NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Slatina, okres Nový Jičín, příspěvková organizace AUTOR: Lenka Malčíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_32_Přídavná jména TEMA: Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2288
2. Přídavná jména veselý, malá, žlutý, rychlé - vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí, dějů - odpovídají na otázky Jaký? Který? Čí? veselého, malou, žlutí, rychlým jsou to slova ohebná – mohou měnit svůj tvar
Vyhledej a podtrhni přídavná jména ve větách a vypiš je na linku pod textem. U Michalovy babičky na malém dvorku bylo veselo. Jéjej! Nejdřív se ozvalo Brokovo veselé štěkání: haf, haf! Hned mu odpovídala mourovatá Micka: mňau, mňau. A najednou se ozvala nečekaná rána. Bác! To babiččin vnouček spadl do blátivé louže. Au, to bolí. Foukal si poraněné koleno. U dveří se ozvalo jemné cinkání. ___________________________________________ Michalovy, malém, Brokovo, veselé, mourovatá, nečekaná, babiččin, blátivé, poraněné, jemné
2. Přídavná jména Vyhledej a podtrhni přídavná jména ve skupině slov: modrá, strom, on, ťuká, vlnky, kvak, hurá, tenkrát, veselý, brr, maminčin, míč, skákající, skok, skákat, aby, tmavé, sedmý, radostný, radost, radostně, šplouchání, ten, křik, hurá, potom, venku, písemný, žbluňk, naříkat, staré, štěkat, hezká, Alenčina, trubka, haló, fuj vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí, dějů odpovídají na otázky jaký? který? čí?
2. Přídavná jména Vyhledej a podtrhni přídavná jména ve skupině slov: Řešení modrá, strom, on, ťuká, vlnky, kvak, hurá, tenkrát, veselý, brr, maminčin, míč, skákající, skok, skákat, aby, tmavé, sedmý, radostný, radost, radostně, šplouchání, ten, křik, hurá, potom, venku, písemný, žbluňk, naříkat, staré, štěkat, hezká, Alenčina, trubka, haló, fuj vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí, dějů odpovídají na otázky jaký? který? čí?
ANOTACE Materiál slouží k prezentaci nového učiva, zápisu do sešitu, pochopení definice a následně k praktickému rozlišení a vyhledání přídavných jmen ve větných celcích i ve skupině slov jiných slovních druhů. Děti po prezentaci, vysvětlení a zápisu do sešitu chodí k tabuli, vyhledají a podtrhávají přídavná jména ve větách a zapisují je na linky. Věty mohou přepsat do sešitu. Poté vyhledávají a podtrhávají přídavná jména ve skupině slov na tabuli, mohou je vypsat do sešitu a samostatně připsat další přídavná jména.