BAROKO V ČESKÉ LITERATUŘE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Advertisements

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Ondřej Hýsek, Gymnázium INTEGRA BRNO Učíme o Moravě.
Životopis1.část Jan Amos Komenský. - český pedagog a myslitel, teolog, poslední biskup Jednoty bratrské – stal se slavným již.
VY_32_INOVACE_36_Chodsko Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
(1592 – 1670).  renesančně-barokní osobnost  poslední biskup jednoty bratrské  narozen na Moravě (Komňa, Nivnice, Uherský Brod)  studia na latinské.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_12_ Státní vyznamenání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Jan Amos Komenský Učitel národů. Jan žil s rodiči v Uherském Brodě. Jeho otec byl členem Jednoty bratrské. Rodný dům Jana Amose Komenského.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název prezentace (DUMu)
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DUM II. / 19. významné osobnosti českých dějin
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
TÉMA: Legenda o svatém Václavu
Romantismus.
ŠABLONA III/2 JAN AMOS KOMENSKÝ Mgr
ÚTVARY ČESKÉHO JAZYKA A JAZYKOVÁ KULTURA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Průhonice
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346, příspěvková org.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
28. březen 1592 – 15. listopad 1670 Mgr. Hana Šenková
Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty. Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
¨-4-.
Téma (název prezentace)
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
České národní obrození
Jan Amos Komenský Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Člověk a jeho svět Vlastivěda
Jan Amos Komenský (1592−1670) České baroko
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Stupeň základního vzdělávání: 1.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
PRÓZA A DRAMA V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
STŘEDOVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Renesance.
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
Transkript prezentace:

BAROKO V ČESKÉ LITERATUŘE 17.století první polovina 18.století

HISTORICKÝ KONTEXT UDÁLOSTI – FAKTA ÚKOLY: Porážka českých protestantů (1620 Bílá hora) Obnovené zřízení zemské (1628 prohabsburské, katolické zákony) Rekatolizace, germanizace Nevolnictví emigrace vzdělanců jiného než katolického vyznání ÚKOLY: Vysvětlete na základě zjištění historických dat a faktů obsah a význam těchto dokumentů: OBNOVENÉ ZŘÍZENÍ ZEMSKÉ VESTFÁLSKÝ MÍR

FILOSOFICKÝ ZÁKLAD PROTIREFORMACE ÚKOLY: Snaha zavést jediné (katolické) křesťanské vyznání Nositeli kultury se stávají jezuité (školství, věda, misie) Silný mariánský kult (uctívání Panny Marie) ÚKOLY: S jezuitským řádem v českých zemích je spojena celá řada významných institucí, osobností, ale i sporů a negativních hodnocení. Zjistěte z různých zdrojů informace o tomto řádu a napište vlastní úvahu na téma: Zlí nebo hodní jezuité po Bílé hoře?

ZNAKY LITERATURY ÚKOLY: Domácí literatura: katolická (většinou duchovní nebo naučná) cenzura oslabené postavení češtiny pololidová ústní lidová slovesnost Exilová literatura: protestantská motiv touhy po návratu do vlasti ÚKOLY: Zjistěte, do kterých zemí nejčastěji odcházeli čeští exulanti. Ve kterých evropských zemích tedy reformace byla úspěšná. Kterým zemím se naopak museli vyhýbat?

ŽÁNRY A FORMY Duchovní literatura: modlitby legendy písně kázání duchovní spisy kroniky kancionály Naučná literatura jazykovědné spisy učebnice slovníky Pololidová a lidová tvorba: kramářská píseň knížky lidového čtení (pověsti, povídky, renesanční novely, báje, přísloví, říkadla, pořekadla, proroctví) drama – lidové hry, fraška ÚKOLY: Specifickou funkci plnily v tomto období kramářské (jarmareční) písně. Zjistěte jakou a uveďte příklad. Jakým hudebním nástrojem byly jarmareční písně doprovázeny? Za řadu zachovaných lidových textů vděčíme tzv. písmákům. Kdo to byli? Uveďte jméno nejznámějšího z nich.

