionalismu a ruského imperialismu Oficiální doba trvání 7.-16.8. (9 dní) Gruzínské ozbrojené síly vs. jihoosetské milice s podporou ruské armády Výsledek: Gruzie ztratila kontrolu nad zbytkem Jižní Osetie a Abchazska (doprovázeno přesunem obyvatelstva), invaze do gruzínského vnitrozemí (Poti, Gori), zničení infrastruktury, de facto potvrzení existence a de iure uznání Jižní Osetie a Abchazska ze strany Ruska a několika dalších zemí

Konflikt o Náhorní Karabach/Arcach Autonomní oblast Ázerbájdžánu obývaná převážně Armény (75 % ku 25 %) Z historického pohledu region nárokován oběma národy („akademická válka“) 1987 oficiální žádost o sloučení s Arménskou SSR (iredentismus) – záminka: postupující azerizace regionu (Azerové měli vyšší natalitu) a ekonomická diskriminace (region ekonomicky zaostalý) 1988 eskalace napětí, v únoru první ozbrojené střety

Karabašský konflikt Sumgaitský pogrom – karabašské události (hlavně vyhánění Azerů) podnítily protiarménské nálady ve vlastním Ázerbájdžánu (na Apšeronském poloostrově žilo několik desítek tisíc Arménů) Vyhrocení konfliktu 1989, v intenzivní podobě trval do května 1994 (uzavřeno dodnes trvající příměří) Konflikt oficiálně vnitrostátní; nicméně Arménie a Rusko neoficiálně podporovaly karabašské ozbrojené síly Arménům se povedlo ovládnout celý region a navíc okolní okresy (cca pětinu území Ázerbájdžánu) Cca 1 milión uprchlíků, zničená ekonomika obou zemí, etnické trauma s perspektivou další války