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL Naučná literatura: Bohuslav Balbín - všestranný vzdělanec, vlastenec, historik, literární teoretik Obrana jazyka slovanského, zvláště českého Rozmanitosti z historie Království českého Václav Jan Rosa Čechořečnost – latinská mluvnice češtiny Pololidová literatura: Václav František Kocmánek učitel, autor frašek – parodií na venkovany interludia – mezihry (mezi částmi dramat s duchovní tematikou) ze života venkovanů - satira Domácí literatura: oficiální (převážně jezuitská) Svatováclavská bible (jezuitský překlad – měl nahradit Bibli kralickou) Duchovní lyrika: Bedřich Bridel Co Bůh? Člověk? Adam Michna z Otradovic Česká mariánská muzika… Loutna česká Felix Kadlinský Zdoroslavíček…

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL Literatura v exilu: Duchovní poezie Jiří Třanovský (Slovensko) Cithara sanctorum (Písně duchovní staré a nové) Historie Pavel Skála ze Zhoře (Německo) Historie církevní Pavel Stránský ze Zap (Polsko) O státě českém JAN AMOS KOMENSKÝ 1592 – 1670 lat. COMENIUS osobnost světového významu zakladatel moderní pedagogiky „učitel národů“ teolog – poslední biskup Jednoty bratrské pedagog – reformátor školství historik jazykovědec překladatel spisovatel literární teoretik

JAN AMOS KOMENSKÝ Život: * Nivnice na Moravě Sirotek, dětství v Uherském Brodě Bratrské školy ve Strážnici a Přerově Univerzity Herborn a Heidelbrg (Německo) Učitel a kněz v Přerově a Fulneku 1621 začátek pronásledování nekatolíků (útěk – ztráta části rukopisů) při morové epidemii přišel o ženu a děti Skrýval se u přátel ve východních Čechách (Bílá Třemešná v Podkrkonoší) 1628 nucený odchod do exilu – polské Lešno – zde učitelem a rektorem gymnázia 1640 pozvání do Anglie – začátek práce na reformě školství návrat do Lešna 1642 - 48 Švédsko – Elblag 1621 – 54 Uhersko pozván, aby reformoval školství třetí pobyt v Lešně – smrt druhé ženy, při požáru ztráta knihovny a většiny rukopisů (slovník Linguae Bohemicae thesaurus– celoživotní dílo) 1656 ztráta nadějí na návrat do vlasti – odchod do Holandsko – Amsterdam pocty – čestná profesura – vydávání všech spisů + Naarden

JAN AMOS KOMENSKÝ Pedagogické spisy: Pedagogické názory: Didactica Magna (Velká didaktika) Informatorium školy mateřské Svět v obrazech (Orbis pictus) Brána jazyků otevřená (Janua linguarum reserata) Škola hrou (Schola ludus) Pedagogické názory: vzdělání v mateřském jazce, dostupné všem, zdarma důraz na praktické vyučování důležitost kázně důraz na tělesnou a estetickou výchovu zásada názornosti postup od známého k neznámému, od jednoduchého k složitému přiměřenost schopnostem žáka důležitost znalosti jazyků

JAN AMOS KOMENSKÝ Filozofické spisy: Filozofické názory: Labyrint světa a ráj srdce Listové do nebe Centrum securitatis (Hlubina bezpečnosti) Kšaft umírající matky jednoty bratrské Filozofické názory: jako hluboce věřící hledá ve víře východisko z nejistoty doby vyzývá ke smírnému řešení konfliktů přání a proroctví budoucí samostatnosti národa

SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM Kšaft umírající matky jednoty bratrské (úryvek) „Na tebe, národe český a moravský, vlasti milá, zapomenouti také nemohu při svém již dokonalém s tebou se loučení, nýbrž k tobě nejpředněji se obracejíc, tebe pokladů svých, kteréž mi byl svěřil Pán, nápadníkem a dědicem nejpřednějším činím, příkladem některých bohatých měšťanů římských i králů jejich pomezních, kteříž umíraje dědicem věci svých obec římskou, vládu okršlku zemského ujímající, kšafty svými nařizovali. Věřím i já Bohu, že pro přejití vichřic hněvu, hříchy našimi na hlavy naše uvedeného, vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó lide český.“ ÚKOLY: Vysvětlete slovo kšaft. Pokuste se zjistit, kdy a proč Komenský tento text napsal. Vysvětlete slovo okršlku. Která část tohoto textu bývá často citována a při jakých příležitostech?

SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)

Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.